Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

agehall

Medlem
Hej!
Jag önskar lite råd om en kommande flygning jag har den 20/5.
Jag är bokad GOT-HEL-ORD, start GOT 1300, landning ORD 1845.
Jag blev igår (9/5) kontaktad av resebyrån som meddelade att flygbolaget gjort en flight schedule change och har följande alternativ för mig:
Start GOT 0850 - HEL - JFK - ORD, landning 1915.
Hemresan ej ändrad.
Vad har jag för alternativ?
Acceptera ändringen och begära ersättning pga den tidigare starttiden (över 2 tim)?
Begära ombokning med annat bolag som inte innebär så stor förändring av restider?
Tacksam för synpunkter, detta är första gången jag drabbas.
Jag vet inte riktigt hur EU261/2004 skulle applicera här. Din flight är vad jag förstår inte inställd och du blir inte tillräckligt försenad för att det ska räknas som det heller.

Fick nu svar från Autrian, var inga som helst problem att söka för en gammal flight. Däremot var inte förseningen så stor, så ingen ersättning utgår, korrekt?
Det är korrekt.
 

fnav

Medlem
Jag vet inte riktigt hur EU261/2004 skulle applicera här. Din flight är vad jag förstår inte inställd och du blir inte tillräckligt försenad för att det ska räknas som det heller.

Tack för svar! Jag var kanske lite otydlig men den bekräftade resan GOT-HEL-ORD blev ändrad till GOT-HEL-JFK-ORD eftersom delsegmentet HEL-ORD inte längre var tillgänglig (Iberia operated by Finnair), vilket jag anser borde klassas som inställd! Jag fick besked 11 dagar före avgång.
Misstolkar jag vad som kan anses falla in under EU261/2004?
 

agehall

Medlem
Jag blev igår (9/5) kontaktad av resebyrån som meddelade att flygbolaget gjort en flight schedule change

GOT-HEL-ORD blev ändrad till GOT-HEL-JFK-ORD eftersom delsegmentet HEL-ORD inte längre var tillgänglig (Iberia operated by Finnair)
Förutsättning 1a för att få korrekt hjälp är att du talar om alla förutsättningar. Börja nu med att posta flightnummer samt ursprungliga och ändrade avgångstider så tar vi det därifrån.
 

fnav

Medlem
Förutsättning 1a för att få korrekt hjälp är att du talar om alla förutsättningar. Börja nu med att posta flightnummer samt ursprungliga och ändrade avgångstider så tar vi det därifrån.

Ok, stort tack för hjälp! Här kommer ursprunglig och föreslagen route!

Ursprunglig:
AY676 GOT-HEL 1300/1525
IB4933 HEL-ORD 1735/1845 (no longer available, enl resebyrån)

Föreslagen:
AY672 GOT-HEL 0850/1110
AY005 HEL-JFK 1410/1550
AY5673 JFK-ORD 1720/1913
 

agehall

Medlem
Ok. Då klarnar bilden lite. Det blir högst förvirrande när en resebyrå säger "schedule change" när det egentligen rör sig om att man slutat flyga vissa dagar.

AY9 (vilket är det riktiga flightnummret för IB4933) går numera bara Måndag, Torsdag och Söndag. Därmed får man nog anse att din flight IB4933 är instålld och att du blivit omroutad. Du bör ha rätt till €300 i ersättning eftersom du ändå kommer fram inom 4h från ursprunglig tid.
 

fnav

Medlem
Tack, då är vi inne på samma linje, det gäller bara att få flygbolaget att inse att detta är sanningen ;)
Vad finns det för verktyg att använda när det gäller att syna vad som har hänt med olika flighter?
Vad kunde du få fram angående AY9? Har den gått oftare förut och man därför har sålt en biljett som inte funkar längre?
Stort tack för din hjälp, mycket uppskattat, grymt forum detta! :)
 

palmen

Moderator
Tack, då är vi inne på samma linje, det gäller bara att få flygbolaget att inse att detta är sanningen ;)
Vad finns det för verktyg att använda när det gäller att syna vad som har hänt med olika flighter?
Vad kunde du få fram angående AY9? Har den gått oftare förut och man därför har sålt en biljett som inte funkar längre?
Stort tack för din hjälp, mycket uppskattat, grymt forum detta! :)
Flygbolag ändrar dagar som vissa flighter går, det är inget ovanligt direkt.
Tex så ändrar ju SAS från 7 avgångar i veckan på sträckan CPH/OSL-Miami till att gå ner på 4 dagar i veckan plus att man lägger till en avgång från Stockholm på söndagar. Det är med andra ord 2 dagar i veckan som SAS inte har flighter till Miami och har man bokat någon av dessa avgångar som nu ställs in så kommer man att bli ombokad till något annat eller kan få pengar tillbaka om man önskar (om jag kommer ihåg rätt).

Om du inte tror att dus jälv kan vinna mot flygbolaget så kan det vara värt att kontakta några av de företag som sysslar med att hjälpa resenärer med att få igenom sina claims i utbyte mot en del av summan.
 

Canadien

Medlem
Någon som har koll på om American Airlines brukar honorera 261/2004 vid flygningar till Europa? Jag har en (iofs bokad som AY codeshare) som blev drygt 4h sen p g a teknik.
 
Någon som har koll på om American Airlines brukar honorera 261/2004 vid flygningar till Europa? Jag har en (iofs bokad som AY codeshare) som blev drygt 4h sen p g a teknik.
Eftersom förordningen endast är tvingande för icke-EU-bolag vid flygningar ut från Europa har jag svårt att tänka mig att American Airlines skulle ersätta annat än med någon typ av goodwill. Jag har dock ingen egen erfarenhet.
 

Fredde18

Medlem
Hej, vill bara kolla om jag förstått tidigare svar rätt. Fru Fredde skulle flyga hem ett par dagar före mig, igår, Milano-München-Norrköping. En bokning, Lufthansa flighter. (BMI regional sista biten). Väl i Munchen visade det sig att flighten till Norrköping blivit inställd!

Visst räknas avstånd för att beräkna ersättning från MXP-NRK?

Som kuriosa blev hon ombokad med KLM via Amsterdam till Linköping. Kom hem 9h sent.. turligt nog hade hon business-biljett så hon överlevde i loungen på MUC x antal timmar... :(
 
Toppen