Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

mha321

Medlem
Ja det var ovanligt.

Kan det varit vid någon av de stora vinter stormarna som stängde ner hela ostkusten i USA eller något sådant, som gjorde att det inte klassades som "vanligt väder"? Någon som sett fler detaljer i någon annan artikel?
 

Kansai

Medlem
Behöver era tips. Skulle flyga ARN-DUS-MCO imorgon, men fick mejl imorse om att ARN-DUS är inställd, samt ett nummer jag ska ringa för att bli ombokad (som inte fungerar). Vad ska jag tänka på?

Har jag rätt till 300 eur om min försening blir mindre än två timmar, annars full 600 eur?

Det ställs till lite problem eftersom jag redan har bokat shuttle till hotell etc i MCO. Vad gäller kring sådan kompensation.

Tack på förhand.
 
Hej!
Jag skulle flyga Stockholm-Riga-Malta ikväll med Air Baltic.
Stockholm-Riga blev såpass försenat så jag skulle missa min connection Riga-Malta.
Jag blev uppringd och ombokad till Lufthansa imorgon på morgonen.
Har fått hotell och middagsvoucher nu ikväll på Arlanda.

Om jag har fattat rätt så gäller EU 261/2004 här?
 
Last edited:

Thornado

Medlem
Hej!
Jag skulle flyga Stockholm-Riga-Malta ikväll med Air Baltic.
Stockholm-Riga blev såpass försenat så jag skulle missa min connection Riga-Malta.
Jag blev uppringd och ombokad till Lufthansa imorgon på morgonen.
Har fått hotell och middagsvoucher nu ikväll på Arlanda.

Om jag har fattat rätt så gäller EU 261/2004 här?

Ja, det ska gälla.
Tyvärr finns det andra här som haft lite dålig erfarenhet från att hantera claims med just Air Baltic, men förhoppningsvis går det smidigare för dig.
Hjälp mig med en Air Baltic claim | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 

Kansai

Medlem
Jag ser att Air Berlin har ställt in DUS-ARN (full resa: MCO-DUS-ARN), men de har inte kontaktat mig än. Hemresan är om ca en vecka. Gör jag bäst i att kontakta AB för ombokning, eller finns det någon oväntad fördel med att inte föregå dom?
 

AndersSt

Medlem
Behöver era tips. Skulle flyga ARN-DUS-MCO imorgon, men fick mejl imorse om att ARN-DUS är inställd, samt ett nummer jag ska ringa för att bli ombokad (som inte fungerar). Vad ska jag tänka på?

Har jag rätt till 300 eur om min försening blir mindre än två timmar, annars full 600 eur?

Beroende på varför den ställdes in förstås så har du i grunden rätt till 50% ersättning när din flight ställs in, även om du blir ombokad.
 
Toppen