Därför tvingades Air Åland landa för gott
Inte ens starten 2005 var särskilt lovande. Man hoppade på för många destinationer samtidigt och förlorade stora pengar.
Sedan kom det isländska vulkanutbrottet och en utdragen flygstrejk.
Det som blev spiken i kistan var Flybes intåg på den åländska flygmarknaden.
Nu är Air Åland borta. Inte alls bra för det åländska varumärket, menar experter.
FLYG Air Ålands verksamhet har kantats av problem, både sådana bolaget har orsakat på egen hand och helt oväntade.
När bolaget drogs igång satsade man stort och öppnade flera nya inrikeslinjer, en satsning som ledde till miljonförluster.
Eyafjallajökull har haft tre utbrott sedan Island befolkades för 1.200 år sedan. Att den skulle få ett nytt våldsamt utbrott 2010 var alltså något av en högoddsare. Men det fick den. Under en vecka, från den 14 till 20 april stod flygtrafiken i princip stilla i hela Europa. Det fick stora ekonomiska följder för alla flygbolag, inklusive Air Åland.
På marken igen
Två månader senare tas piloter och kabinpersonal i Sverige ut i strejk. En strimma av hopp lyser fortfarande. Next Jet är visserligen svenskt, men trafiken sköts ju av utländska Air Åland - något som borde vara okej.
Men icke. Air Ålands plan står återigen på marken och kostar pengar.
2011 öppnar Flybe sin flyglinje mellan Helsingfors och Mariehamn. Air Åland tvingas in i ett priskrig man inte har någon som helst möjlighet att vinna. Flygstolar som kostat 150 euro tar man nu 39 euro för, en kalkyl som inte går ihop någonstans.
Enligt Jan Erik Sundberg, vd för Air Åland, var det i den vevan som alla insåg att det inte skulle gå längre. Bolaget blödde pengar.
Räcker inte till
- Vi har varit otursförföljda. Trots flygstrejker och vulkanutbrott har vi känt att "nu har vi kontroll på det här". Och så kommer Flybe. Det var helt klart att passagerarunderlaget inte räcker till för två bolag, säger Henrik Lundberg, vd för Posten Åland och styrelseledamot i Air Åland.
Nu flyger Next Jet själva på Åbo och Stockholm, medan Flybe trafikerar Helsingfors. Och gott så, menar Lundberg.
- Så länge Next Jet och Flybe fortsätter så är det väl okej, men visst hade vi en helt annan kontroll när vi skötte det själva. Men i konkurrensen med Flybe vill ingen betala vad det kostar.
Någon annan utväg än avveckling finns inte, och har inte funnits, menar han.
- Det skulle vara om vi hade lagt ned Helsingforslinjen direkt när Flybe kom in i bilden. Men skillnaden är liten. Alltså, det är helt klart att det inte ryms två flygbolag här.
Läs hela artikeln i dagens tidning.
Därför tvingades Air Åland landa för gott - Ålandstidningen