Senaste nytt

Överge Air Berlin topbonus?

AntonJ

Medlem
Hej vänner,

Jag har varit guldmedlem hos Air Berlin sedan matchningskampanjen de hade för omkring två år sen. Nu är de lyckliga dagarna över och jag har halkat ner till Silver.

Jag flyger mest till USA/inom Europa och väljer då Star Alliance där jag har guldkort hos SAS. När jag åker österut däremot så väljer jag alltid Qatar och deras Business Class. Blir det inte Qatar så flyger jag gärna Finnair.
Det blir 2-3 resor per åt till Sydostasien och nu behöver jag er hjälp med vilket bonusprogram de ska krediteras till.

Jag har ca 50000 poäng hos Air Berlin just nu om det kan spela in..

Tusen tack på förhand!
 

palmen

Moderator
British Airways låter vettigt att krediteras till. Borde inte vara några problem att nå silver så du kan komma in i loungen
 

Canadien

Medlem
+1 på BA. När de har kampanjer i Business går det fort att få till ett silver hos dem vilket ger samma fördelar som ett TopBonus Gold.
 

Canadien

Medlem
Även BA's ekonomi extra (World Traveler+) ger bra med tier points och är en helt OK ekonomiprodukt. Jag reste ARN-GIG i WT+ på nedresan och Club World på hemresan för någon månad sedan och det gav i pricip ett halft silverkort.
 

nota bene

Medlem
Om du alltid bokar QR i Business kan det vara ett alternativ med privilige Club också.

Annars är BAEC helt klart lättast för status. Du når lätt silver, och även guld om du har 3 t/r till Asien från Skandinavien via DOH.
 

miamiflyer

Medlem
Hej vänner,

Jag har varit guldmedlem hos Air Berlin sedan matchningskampanjen de hade för omkring två år sen. Nu är de lyckliga dagarna över och jag har halkat ner till Silver.

Jag flyger mest till USA/inom Europa och väljer då Star Alliance där jag har guldkort hos SAS. När jag åker österut däremot så väljer jag alltid Qatar och deras Business Class. Blir det inte Qatar så flyger jag gärna Finnair.
Det blir 2-3 resor per åt till Sydostasien och nu behöver jag er hjälp med vilket bonusprogram de ska krediteras till.

Jag har ca 50000 poäng hos Air Berlin just nu om det kan spela in..

Tusen tack på förhand!
Airberlin matchar mer än en gång per person.
 

Henrik_B

Medlem
Har också matchat till AB två ggr. Flög faktiskt med dem igår, för första gången under min tid som TBG. Totalt fick jag in 12500 pts. på den resan ARN-TXL-WAW-TXL-ARN, bokningsklass P. Poängen krediterades direkt under tiden jag satt på planen.

Med 500 pts. i startbonus plus ytterligare tre liknande resor så är ju faktiskt Sapphire förnyat igen utan matchning (Emerald med ytterligare 4 resor). Liknar ju nästan SAS Guldkampanj till Prag för ett par år sedan. Har BAEC som huvudprogram i OW men efter den här resan börjar AB bli hetare!

Nedsidan är ju då bussterminalen på TXL.
 
Jag har också ett matchat Guldkort hos Air Berlin (Topbonus). Eftersom jag mest flyger Star Alliance så har jag hittills bara krediterat lite småslattar till Topbonus.

Just nu har jag dock en longhaul bokad med British Airways och troligtvis så kommer det att bli ytterligare en långresa med BA senare i år. Min ursprungliga plan har varit att kreditera detta till Topbonus, men efter de saker som nyligen skrivits om AB så känns det som ett svajigt bolag som kanske inte ens kommer att finnas kvar om ett tag.

Jag tänkte därför gå med i BA's Frequent Flyer program istället och kreditera resorna dit. Inga konstigheter.

Men, jag är ju bortskämd med att alltid ha tillgång till lounge när jag reser så att börja på "noll" är ju inte så attraktivt i det avseendet. Men, min fråga är då: Kan jag kreditera resorna till BA's FFP men nyttja mitt AB kort för lounge access? Är det något särskilt jag måste tänka på för att det ska bli rätt?
 

RonnieK

Medlem
Jag utnyttjade TopBonus för lounge medans jag byggde upp status i BAEC. Bara att plocka upp kortet vid lounge-disken.
 
Toppen