Agö
Medlem
Artikel 5.c (iii):Jag behöver lite hjälp att tolka 261/2004.
Mitt flyg (SK060 ARN-SDL) blev inställt 12 mars. Avgångstid 22.15. Jag fick meddelat till mig dagen innan, via SMS, att mitt nya flyg blir SK058 22.45 (dvs 30 minuter senare avgångstid). Min slutgiltiga försening blev alltså inte enorm. SAS menar att eftersom förseningen är under 2 timmar så utgår ingen ersättning men stämmer det verkligen?
Eftersom den aktuella flygningen faktiskt blev inställd inte försenad så borde väl paragraferna under "inställt flyg" gälla?
vilka anger
"För alla flygningar på 1 500 km eller kortare: 250 €..."
"Om flygbolaget har möjlighet att omboka en passagerare på ett annat flyg till slutdestinationen och där ankomsttiden inte överstiger den tidtabellsenliga ankomsttiden för den ursprungligen bokade flygningen med:
• Två timmar för alla flygningar 1500 km eller kortare..."
"...har flygbolaget rätt att reducera ersättningsbeloppet med 50%."
Vilket borde innebära att under 2 timmar = 125 €.
Eller tolkar jag förordningen fel?
Vid inställd flygning skall de berörda passagerarna ha rätt till kompensation i enlighet med artikel 7 av det lufttrafikföretag som utför flygningen såvida inte de mindre än sju dagar före den tidtabellsenliga avgångstiden underrättas om att flygningen är inställd, och erbjuds ombokning så att de kan avresa högst en timme före den tidtabellsenliga avgångstiden och nå sin slutliga bestämmelseort senast två timmar efter den tidtabellsenliga ankomsttiden.
SAS har rätt. Ingen ersättning ska utgå.