Senaste nytt

Qatar-blockaden - praktiska konsekvenser för resande

lillemannen

Medlem
Flög idag från Doha till Köpenhamn och landade drygt 20 min tidigare. Ute ur terminalen 12.56 skulle landa 12.55 så någon större problem verkar det inte vara för Qatar i norra Europa.
 
  • Gilla
Reactions: pep

fly4fun

Medlem
Det är som jag vid många tillfällen tidigare sagt, man kan inte blint lita på FR24 när det gäller den småskaliga noggrannheten. FR24 är inte något flygledningssystem med de noggranheter i sin presentation som detta kräver. Flygledarna har tillgång till sina noggranna system som är certifierade enligt ICAO krav så ni behöver nog inte oroa er för att flygplanen till Qatar leds in eller ut från Doha på något slumpaktigt sätt. Ingen flyger som dom vill över något luftrum som inte är tillåtet.

Varför detta envisa tjat från din sida? Det är aldrig nån som sagt att FR24 är flygledningssytem.
Flightradar24 är flygspårning i realtid, varken mer eller mindre...
 

anjak

Medlem
Varför detta envisa tjat från din sida? Det är aldrig nån som sagt att FR24 är flygledningssytem.
Flightradar24 är flygspårning i realtid, varken mer eller mindre...
Vadå tjat @Alf gav ett väldigt relevant svar eftersom det är flera i den här tråden som hänvisar till detaljerade kartor från FR24 som visar att flyg är på väg in över fel länder. Du ger ju samma förklaring men hänvisar till ett blogginlägg istället för att beskriva det med egna ord.
 
Jeg kan skrive noen ord om mine egne erfaringer nå mens blokaden pågår. Jeg skulle i utgangspunktet fly osl-dxb via doha mandag 5 juni med retur nå førstkommende mandag. En liten time før innsjekk på gardermoen fikk jeg telefon fra Qatar Airways om at flighten min mellom doh-dxb var kansellert. Etter litt frem og tilbake klarte de å booke meg om med Turkish Airlines via Istanbul.

I dag tok jeg selv kontakt med Qatar Airways på telefon fra Dubai. De har klart å sette opp callsentre i de berørte landene, så dette gikk relativt greit.
Etter rundt 20 minutter i telefon var nye billetter med British Airways via London bestilt.
For min del har prosessen gått relativt greit, selv om produktet jeg får nå er langt fra det som Qatar Airways leverer. Kan også nevne at hjemmesiden til Qatar er utestengt fra Emiratene, så det letteste er å følge dem på sosiale medier.
 

pep

Medlem
Fick mail från QR om ändring av flygtid för min resa till Krabi om 3 veckor. Vad jag kan se är enda ändringen 30min utökad flygtid från Doha till Krabi, förmodligen för att de nu får flyga över ändrade luftrum. 30 min mer i business är för mig helt okej ;)
Præcis samme her: Flyver CPH-DOH-SGN på torsdag og fik netop email at den sidste flight er fremrykket 30 minutter med samme ETA i Saigon. Fin løsning for os
 

pep

Medlem
Noen som vet hva som vil skje i forhold til qpoints og qmiles nå når Qatar booket meg om med andre flyselskaper ? :)
Hvis det er med Oneworld selskaber får du formentlig flere points da 1) bookningsklassen tenderer til at blive højere og 2) routing tenderer til at blive længere. Hvis du får mindre (qua non-OW airlines) kan du klage din nød og måske få miles ifølge oprindelig bookning
 

M@GNÜS

Medlem
För min del är Qatar väldigt otillmötesgående.
De vill promt enbart erbjuda businessclass biljetter trots bokad First class BKK-DOH-CAI och bara med ej One World bolag.
Vid återbetalning vägrar de betala tillbaka de pengar jag betalt för uppgradering från CAI-DOH... trots att de inte hittar något alternativ den dag jag måste flyga. :-/
 
Toppen