Senaste nytt

Hjälp med kreativ bonusresa (Första award)

Myllys35

Medlem
Hej,

Har spenderat ett par timmar på Uniteds hemsida nu och försökt hitta en spännande resa, men lyckas inte hitta något bra sätt att söka. Tillgången från olika flygplatser ser dessutom olika ut beroende på var man börjar. Joels trollerilåda ger tyvärr inte några flighter alls. Nåväl, följande har jag att utgå ifrån:
  1. Varifrån vill du börja din resa? Stockholm (ARN)
  2. Var är din destination? Toronto (YYZ)
  3. När vill/behöver du resa ut? Helst mellan den 1-3 augusti, eventuellt någon dag tidigare.
  4. När vill/behöver du komma hem? Senast den 14 augusti
  5. Hur länge vill du vara borta? ca 1,5 vecka
  6. Hur många personer som skall resa? 1 vuxen
  7. I vilken kabinklass? Business eller First
  8. Med vilka flygbolag vill du flyga med? Ju fler desto bättre :). Öppen för förslag.
  9. Vad är din budget? (per person) 110 000 poäng för Business eller 150 000 för First.
  10. Vad är det viktigaste för dig? Upplevelsen ombord
Hemresan hittar jag hyfsade alternativ till FRA eller ZRH med Air Canada och Swiss/Lufthansa. Utresan är dock svårare, hittar ingen tillgänglighet direkt från Europa till YYZ. Kan tänka mig mellanlandning var som i USA, men det är oerhört svårt att försöka pussla ihop. Kan man söka Award med mellanlandning i USA på något sätt utan att speca var? Eller måste jag söka varje europeisk flygplats till varje amerikansk flygplats?

De alternativ jag hittat är med Austrian/United/Swiss/Lufthansa. Är det något av dessa bolag som ni rekommenderar? Något som bör undvikas?

Tacksam för alla tips och synpunkter.
 

palmen

Moderator
Du borde kunna hitta något liknande som utresa och sedan är jag rätt övertygad om att det öppnas upp First med Lufthansa till någon av de asiatiska destinationerna som du kan boka om till. Flighten till Chicago är den 2a augusti samt att HKG-SIN med UA brukar öppna upp First platser närmre inpå avgång, annars är det inte hela världen om den blir i ekonomi även om det är tråkigt.
upload_2017-6-26_17-6-8.png

upload_2017-6-26_17-7-12.png


2 Augusti
upload_2017-6-26_17-8-21.png


3 Augusti
upload_2017-6-26_17-10-24.png
 

Myllys35

Medlem
Just det, är det tillåtet att åka via Asien med de nya reglerna? Är det då samma poängpris?

Det är ett väldigt bra alternativ isf. Ekonomi vill man ju helst undvika ;).
 

palmen

Moderator
Just det, är det tillåtet att åka via Asien med de nya reglerna? Är det då samma poängpris?

Det är ett väldigt bra alternativ isf. Ekonomi vill man ju helst undvika ;).
På amex 2-4-1 bokningar verkar det inte finnas några regler just nu, men på vanliga awards är de lite mer restriktiva verkar det som. Men det bör inte vara några problem att boka detta och betala som en resa till Nordamerika. Det är dock långt från alla på SAS vanliga kundtjänst som är duktiga på dessa typer av bokningar, där är supporten i Tallinn som bokar amex mycket bättre och mer vana vid mer komplicerade rutter.
 

Myllys35

Medlem
Perfekt! Men det är fortfarande 8 legs totalt som gäller eller är den regeln också borta?
Hur mycket, om något, kan Tallinn hjälpa till med att hitta alternativa routings?
 

palmen

Moderator
Perfekt! Men det är fortfarande 8 legs totalt som gäller eller är den regeln också borta?
Hur mycket, om något, kan Tallinn hjälpa till med att hitta alternativa routings?
Ja 8 flighter totalt, du kan dock ta 6 flighter ut och 2 hem om du önskar.
Du får inte stanna längre än 24h på något stopp förutom din destination. Det är typ de enda reglerna som finns just nu.
Tallinn är ingen resebyrå men de kan söka FRA-TYO på specifikt datum och se vad de får fram som är bokningsbart. Du måste dock ge dom datum och vart du vill flyga så kommer de hitta "närmsta vägen" om det går att boka
 

Myllys35

Medlem
Okej, stort tack för hjälpen. Ska ägna kvällen åt att söka lite alternativ, så får det bli ett samtal imorgon. Förhoppningsvis får jag ihop något bra :)
 

palmen

Moderator
Okej, stort tack för hjälpen. Ska ägna kvällen åt att söka lite alternativ, så får det bli ett samtal imorgon. Förhoppningsvis får jag ihop något bra :)
Det var inte helt smärtfritt att hitta det där, verkar vara lite ont om flighter just dessa datum men med Lufthansa lär det öppna upp 2 veckor innan.
 

Myllys35

Medlem
Ja, det kanske inte bara var hos mig det brast. Även om business är fullt ett antal dagar så kan det öppnas upp first på dessa flighter?
 
Toppen