Senaste nytt

Maxa poäng hos Eurobonus med kort (och Betalo)?

Timmy

Medlem
Går der att ta ut pengar med amex i samband vid köp i butik?

Sett tvetydiga äldre svar. Antar man även får poäng isf?
 

011430121

Medlem
Går der att ta ut pengar med amex i samband vid köp i butik?

Sett tvetydiga äldre svar. Antar man även får poäng isf?
Det är en uppgörelse mellan dig och butiken förmodligen, butiksägare vill nog åtminstone ha vad hen betalar i provision till AmEx som är mer än det du betalar till AmEx vid uttag i automat i utlandet.
Via butik får de poäng, men vet inte om AmEx har någon klausul i sitt avtal med butiken som säger att detta in skall gå.
 
Ibland går det, och ibland går det inte. På min lokala Coop och på Systembolaget går det t ex inte att ta ut cash vid köp med Amex
 

MrDollar

Medlem
Går der att ta ut pengar med amex i samband vid köp i butik?

Sett tvetydiga äldre svar. Antar man även får poäng isf?
Det går på dom ställen där det är fristående kortterminaler (mindre kiosker, pizzerior, etc) När dom gör uttag via kassan hos tex Ica Maxi så slår dom "Varav uttag 5,000:-" och där nekas samtliga kredit&betalkort. Dom fristående terminalerna, där dom knappar in totalbeloppet för hand, går det så länge som ägaren/affären accepterar detta. oftast tar ju inte dessa butiker Amex. Fungerar dock med SAS MC på ovanstående scenario (fristående terminaler).
 

MrDollar

Medlem
Det går på dom ställen där det är fristående kortterminaler (mindre kiosker, pizzerior, etc) När dom gör uttag via kassan hos tex Ica Maxi så slår dom "Varav uttag 5,000:-" och där nekas samtliga kredit&betalkort. Dom fristående terminalerna, där dom knappar in totalbeloppet för hand, går det så länge som ägaren/affären accepterar detta. oftast tar ju inte dessa butiker Amex. Fungerar dock med SAS MC på ovanstående scenario (fristående terminaler).
Edit: Jag tog ut 10.000SEK via mitt SAS MC hos min lokala pizzeria när jag köpte en Vesuvio. Han hade mycket kontanter från Jack Vegas. Så jag fick 10.000 i handen och en pizza... Och lite poäng :)
 

RickardG

Medlem
Det går på dom ställen där det är fristående kortterminaler (mindre kiosker, pizzerior, etc) När dom gör uttag via kassan hos tex Ica Maxi så slår dom "Varav uttag 5,000:-" och där nekas samtliga kredit&betalkort. Dom fristående terminalerna, där dom knappar in totalbeloppet för hand, går det så länge som ägaren/affären accepterar detta. oftast tar ju inte dessa butiker Amex. Fungerar dock med SAS MC på ovanstående scenario (fristående terminaler).
Det beror på att handlaren bryter mot sitt inlösenavtal och inte gör en cashback-transaktion utan ett köp. Handlaren får då också betala avgift för ditt uttag. Känner inte handlaren till detta eller helt enkelt vill bli av med kontanter kan det säkert gå att genomföra.
 
Toppen