Senaste nytt

Uppgradera Lufthansa flight med Eurobonus poäng?

Longreach

Medlem
Hej,

Jag blir bara skickad mellan Lufthansa och SAS när det gäller att uppgradera min biljett från Eco (U) til Biz. (Se svar nedanför)

Jag bokade specifikt biljetter som var "eligable for upgrade" som det står på Luthansas sidor. Möjligen så gäller detta bara för MM medlemmar. Någon som kan hjälpa mig här?



Svar från Lufthansa:
We at Miles & More are not familiar with the terms and conditions of your Scandinavian Airlines bonus membership, so we are not in a position to help you with your query. Our mileage values only apply to our Miles & More frequent flyer programme. We suggest to contact the Scandinavian Airlines Service Team for support.

Your understanding is appreciated.

Sincerely,
Your Miles & More Service Team

Svar från SAS:
Hei Andreas Roos,

vi har sjekket din bestilling og det er dessverre ikke mulig å oppgradere din billett som ønsket.

Med vennlig hilsen
Scandinavian Airlines
Jan Sirgård
 

Longreach

Medlem
Thx!

Testade att göra ett sök och fanns inga Y och B kvar... Kanske borde samla mer poäng på Miles & More kortet, hade jag haft poängen där hade jag fått uppgradera fårn U och H
 

JacobGBG

Medlem
När vi ändå är på ämnet... hur är folks erfarenhet med att uppgradera på United flyg med Eurobonus poäng?
 

Sealord

Medlem
Försökte vid incheck uppgradera med poäng när jag i somras skulle flyga från Houston (IAH) till New York (EWR) med United, men fick svaret att det inte var möjligt. Fick samma svar när jag besökte Uniteds Presiden Lounge. Men jag gav mig inte, utan frågade en tredje gång vid gaten med samma nekande svar, dock med ett litet tillägg: "Jag ska se vad jag kan göra, sir".

Går in i planet, sätter mig ner, spänner fast säkerhetsbältet, tar fram tidningen och förstår inte hur de från gaten ska kunna komma ihåg mig och dessutom veta var i planet jag sitter. Nej, det här med "jag ska se vad jag kan göra, sir", är inte mer än amerikanskt ytligt men trevligt sätt att bli av med jobbiga passagerare på - trodde jag. Helt plötsligt dyker en trelig flygvärdinna från First Class upp med ett nytt boardingkort och frågar om jag vill bli uppgraderad till First Class på Uniteds bekostnad.

Jag vet inte varför jag till slut blev uppgraderad. Envis? Kankse. Eurobonus Silver? Inte troligt. Att jag skulle vidare från New York (EWR) till Arlanda med SAS i business? Ingen aning. Hur som helst är jag nu defenitivt en trogen Unitedkund på mina resor inom USA.
 

agehall

Medlem
Jag skulle tro att du råkade få en opup pga EBS. Det är inte helt ovanligt i USA. Jag har fått det på både US, UA och Delta... I USA sker ju detta standardmässigt, även om economy inte är översålt, så det är mycket vanligare än i europa.
 

Senator

Moderator
Ah! Kört med andra ord... ingen köper ju Y. ;-)

En del storbolag samt offentliga kunder har avtalspriser som bokas i "B" eller "Y" på priser vi i allmänheten aldrig ser. Dessa avtalspriser gör att det "som oftast" finns platser när man bokar sent.

I ett tidigare liv hade vi avtalspriser hos min arbetsgivare på rutter som t.ex. ARN-LHR i "B", nästan alltid plats att hitta.

Jag har en viss förståelse för att det är svårt rent allmänt att förstå skillnaderna på vem som gör vad gällande en biljett och bonusprogram, men det finns en enkel tumregel man kan använda tycker jag:
Alla frågor kopplat till intjäning eller användning av poäng som t.ex. uppgradering av en resa bör riktas mot det bonusprogram man har, och inte det flygbolag man skall resa med. Man kan inte förvänta att en "Gate agent" hos United på SFO, skall veta hur en Eurobonusmedlem kan få en uppgradering på sina Eurobonuspoäng. Eurobonussidorna på SAS.se är ganska tydliga med vad som gäller, och där kan man ta reda på detta.

Sedan vet ni kanske att jag själv alltid frågar, men snällt.. Sealord exempel visar att ibland händer det. I 1999, när jag var UA PREM EXEC hade jag försökt uppgradera med miles på sträckan DEN-IAD-FRA, och fick veta det var fullt på sista sträckan när jag kom till IAD. 2min innan dörren stängdes kom man från gaten och hämtade mig på rad 20 och om jag minns fanns milesen kvar på kontot.
 

LPC123

Medlem
En dum fråga men jag behöver hjälp då jag inte riktigt blir klok på detta. Vi har bokat flyg till
New York nästa påsk i eco men har massa Eurobonus poäng och tänkte ev uppgradera till business eller premium economy på hemvägen. När jag tittar på SAS hemsida så har vi fel bokningsklass för att uppgradera med poäng. Är det då uteslutet att lyckas med en uppgradering? När jag läste på Star Alliance sida så fick jag känslan att det skulle gå ändå? Är Eurobuns Guld om det spelar någon roll? Tacksam för hjälp i ärendet av er proffs.
 
Toppen