Senaste nytt

Nedgradering på SJ

Valley

Medlem
Då har det hänt igen! I morse när vi skulle kliva på tåget i 1:a klass så saknades den vagnen. Biljett köpt 24h innan på nätet.

Detta mejl kommer inte vara lika trevligt
emoji35.png

Idag kan man utan problem boka resor till exempelvis Stockholm som inte finns. De är inställda sedan

Intressant. Informationen jag har är iofs gammal nu, men jag är rätt övertygad om att de låg på Amadeus för ett antal år sedan.

Har fått se SJ-"System" på nära håll, förvisso var det några år sedan - har nog kvar vad det var i mina papper - och det man använde var nog bra när Fred Flinta byggde det. Ett hopkok som i princip byggde på att systematisera manuella rutiner. Säkert något standardsystem i grunden, men ombyggt till ren och skär SJ-Standard.
 

tidyverse

Medlem
Jag blev nedgraderad från 1:a klass till 2:a klass på sträckan Stockholm-Malmö i fredags. Faktum är att det i slutändan blev en ganska trevlig upplevelse.

Loungen på Stockholm Central ingick fortfarande, jag hade ju en giltig 1:a klass-biljett. Väl på perrongen visade det sig att de "bara" hade bytt ut 1:a klass-vagnen till en 2:a klass-vagn. Eftersom 1:a klass enbart går att boka upp till nummer 51 valde jag att sätta mig på ett stolsnummer med ett högre nummer. Jag fick visserligen inget singelsäte, men ett tomt säte bredvid mig. Vatten, kaffe, etc. hämtade jag i bistron. Dessutom kommer SJ att betala mellanskillnaden :)
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Hachans

Medlem
Jag blev nedgraderad från 1:a klass till 2:a klass på sträckan Stockholm-Malmö i fredags. Faktum är att det i slutändan blev en ganska trevlig upplevelse.

Loungen på Stockholm Central ingick fortfarande, jag hade ju en giltig 1:a klass-biljett. Väl på perrongen visade det sig att de "bara" hade bytt ut 1:a klass-vagnen till en 2:a klass-vagn. Eftersom 1:a klass enbart går att boka upp till nummer 51 valde jag att sätta mig på ett stolsnummer med ett högre nummer. Jag fick visserligen inget singelsäte, men ett tomt säte bredvid mig. Vatten, kaffe, etc. hämtade jag i bistron. Dessutom kommer SJ att betala mellanskillnaden :)

Smart! För den som vill veta lite värdelöst vetande så har tågsätten som går till Danmark bara en 1:a klass-vagn medan de andra "Sverige-låsta" tågen har två 1:a klassvagnar. Så man undrar ju lite om SJ inte ville köra tomtåg utan lastade er på det för att tomtåget vidare till Danmark sen.
 
Intressant tråd detta får jag säga. En sak måste jag påpeka när det gäller första klass: Om man skall åka X40 (dubbeldäckaren) finns ju faktiskt inte en sådan avdelning värd namnet. Mest "förstklassiga" utrymmet ombord som jag ser det är faktiskt 2 klass i den lilla kupén bakom förarhytten. Jag vill t.o.m minnas att SJ ursprungligen hade tänkt använda just den som första klass-avdelning men att det var lite diskussioner om AC-buller som ledde till att avdelningen flyttades.

Personligen åker jag hellre i denna lilla kupé i X40an och skulle helst försöka boka den om nu resan skall gå med ett sådant tåg. Av alla platser i detta littera är det helt klart den jag tycker är lämpligast ur komfort- och miljösynvinkel också eftersom den är liten och privat med dörr ut till vestibulen samtidigt som det bara är en halvtrappa upp.

Ifråga om första klass-avdelningar annars hos SJ är det UA2 (X2000), A7, AB7 (personvagnar), X55 (SJ 3000) och X52 (vissa Reginor) som brukar ha första klass-avdelningar värda namnet, alltså bredare säten etc. Däremot skulle jag inte rekommendera förstaklasstillägg för att åka X40 eller AB9 (den vagntypen är jag dock lite osäker på om den fortfarande rullar).
 

Jönsson

Medlem
Å andra sidan brukar inte första klass kosta speciellt mycket mer på X40 men du får tillgång till lounge, en lättare frukost på Pressbyrån samt en något lugnare miljö. Dessutom kan det många gånger gå snabbare på medeldistanssträckor över exempelvis Stockholm eftersom bytestiden utgår. Den stora nackdelen med x40 är väl det stora antalet platser med bord. Det gäller att vara i tid för att slippa sitta mitt emot någon. :)
 
Dubbelkollade nu vagnsritningen på X40. Kupéerna jag tänker på har åtta platser (två fyrgrupper), den ena säljs tydligen som djuravdelning och den andra som allergiavdelning (åtminstone ena fyrgruppen som listas som djurfri plats). Nu har jag inte provat den varianten hos SJ men frågan är om det skulle gå att lösa en förstaklassbiljett (för att få lounge och frukosten) men som platsbiljett välja t.ex plats 3-8 (ett säte i fyrgruppen där djurfria avdelningen finns)?

Jag har aldrig testat att göra så och är väl lite tveksam att det går eftersom platsbiljetten brukar vara kopplad med färdbiljetten - inte separat som hos DSB - fast där uppstår ju å andra sidan inte just denna situation). Grejen är just att dessa små kupéer är de mest privata i X40 även om de hos SJ placerats i andra klass och åtminstone enligt min smak de mest tilltalande i hela tåget oavsett vilken biljettyp man har. D.v.s det som ger mest "förstaklasskänsla" är just att sitta där, dessutom gör ju placeringen bakom förarhytten att det inte blir någon direkt trafik ut och in så lugnet infinner sig.

Personligen hade jag definitivt satt mig där även med förstaklassbiljett just eftersom det är den mest ombonade delen i hela tåget enligt min smak. Det är också en fördel att det är över boggien så man sitter på ungefär samma höjd som i ett vanligt tåg och har stora fönster med god utsikt (inte de optiska effekter som X40 har på övervåningen). Att vagnssidan är rak och att takhöjden inne i denna kupé är hyfsat generös gör också sitt till. Övervåningen känns helt enkelt för mig som en klass under snarare än över.

Edit: Det är skillnad mot de tyska DD-vagnarna eftersom de har 2 plus 1-sittning i första klass som är placerad på övervåningen men då talar vi helt annan rymd än i X40. Där fungerar det att ha den avdelningen där men inte i X40-fallet där jag tycker det är allt för stor skillnad åt fel håll jämfört med kupén bakom förarhytten.
 

Jönsson

Medlem
Dubbelkollade nu vagnsritningen på X40. Kupéerna jag tänker på har åtta platser (två fyrgrupper), den ena säljs tydligen som djuravdelning och den andra som allergiavdelning (åtminstone ena fyrgruppen som listas som djurfri plats). Nu har jag inte provat den varianten hos SJ men frågan är om det skulle gå att lösa en förstaklassbiljett (för att få lounge och frukosten) men som platsbiljett välja t.ex plats 3-8 (ett säte i fyrgruppen där djurfria avdelningen finns)?

Det går dessvärre inte välja platser i annan än den klass du bokar. Men ringer man kundtjänst så fixar de det. Har ringt och bytt plats för att få sitta med mitt resesällskap men ändå behållit min förstaklassbiljett. Platserna 49-52 i första klass är för övrigt djurfria.

Annars får ja hålla med om x40, det är ingen höjdare. Ser fram emot de renoverade x2000, de kommer att vara i en kass för sig vad gäller komfort. Modernare X55 är både bullrigare, stötigare och har en allmänt sämre komfort.
 
Det blir absolut intressant att se hur X2orna blir efter renovering (X2 är litterat på X2000). Jag är dock inte helt avslappnad ifråga om "klass för sig" eftersom det skulle antyda ett starkt kundfokus och där är jag inte helt övertygad om SJs kvaliteter. Alltså att när SJ i modern tid inreder ett fordon är grundprincipen "komfort" snarare än "bra för SJs lönsamhetsfixering". Trots allt har ju detta bolag givit oss B10 (den vidrigaste personvagnen i Sverige), X40 (som inte är något att skriva hem om och som egentligen är ganska katastrofal jämfört med t.ex tyska DD-vagnar, Regina och IR4, DSBs fyrvagnarsregionalversion av IC3). De har också givit oss X55 som trots att det är en "bistro-Regina" enligt mig har lyckad design och inbjudande bistro.

De lyckades ju också rätt bra med sina IC-X31K som de dock fick lämna ifrån sig. Så de kan ju få till det men sedan har man då vissa moln på himlen (just B10 och X40) samt nedbemanningen av X2000 och degraderingen av första klass där som gör att jag inte skulle börja skruva upp förväntningarna för högt. Att ombyggda X2 skulle få en komfort motsvarande IC3 i första och andra klass med god utsikt från alla platser (alltså bort med dagens väggplatser) vågar jag inte tro på. Att servicekonceptet skulle uppgraderas enligt "Pay More - Get More" vågar jag inte tro på heller eftersom SJ utan att blinka kan sälja biljetter för 195 kronor OCH 1200 kronor utan att det ens i det sistnämnda fallet ger ett mervärde i tåget (oavsett hur man vrider och vänder på det anser jag att en fullprisbiljett skall ge ett mervärde ombord jämfört med en lågprisbiljett).

Jag har trots det förhoppningen att X2-ombyggnaden blir lyckad men jag är lite avvaktande inför SJ trots allt. Jag känner inte riktigt att jag skulle byta Snälltågets AB3 och Krogen eller Blå Tåget mot en X2-uppgradering eftersom SJ främst verkar inriktade på att trycka in fler platser i tåget. Även om moderna säten är tunnare och därmed platsbesparande kan jag inte få bort känslan att ombyggnaden snarare handlar om "SJ-lönsamhet" snarare än en metod som gör tåget mer attraktivt. En annan väldigt öppen fråga är långsiktigt underhåll (SJ har ju misskött X2orna i perioder, de har ju körts över rekommenderade intervaller och med olika tekniska problem såsom avstängd korglutning, problem med elförsörjningen, toalettproblem etc etc) så track record är ju inte helt i deras favör.

Innan jag hissar hög flagg och säger att "ja, SJ är ett bolag som kör komfortabla tåg med god service, hela och rena samt välunderhållna" vill jag se och uppleva det i praktiken.
 
Det blir absolut intressant att se hur X2orna blir efter renovering (X2 är litterat på X2000).

Jag har trots det förhoppningen att X2-ombyggnaden blir lyckad men jag är lite avvaktande inför SJ trots allt. Jag känner inte riktigt att jag skulle byta Snälltågets AB3 och Krogen eller Blå Tåget mot en X2-uppgradering eftersom SJ främst verkar inriktade på att trycka in fler platser i tåget. Även om moderna säten är tunnare och därmed platsbesparande kan jag inte få bort känslan att ombyggnaden snarare handlar om "SJ-lönsamhet" snarare än en metod som gör tåget mer attraktivt. En annan väldigt öppen fråga är långsiktigt underhåll (SJ har ju misskött X2orna i perioder, de har ju körts över rekommenderade intervaller och med olika tekniska problem såsom avstängd korglutning, problem med elförsörjningen, toalettproblem etc etc) så track record är ju inte helt i deras favör.

Innan jag hissar hög flagg och säger att "ja, SJ är ett bolag som kör komfortabla tåg med god service, hela och rena samt välunderhållna" vill jag se och uppleva det i praktiken.

De nya X2orna kommer ha lika många platser som idag. Den enda skillnaden är att alla tåg kommer efter uppgraderingen bara ha 1 första klass vagn. Antal plaster i varje vagn kommer vara detsamma.
 
De nya X2orna kommer ha lika många platser som idag. Den enda skillnaden är att alla tåg kommer efter uppgraderingen bara ha 1 första klass vagn. Antal plaster i varje vagn kommer vara detsamma.

Tackar för den infon eftersom jag tidigare hört att SJ planerat att utöka detta antal genom de nya stolarna och även att det blir en ny sittplatsavdelning i anslutning till bistron - d.v.s att det blir en X55-liknande lösning där.

Är det samma antal platser per vagn som idag och tunnare stolar kan det betyda ökat benutrymme vilket vore bra.
 
Toppen