Senaste nytt

Din axelväska, portfölj och kabinväska (med betyg)

Fosca

Medlem
Minns när jag bytte mina väskor för ett år sedan hur jäkla svårt jag tyckte det var att hitta vad jag ville ha, som var bra.
Nu tänkte jag utvärdera mitt köp efter 16 resor, av olika längd.

Vad har ni för uppsättning och är ni nöjda? :)

-------------------------------------------------------------------------------------

Axelväska
Samsonite Network 2 - Pris 299kr.
För 12,1 tums laptop, i färgen Charcoal.
Betyg 4,5 av 5

+ Storlek. Lätt och nätt men får ändå plats med allt jag brukar ha med mig.
Bärbar dator (Surface Pro 4), diverse laddare, pass, kort, pennor, lite läkemedel, två par hörlurar (ett till sambon) och en 0,5L vattenflaska.

+ Skyddet för datorn.
Dämpningsmaterial runtomkring hela, så ingen risk att datorn slår i hårt material oavsett hur man slänger med den. Plus "stöldflärpen" så ingen kan sno datorn obemärkt när man står i täta folkmassor.

- Hållaren på baksidan.
Så man kan hänga sin axelväska smidigt på sin kabinväska. Tyvärr anpassad för kabinväskor med dubbelt stag, jag har bara ett på min.

- Ena plastspännet till axelremmen knarrade lite när man snurrade på det, no big deal egentligen. Men löstes med en pytteliten dos teflonspray :)

-------------------------------------------------------------------------------------

Kabinväska
Samsonite Lite-Shock Spinner, 55 cm - Pris 2300kr
Betyg 4 av 5

+ Mycket lätt, 1,7kg.

-+ Endast ett stag, trots det stabil.

- Samsonites ursprungliga hjuldesign.
Vid inköp tyckte jag väskan rullade bra. Men sen efter ett par resor var jag ändå inte helt 100% nöjd och jämförde med en nytillverkad av samma modell. Såg att den hade fått uppdaterade hjul. Jag bytte på garantin, wow vilken skillnad! Vill man göra det utanför garantin kostar det 100kr per hjul, vilket det lätt är värt enligt mig.

WP_20170521_18_44_24_Pro_LI.jpg
WP_20170521_15_45_34_Pro_LI.jpg
WP_20170521_15_45_58_Pro_LI.jpg
.
 
Last edited:

agehall

Medlem
Det finns två saker som är negativa med din kabinväska om du frågar mig:

1) Den har bara en pelare för handtaget - det gör att det inte går att balansera väskor ovanpå det på något vettigt sätt (vilket du själv konstaterat). Jag köpte själv Samsonite Cosmolite som resväska för en 7 år sedan eller så och tyckte den verkade jättebra men just det där med en pelare inser jag är en miss. Efter att ha rullat runt väskan ett par år börjar det glappa mer och mer, klart mer än vad motsvarande väska med två pelare gör.

2) En "hård" väska utan yttre fack. Jag vill ha lite ytterfack på mina handbagage så man lätt kan stuva ner saker snabbt på dem. Jag kan inte säga att min favvis, Tumi Alpha 2, är bäst i klassen där, men den har iallfall fack utanpå.
 

igelkotten

Medlem
För mig är det viktigt med yttre fack, då jag vill kunna stuva in hörlurar, dator, laddare och smågrejer som pass och nycklar också. Har både en Samsonite Prodigy och en Samsonite X-Lite, båda 55 cm.

Samsonite Prodigy (2300 SEK) avskyr jag eftersom själva datorfacket är för trång och dåligt utformad för att laddare och hörlurar ska kunna få plats där (har Bose QC25) jämte datorn. Dessutom tar det främre datorutrymmet upp nästan halva volymen pga löjligt mkt inre foder, vilket gör att jag bara använder denna för resor över 1 natt. Riktig miss - typ 2/5, för en i övrigt bra byggkvalitet.
74771-1627_10.jpg


Samsonite X-Lite (2000 SEK)
Raka motsatsen till Prodigy. Väldigt bra fack och utrymmen, med två yttre fack, där dator och hörlurar får plats i det större, och smågrejer får plats i det mindre facket. Själva väskan har dessutom bra med plats för grejer - kan enkelt packa för 4-7 dagar. Dessutom bra hjul och handtag.
64950-1247_01.jpg
 

Jönsson

Medlem
Minns när jag bytte mina väskor för ett år sedan hur jäkla svårt jag tyckte det var att hitta vad jag ville ha, som var bra.
Nu tänkte jag utvärdera mitt köp efter 16 resor, av olika längd.

Vad har ni för uppsättning och är ni nöjda? :)

---------------------------------------------------------------------------

Medicinare i Lund? Tänker på litteraturen i bokhyllan. Harrison's bokryggar sticker genast ut. :)
 
Last edited:

In_Sweden

Medlem
Samsonite B-Lite 3 (55cm, 2 Hjul) -1700kr.
64947-1041_01.jpg

Är generellt sett väldigt nöjd. Svårt att utnyttja utrymmet inom flygbegränsningarna bättre. Mjuk avdelning mellan inre och yttre fack som ser till att man alltid kan utnyttja hela utrymmet.

Skulle kunna ha varit möjlig att avdela bättre internt. Men fullt acceptabelt.
Vikten på 2kg nätt är väldigt rimlig.

Två hjul är ett lätt val för mig, då det ofta händer att det ska gås längre sträckor på annat än flygplatsgolv med väskan.
 

trekker

Medlem
Jag har haft 2 antler senaste tiden, men efter 200+ flygningar har de gett med sig. Axelväskan har ett kapitulerat blixtlås och kabinväskan fick handtaget krashat senaste semestern när barnen körde runt med väskan som ett rally på 3 flygplatser. Har rest med väskan efteråt men inte roligt att behöva bära en väska I vardera handen. Har kollat upp en ny väska jag vill ha, men har inte undersökt den mer ännu. Någon som kan rekoomendera? Briggs and Riley Baseline Domestic Carry-On Expandable Spinner
 
Bra tråd!

Portfölj

Waterfield Design Cozmo Laptop Bag Compact (13") Chocolate Leather - pris $369
Cozmo Laptop Bag
Betyg 5 av 5
cozmo2-three-quarter-grizzly-compact_1024x1024.jpg

Bästa portföljen jag haft, tidigare allt från Dell laptopbag till Mont Blanc Meisterstück Double Gusset. Lätt och snygg, blir bara snyggare med användning. Lädret behöver inte behandlas eller vårdas speciellt. Har en MacBook Pro, Bose in-ear, anteckningsblock, sladdar, Mac laddaren etc. och får utan problem plats med "flytande påsen" också när jag flyger. Fickor utanpå med pass, skohorn, resekvittokuvert och lite annat lättillgängligt.

+ Lätt och snygg. Axelrem vid behov.
+ Bra skydd för MacBooken, och enkel att komma åt.
+ Hållare för att sätta på kabinväskan, plexiglasskiva i botten gör att den står upp stabilt på kabinväskan eller på marken.
+ Inget regn läckage vid blixtlåsen, och lädret håller emot ordentligt också.

Kabinväska
Rimowa Salsa Air Ultralight Cabin Multiwheel 33L - pris ca 3350:- SEK
RIMOWA | Salsa Air Ultralight Cabin Multiwheel® 38,0L navyblue carry on luggage
01.png


Bästa kabinväskan än så länge, har gått igenom Samsonite spinner och ett par olika mjuka 2 hjulingar innan.

+ Lätt (1.9kg) och stryktålig
+ 4 hjul
+ Ingen inredning (kan ju vara minus för vissa)
+ Rymlig, klarar lätt en veckas jobb med skor, kavaj, byxor, skjortor och underkläder samt toalettartiklarna.

Övernattningsbag
Waterfield Design Vitesse Duffel canvas - pris $149
Vitesse Duffel
Vitesse-Duffel-Brown-front_1024x1024.jpg

Bara haft den i några veckor men mycket nöjd med den. Waterfield Design har jäkligt bra kvalitet och hantverk.

+ Snygg enkel kanvas duffel med långa handtag som går att hänga över axeln. Axelrem kommer med.
+ Regnsäkra blixtlås
+ Ytterfack för "påsen med flytande" och annat
+ Rymlig inuti, klarar lätt 4-5 dagar semester eller 2-3 dagars jobb
 

Fosca

Medlem
Brukar ni resa med ett eller två handbagage?
Använder ni väska eller tygkasse när ni väl är på plats? För att turista på stan osv.

Har man bara med sig en kabinväska så håller jag med om att det är obligatoriskt att den även har ett yttrefack till datorn, pass m.m..
I mitt fall har jag alltid med den lilla väskan överallt, både till jobb och resor, så för mig var inte det behovet lika stort.
Fast hade jag kunnat få både och vore det ju bra. I mitt fall var det vikten som avgjorde, 0,5-1,5kg extra motsvarar ju necessären och lite till :)

Till nästa gång ska jag i alla fall se till att köpa en väska med dubbla stag till handtaget. Men vill fortfarande försöka hålla mig under 2kg.

Medicinare i Lund? Tänker på litteraturen i bokhyllan. Harrison's bokryggar sticker genast ut. :)

Det är sambons böcker, medicin i Wroclaw. :)
 

jsn

Medlem
Så många fyrhjulingar och väldigt få tvåhjulingar...
Är fyrhjulingarna verkligen användbara även utanför helt släta stengolv? Hjulen blir ju per automatik mindre än på tvåhjulingarna, vilket i mina ögon minskar användbarheten på lite mer oregelbundet underlag. (Jo, jag vet att man kan välta väskan och dra den på två hjul :) men hjulen är fortfarande mindre än på tvåhjulingarna).
Är det hårda eller mjuka hjul på fyrhjulingarna? Jag är lite ljudkänslig, men stör mig på "billiga" hårda resonanslådor/kabinväskor med bakelithjul som man hör även om väskan är 4 gater bort från var jag är...

Ang "datorväskor" - vilka ryggsäckar med "strap" för att sätta fast den vid carry-on-väskans handtag har ni sett och provat? Jag föredrar ryggsäck men vill ändå kunna stadga upp den mot väskans handtag.
 
Toppen