Senaste nytt

Större delen av en tisdag spenderades i F-klass, som genererade 178 EB-poäng

jsn

Medlem
Jag är säker på att de flesta av er förstår vad jag menar när jag säger att jag får fysiska abstinensbesvär om jag inte får köra bil på 1½-2 veckor, jag blir spänd och stirrig och har svårt att koncentrera mig. Men efter ett par timmar bakom ratten så sjunker både pulsen, stressnivån och axlarna ner på normala nivåer igen...

Detta var inga problem så länge jag bilpendlade till jobbet, men just nu har jag fått den stora ynnesten (obs! ej ironi, jag uppskattar verkligen möjligheten) att fundera på vad jag vill göra som nästa steg, vilket även har medfört att bilpendlandet har försvunnit, vilket fått axlarna att åka uppåt...

Jag har därför påbörjat ett projekt, jag skall köra runt Sveriges fem största sjöar! Att det blev just de fem största beror på att nummer sex är liiite svårare att köra runt...

Hur som, idag var det dags att bocka av Storsjön. Klockan ringde tidigt, men jag hade redan hunnit vakna och komma igång innan dess :confused:

Normal frukost serverades i Loungen, var helt ok men inget speciellt
20170523_054106.jpg

Tidning fanns dock att tillgå. De varma dryckerna kom några minuter senare.

Sedan var det dags att gå till gate för boarding. Dagens bolag är Nielsen Air, eller N/A som vi brukar kalla det, och dagens kärra var redo att startas upp och ge sig ut på nya äventyr.
20170523_061443.jpg


Jag studerade det som skulle bli mitt hem kommande dryga halvdygnet, en mycket trevlig miljö och definitivt F-klass som i Förar-klass.
20170523_061457.jpg


Diverse justeringsalternativ fanns, och efter att ha dragit igång stolsventileringen...
20170523_061521.jpg


...och stolsmassagen...
20170523_061507.jpg


Så var det dags att mata in destinationen och rutten i autopiloten
20170523_061740.jpg

Den faktiska rutten blev dock lite annorlunda, men start och slutmål stämmer iaf :) Resan gick på E4 upp mot Sundsvall innan jag svängde av mot Östersund, för att slutligen gena över till Svenstavik och Storsjöns södra spets.

Därefter var det dags för start, taxning, och upp på motorvägen. Autopiloten inkopplad, och warp-speed närmar sig
20170523_063002.jpg


Inga handdukar, vare sig varma eller kalla, torra eller våta, serveras ombord. Inte heller Champagne. Dock finns ett urval av vatten att välja på.
20170523_184656.jpg

Dock får jag bekänna att vattnet i båda flaskorna smakade misstänkt likt varandra - Uppsalakranvatten.

"För våra resenärer som kan titta ut på höger sida passerar vi just nu Dragon Gate"
20170523_065755 cropped.jpg

Som för övrigt är till salu om någon är intresserad: Dragon Gate 20, Älvkarleby | Hotell | SkandiaMäklarna

Strax efter detta passerar vi gränsen till Norrland
20170523_065839.jpg


Och direkt blir det så tydligt mycket mörkare och skogigare...
20170523_070055 cropped.jpg

Inte en kotte ser man heller när man har kommit så här långt norrut...

Men visst, Norrland kan vara väldigt vackert också :)
20170523_095205.jpg


20170523_095356 cropped.jpg


Och framförallt när man börjar se de snöbeklädda fjällen i fonden
20170523_111807.jpg


20170523_111814.jpg

Och trot eller ej, men trafiken fungerade alldeles utmärkt här trots åsynen av snö, här uppe kan de verkligen hantera snö Snökaos i Sthlm idag 9 november | Sida 6 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Något senare kommer jag fram till södra spetsen av Storsjön
20170523_112602.jpg

Vattennivån verkar vara väldigt låg för tillfället i sjön, är det någon som vet om detta är normalt eller om det har tappats ur mer vatten än normalt ur sjön, eller vad man skall tro om det hela?

Fortsätter upp utefter västra sidan, lite mer snötäckta fjäll i bakgrunden och vykortsvackra vyer, men annars ganska händelsefattigt. Kör in i Östersund, letar upp en restaurang som serverar husmanskost och strosar sedan ner lite snabbt till hamnen där det stora ögonblicket förevigas.
20170523_134322.jpg


Då var dagens uppgift uppfylld och det var dags att tuffa hemåt igen. Ganska händelselös resa söderut, tog E45 ner mot Orsa innan jag vek av mot Edsbyn för att återigen komma ut på E4 en bit norr om Gävle.

Återigen passeras gränsen mellan Norrland och civiliserade delar av landet. Man ser klart och tydligt hur mycket skogigare det är på norrlandssidan än på svealandssidan
20170523_180700_004.jpg


"För våra resenärer som kan titta ut på vänster sida passerar vi just nu Dragon Gate"
20170523_180732_001.jpg


Samt naturligtvis den rikskända Eken som har (åtmnstone) två facebookgrupper dedicerade till sig själv
20170523_182744_003.jpg


Slutligen så kom jag hem igen, och kunde summer dagen enligt följande
20170523_184534 edited.jpg


Jag har haft betydligt sämre dagar än denna :)
Och mina axlar är ganska rejält nersjunkna för tillfället ;)

Och till sist, hur tjänade jag in EB-poängen? Jo genom att tanka på Preem såklart! 2p/l ger 178p, inte illa!
 

Nemo

Medlem
Kul reportage!
Torneträsk går att köra runt på en dag om du startar i Kiruna, åker du från Sthlm/Uppsala tar det två dygn. Då får du också besöka Treriksröset när du kör runt! Åker du innan augusti (eller efter augusti) så kan fjällvägarna stängas pga snödrev, lägg då på några timmars marginal.
 

Thornado

Medlem
Jag är säker på att de flesta av er förstår vad jag menar när jag säger att jag får fysiska abstinensbesvär om jag inte får köra bil på 1½-2 veckor, jag blir spänd och stirrig och har svårt att koncentrera mig. Men efter ett par timmar bakom ratten så sjunker både pulsen, stressnivån och axlarna ner på normala nivåer igen...

Man kan verkligen vara olika som personer, då jag är totala motsatsen mot vad du beskriver.... Jag blir nervös och får klara obehagskänslor bara av att läsa din text. Den distans som du avverkade på en dag hoppas jag slippa köra under ett år. :confused: Det är helt OK att åka bil (somnar dock i stort sett så snart den börjar rulla, så jag är sämsta möjliga sällskap för en road trip), men tycker verkligen inte om att köra.
 
  • Gilla
Reactions: jsn

jsn

Medlem
Kul reportage!
Torneträsk går att köra runt på en dag om du startar i Kiruna, åker du från Sthlm/Uppsala tar det två dygn. Då får du också besöka Treriksröset när du kör runt! Åker du innan augusti (eller efter augusti) så kan fjällvägarna stängas pga snödrev, lägg då på några timmars marginal.
Mnja, min definition på att köra runt en sjö är att jag skall kunna få iaf glimtar av sjön från alla sidor... Därför diskvalificeras Torne Träsk
Men vem vet, om man ändå skall upp till Nordkap någon gång så borde man kunna svänga förbi denna sjö. På vägen så att säga...
Bra jobbat !

Nästa rapport borde bli från baksätet :) med chaufför och champagne provning ;)
Jag är lite för rädd att det blir mer åt detta håll isf, spola fram till 2.38
Speciellt runt 3.37 :D

Man kan verkligen vara olika som personer, då jag är totala motsatsen mot vad du beskriver.... Jag blir nervös och får klara obehagskänslor bara av att läsa din text. Den distans som du avverkade på en dag hoppas jag slippa köra under ett år. :confused: Det är helt OK att åka bil (somnar dock i stort sett så snart den börjar rulla, så jag är sämsta möjliga sällskap för en road trip), men tycker verkligen inte om att köra.
Vi kompletterar varandra bra - jag kör du åker med ;) Och vi kommer ha "lagom" snitthastighet[/MEDIA]
 
Toppen