jsn
Medlem
Jag är säker på att de flesta av er förstår vad jag menar när jag säger att jag får fysiska abstinensbesvär om jag inte får köra bil på 1½-2 veckor, jag blir spänd och stirrig och har svårt att koncentrera mig. Men efter ett par timmar bakom ratten så sjunker både pulsen, stressnivån och axlarna ner på normala nivåer igen...
Detta var inga problem så länge jag bilpendlade till jobbet, men just nu har jag fått den stora ynnesten (obs! ej ironi, jag uppskattar verkligen möjligheten) att fundera på vad jag vill göra som nästa steg, vilket även har medfört att bilpendlandet har försvunnit, vilket fått axlarna att åka uppåt...
Jag har därför påbörjat ett projekt, jag skall köra runt Sveriges fem största sjöar! Att det blev just de fem största beror på att nummer sex är liiite svårare att köra runt...
Hur som, idag var det dags att bocka av Storsjön. Klockan ringde tidigt, men jag hade redan hunnit vakna och komma igång innan dess
Normal frukost serverades i Loungen, var helt ok men inget speciellt
Tidning fanns dock att tillgå. De varma dryckerna kom några minuter senare.
Sedan var det dags att gå till gate för boarding. Dagens bolag är Nielsen Air, eller N/A som vi brukar kalla det, och dagens kärra var redo att startas upp och ge sig ut på nya äventyr.
Jag studerade det som skulle bli mitt hem kommande dryga halvdygnet, en mycket trevlig miljö och definitivt F-klass som i Förar-klass.
Diverse justeringsalternativ fanns, och efter att ha dragit igång stolsventileringen...
...och stolsmassagen...
Så var det dags att mata in destinationen och rutten i autopiloten
Den faktiska rutten blev dock lite annorlunda, men start och slutmål stämmer iaf Resan gick på E4 upp mot Sundsvall innan jag svängde av mot Östersund, för att slutligen gena över till Svenstavik och Storsjöns södra spets.
Därefter var det dags för start, taxning, och upp på motorvägen. Autopiloten inkopplad, och warp-speed närmar sig
Inga handdukar, vare sig varma eller kalla, torra eller våta, serveras ombord. Inte heller Champagne. Dock finns ett urval av vatten att välja på.
Dock får jag bekänna att vattnet i båda flaskorna smakade misstänkt likt varandra - Uppsalakranvatten.
"För våra resenärer som kan titta ut på höger sida passerar vi just nu Dragon Gate"
Som för övrigt är till salu om någon är intresserad: Dragon Gate 20, Älvkarleby | Hotell | SkandiaMäklarna
Strax efter detta passerar vi gränsen till Norrland
Och direkt blir det så tydligt mycket mörkare och skogigare...
Inte en kotte ser man heller när man har kommit så här långt norrut...
Men visst, Norrland kan vara väldigt vackert också
Och framförallt när man börjar se de snöbeklädda fjällen i fonden
Och trot eller ej, men trafiken fungerade alldeles utmärkt här trots åsynen av snö, här uppe kan de verkligen hantera snö Snökaos i Sthlm idag 9 november | Sida 6 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Något senare kommer jag fram till södra spetsen av Storsjön
Vattennivån verkar vara väldigt låg för tillfället i sjön, är det någon som vet om detta är normalt eller om det har tappats ur mer vatten än normalt ur sjön, eller vad man skall tro om det hela?
Fortsätter upp utefter västra sidan, lite mer snötäckta fjäll i bakgrunden och vykortsvackra vyer, men annars ganska händelsefattigt. Kör in i Östersund, letar upp en restaurang som serverar husmanskost och strosar sedan ner lite snabbt till hamnen där det stora ögonblicket förevigas.
Då var dagens uppgift uppfylld och det var dags att tuffa hemåt igen. Ganska händelselös resa söderut, tog E45 ner mot Orsa innan jag vek av mot Edsbyn för att återigen komma ut på E4 en bit norr om Gävle.
Återigen passeras gränsen mellan Norrland och civiliserade delar av landet. Man ser klart och tydligt hur mycket skogigare det är på norrlandssidan än på svealandssidan
"För våra resenärer som kan titta ut på vänster sida passerar vi just nu Dragon Gate"
Samt naturligtvis den rikskända Eken som har (åtmnstone) två facebookgrupper dedicerade till sig själv
Slutligen så kom jag hem igen, och kunde summer dagen enligt följande
Jag har haft betydligt sämre dagar än denna
Och mina axlar är ganska rejält nersjunkna för tillfället
Och till sist, hur tjänade jag in EB-poängen? Jo genom att tanka på Preem såklart! 2p/l ger 178p, inte illa!
Detta var inga problem så länge jag bilpendlade till jobbet, men just nu har jag fått den stora ynnesten (obs! ej ironi, jag uppskattar verkligen möjligheten) att fundera på vad jag vill göra som nästa steg, vilket även har medfört att bilpendlandet har försvunnit, vilket fått axlarna att åka uppåt...
Jag har därför påbörjat ett projekt, jag skall köra runt Sveriges fem största sjöar! Att det blev just de fem största beror på att nummer sex är liiite svårare att köra runt...
Hur som, idag var det dags att bocka av Storsjön. Klockan ringde tidigt, men jag hade redan hunnit vakna och komma igång innan dess
Normal frukost serverades i Loungen, var helt ok men inget speciellt
Tidning fanns dock att tillgå. De varma dryckerna kom några minuter senare.
Sedan var det dags att gå till gate för boarding. Dagens bolag är Nielsen Air, eller N/A som vi brukar kalla det, och dagens kärra var redo att startas upp och ge sig ut på nya äventyr.
Jag studerade det som skulle bli mitt hem kommande dryga halvdygnet, en mycket trevlig miljö och definitivt F-klass som i Förar-klass.
Diverse justeringsalternativ fanns, och efter att ha dragit igång stolsventileringen...
...och stolsmassagen...
Så var det dags att mata in destinationen och rutten i autopiloten
Den faktiska rutten blev dock lite annorlunda, men start och slutmål stämmer iaf Resan gick på E4 upp mot Sundsvall innan jag svängde av mot Östersund, för att slutligen gena över till Svenstavik och Storsjöns södra spets.
Därefter var det dags för start, taxning, och upp på motorvägen. Autopiloten inkopplad, och warp-speed närmar sig
Inga handdukar, vare sig varma eller kalla, torra eller våta, serveras ombord. Inte heller Champagne. Dock finns ett urval av vatten att välja på.
Dock får jag bekänna att vattnet i båda flaskorna smakade misstänkt likt varandra - Uppsalakranvatten.
"För våra resenärer som kan titta ut på höger sida passerar vi just nu Dragon Gate"
Som för övrigt är till salu om någon är intresserad: Dragon Gate 20, Älvkarleby | Hotell | SkandiaMäklarna
Strax efter detta passerar vi gränsen till Norrland
Och direkt blir det så tydligt mycket mörkare och skogigare...
Inte en kotte ser man heller när man har kommit så här långt norrut...
Men visst, Norrland kan vara väldigt vackert också
Och framförallt när man börjar se de snöbeklädda fjällen i fonden
Och trot eller ej, men trafiken fungerade alldeles utmärkt här trots åsynen av snö, här uppe kan de verkligen hantera snö Snökaos i Sthlm idag 9 november | Sida 6 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Något senare kommer jag fram till södra spetsen av Storsjön
Vattennivån verkar vara väldigt låg för tillfället i sjön, är det någon som vet om detta är normalt eller om det har tappats ur mer vatten än normalt ur sjön, eller vad man skall tro om det hela?
Fortsätter upp utefter västra sidan, lite mer snötäckta fjäll i bakgrunden och vykortsvackra vyer, men annars ganska händelsefattigt. Kör in i Östersund, letar upp en restaurang som serverar husmanskost och strosar sedan ner lite snabbt till hamnen där det stora ögonblicket förevigas.
Då var dagens uppgift uppfylld och det var dags att tuffa hemåt igen. Ganska händelselös resa söderut, tog E45 ner mot Orsa innan jag vek av mot Edsbyn för att återigen komma ut på E4 en bit norr om Gävle.
Återigen passeras gränsen mellan Norrland och civiliserade delar av landet. Man ser klart och tydligt hur mycket skogigare det är på norrlandssidan än på svealandssidan
"För våra resenärer som kan titta ut på vänster sida passerar vi just nu Dragon Gate"
Samt naturligtvis den rikskända Eken som har (åtmnstone) två facebookgrupper dedicerade till sig själv
Slutligen så kom jag hem igen, och kunde summer dagen enligt följande
Jag har haft betydligt sämre dagar än denna
Och mina axlar är ganska rejält nersjunkna för tillfället
Och till sist, hur tjänade jag in EB-poängen? Jo genom att tanka på Preem såklart! 2p/l ger 178p, inte illa!