Senaste nytt

Tips på hur jag behåller EBG (om det är värt det)

plåtburk

Medlem
Hej,

Första posten här efter mycket läsande. Sitter just nu med EBG-status och funderar på om det är värt att försöka behålla. Hade tänkt flyga mer än jag gjort och med 7500 baspoäng och status som löper ut i slutet av september är jag lite fundersam.

Har bara Amex Premium så funderar på att uppgradera till Elite för att inkassera de poängen samt även uppgradera till nya MC för att hinna få in lite fler poäng den vägen. Utöver det har jag tänkt resa till USA (västkusten) i september så funderar på om jag skulle kunna hinna "komma ikapp" på det sättet och eventuellt även klämma in en till resa innan september om det behövs.

Tycker ni det är värt det och har någon några tips på hur jag bäst behåller EBG?
 

palmen

Moderator
Frågan är väl hur du fått in de 7500 poäng du dragit in på de 8 månader som varit. Om du inte flyger så mycket kan man alltid ifrågasätta värdet i ett guldkort och hur mycket pengar man ska lägga för att behålla statusen.

Amex Elite ger 20k poäng och kostar 4k
Mastercard Premium ger 4x1k poäng och kostar 1500 kronor

Du kommer då ha 7500+20000+4000=31500 poäng från kort och det du har nu
Lägg till en resa till Västkusten i USA så får du in ytterligare minst 11250 poäng om du flyger med SAS. Du skulle då vara på 42750 poäng och sakna 2250 poäng för att förlänga guldet.
Dessa poäng drar du enkelt in inom Europa om du ska få de billigt, säg att det kostar ca 2000 för en sådan biljett

Du måste då lägga ut ca 4000+1500+2000=7500 kronor för att förlänga guldkortet.
Om det är värt det eller inte kan nog bara du svara på men jag tycker att det låter tveksamt om du ändå inte flyger så mycket.
Amex och Mastercardet kommer ju dock med en del fördelar som kanske kan tippa över till din fördel.

Hur mycket ska du flyga nästa år tror du? Om du kommer att flyga mycket mer finns det helt klart ett värde i att vara guld, men om du fortsätter att flyga lite mindre så är det lite tveksamt i värdet kan jag personligen tycka.
 

plåtburk

Medlem
Tack för svar palmen!


Frågan är väl hur du fått in de 7500 poäng du dragit in på de 8 månader som varit. Om du inte flyger så mycket kan man alltid ifrågasätta värdet i ett guldkort och hur mycket pengar man ska lägga för att behålla statusen.

Gjorde lite ogenomtänkta flygningar (speciellt utifrån poängperspektiv) i år (bland annat en USA-flygning nyligen) och hade sett fel på brytpunkten för guldkortet. Blev dock uppgraderad (gratis) till 1H från 30 någonting på vägen tillbaka vilket var helt ok.

Hur mycket ska du flyga nästa år tror du? Om du kommer att flyga mycket mer finns det helt klart ett värde i att vara guld, men om du fortsätter att flyga lite mindre så är det lite tveksamt i värdet kan jag personligen tycka.

Brukar i regel ligga på minst 1-2 long-haul per år samt några kortare inom Europa. Nästa år ser det just nu ut att bli minst 2 long-haul och eventuellt 3 mindre resor på det samt en 2-4-1 resa för poäng i höst/vår.
 
Last edited:

palmen

Moderator
Så för att sammanfatta det så gör du kanske ca 5 resor på ett år. Då tycker jag personligen det är tvivelaktigt om det är värt att lägga ut pengarna för att flyga in ett guld. De 7500 kronor det kommer att kosta extra för dig blir då ca 1500 extra utgifter per resa och de pengarna kan man göra ganska mycket för i form av köpa mat/dryck på flygplats eller betala sig in i en lounge.

Reser du alltid i economy, eller reser du en del i Plus/Business? Reser du plus/business har du tillgång till lounge med SAS även om guld-loungerna brukar vara lite bättre.

Guldkort är som sagt bra att ha och det öppnar upp många möjligheter, det ger mer än bara 25% högre intjäning på resor med SAS och tillgång till lounger. Om du tycker att du kan avvara 7500 kronor så kan det väl vara OK, det är trots allt ingen jättestor summa och du får två bra kreditkort (de bästa just nu på svenska marknaden för att samla Eurobonus poäng) i det priset. Att göra en extra resa inom Europa ser jag bara som positivt, ta en weekend och ha lite roligt.
Till nästa år bör du dock ställa dig frågan vad som är viktigt, är det att ha ett guldkort eller något annat. Nyttjar man inte guldkortet så mycket så får det ju av förklarliga skäl ett lägre värde.
 
Det låter spontant för mig som om det är billigare att köpa biljetter direkt i premium economy eller business istället för att jaga samma förmåner via ett guldkort.
 

brunte

Medlem
Reser du alltid i economy, eller reser du en del i Plus/Business? Reser du plus/business har du tillgång till lounge med SAS även om guld-loungerna brukar vara lite bättre.

Guldkort är som sagt bra att ha och det öppnar upp många möjligheter, det ger mer än bara 25% högre intjäning på resor med SAS och tillgång till lounger.
Ja, småsaker som man kanske inte tänker på i första hand men som räddar livet på en ibland. Snabbare/enklare ombokning om ett flyg blir inställt, bättre tillgång till kundtjänst, vip/fasttrack genom säkerhetskontollen på många flygplatser. Omöjligt att mäta värdet i pengar, men då och då har jag haft väldigt stor glädje av dessa förmåner.
 
Toppen