Senaste nytt

SAS lägger ner Stockholm-Gdansk och Oslo-Palanga

Palazzi

Medlem
Det finns inte "massviss" av konkurrens på rutten, utan enbart ett rosa lågprisflygbolag som flyger från Nyköping, 15 mil från Arlanda. Det rosa lågprisflygbolaget börjar för övrigt "på försök" ta betalt för handbagage som man har med sig in i kabin. Eller har jag missat nått bolag?

Däremot skulle jag gissa att det nystartade polska flygbolaget OLT Express med bas i Gdansk, förr eller senare, kommer öppna GDN-ARN, nu när SAS dragit sig ur. OLT Express flyger exempelvis GDN-KEF från 149 PLN (drygt 300 SEK) enkel resa. I priset ingår 16 kg incheckat bagage, mat/dryck ombord.

Visst finns det efterfrågan för affärsresande. Många svenska storföretag har fabriker/kontor i Gdansk området t.ex. ABB, Flextronics, Skanska, Ikea, Nordea m.fl.

Finns ju möjlighet att åka med byte. Om det räknas som direkt konkurrens eller ej är väl en definitionsfråga. Enda gången jag åkt med Wizzair är till Gdansk och det är helt klart det sämsta bolag jag någonsin bokat en resa hos (Jag blev "tvingad" då vi åkte i en stor grupp).

Jag är förundrad över OLT Express. Jag har också uppmärksammat deras mycket låga priser i kombination med incheckat & mat... Jag kan inte riktigt få ihop ekvationen, men kul om de lyckas....

BTW.. Känns inte Flybe BMA-GDN som en rimlig linje..? Gdansk står med som destination från tre finländska städer i deras bokningssystem. Däremot har jag inte lyckats hitta bolaget i flygbolagsregistret för Gdansk flygplats, eller boka ..
Är det någon som vet om det är en kommande destination eller om det är en fd. destination som nu axats.
 

Jonas C

Medlem
Blev tydligen automatiskt ombokad via CPH. Dock på okristligt dåliga tider, men jag antar att det lätt går att fixa om jag slår en pling till SAS.
 

Dr. Miles

Expert
Blev tydligen automatiskt ombokad via CPH. Dock på okristligt dåliga tider, men jag antar att det lätt går att fixa om jag slår en pling till SAS.

Enligt SAS webbsida står det så här.

SAS skrev:
Closure of routes OSL-PLQ and STO-GDN

SK2742 / SK2743 between OSL and PLQ will cease to operate 27AUG12.
SK2759 / SK2760 between STO and GDN will cease to operate 03SEP12.

All passengers are rebooked via CPH with SAS.

Refund

If alternative rerouting made by SK is not accepted by passenger, refund of issued SK/117-ticket with SK-fares is permitted.
 

Alx

Medlem
Enligt SAS webbsida står det så här.

SAS skrev:
Closure of routes OSL-PLQ and STO-GDN

SK2742 / SK2743 between OSL and PLQ will cease to operate 27AUG12.
SK2759 / SK2760 between STO and GDN will cease to operate 03SEP12.

All passengers are rebooked via CPH with SAS.

Refund

If alternative rerouting made by SK is not accepted by passenger, refund of issued SK/117-ticket with SK-fares is permitted.

Intressant att SAS till och med skriver ut i text hur de bryter mot EG-261/2004:

"Om ditt flyg ställs in ska flygbolaget erbjuda dig följande tre alternativ.

Du får tillbaka kostnaden för hela den del av din biljett som du inte har kunnat utnyttja.
Din resa bokas om så att du kommer fram så fort som möjligt.
Din resa bokas om till ett annat tillfälle som passar dig.
Du har alltid rätt att välja mellan återbetalning och ombokning. Det gäller oavsett orsaken till att flyget ställts in och oavsett när du fått information om det inställda flyget."
 

Jonas C

Medlem
Tog kontakt med SAS via FB, de menade att jag kunde ringa till sales&support om tiderna inte passade. Men då kanske hon menade att jag skulle söka refund? Dåligt av SAS att boka in mig kl 6 på morgonen då det finns flyg som går närmare den ursprungliga avgångstiden, omkr kl 13. Får ta och ringa dem omgående när jag kommer hem.
 

Xilan

Medlem
SAS Sverige har ju ingen vettig typ för dessa "tunnare" linjer. (som diskuterats förr) Alla liknande linjer från CPh trafikeras ju av Crj900, elller Cimbers Crj200. Att inte SAS Sverige gör någon liknande deal som SAS DK..Fast vet inte med vem försås...

Ständigt återkommande tema när det gäller SAS. CPH går först. Flest linjer, lämpligaste flygplanstyperna osv. osv.
Frågan är hur man kan påverka SAS att satsa mer på Arlanda. Svenska staten är en väldigt passiv ägare som borde kunna göra mer. Likaså Wallenberg-sfären.
 

Palazzi

Medlem
Tror iofs inte att SAS funderar i banorna kring mindre plan och fler korta linjer, men om intresset hade funnits så vore fler CRJ900 ganska enkelt att tillgå. Estonian försöker avyttra sina "nya" CRJ900 sedan de bytte leverantör till Embraer och de båda bolagen har väl ett ganska bra förhållande. Estonian Air has not found a buyer for Bombardiers :: The Baltic Course | Baltic States news & analytics

Off topic: Tyckte från början att Flybe Nordic var ett intressant koncept , och trodde på en kraftig expandering. Deras expansionsplaner verkar dock ha gått lite i stå. Är det någon som vet hur det går för bolaget? (på de linjer där de inte opererar för Finnair)
 
Last edited:

fly4fun

Medlem
Tycker det har varit väldigt tyst om FlyBeNordic. När Finnair och Gdansk ändå är på tapeten så kan jag tillägga att även Finnair slutade flyga till HEL-GDN nu i veckan.
 
Toppen