Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Agö

Medlem
Jag behöver lite hjälp att tolka 261/2004.

Mitt flyg (SK060 ARN-SDL) blev inställt 12 mars. Avgångstid 22.15. Jag fick meddelat till mig dagen innan, via SMS, att mitt nya flyg blir SK058 22.45 (dvs 30 minuter senare avgångstid). Min slutgiltiga försening blev alltså inte enorm. SAS menar att eftersom förseningen är under 2 timmar så utgår ingen ersättning men stämmer det verkligen?

Eftersom den aktuella flygningen faktiskt blev inställd inte försenad så borde väl paragraferna under "inställt flyg" gälla?

vilka anger

"För alla flygningar på 1 500 km eller kortare: 250 €..."

"Om flygbolaget har möjlighet att omboka en passagerare på ett annat flyg till slutdestinationen och där ankomsttiden inte överstiger den tidtabellsenliga ankomsttiden för den ursprungligen bokade flygningen med:

• Två timmar för alla flygningar 1500 km eller kortare..."

"...har flygbolaget rätt att reducera ersättningsbeloppet med 50%."

Vilket borde innebära att under 2 timmar = 125 €.

Eller tolkar jag förordningen fel?
Artikel 5.c (iii):

Vid inställd flygning skall de berörda passagerarna ha rätt till kompensation i enlighet med artikel 7 av det lufttrafikföretag som utför flygningen såvida inte de mindre än sju dagar före den tidtabellsenliga avgångstiden underrättas om att flygningen är inställd, och erbjuds ombokning så att de kan avresa högst en timme före den tidtabellsenliga avgångstiden och nå sin slutliga bestämmelseort senast två timmar efter den tidtabellsenliga ankomsttiden.

SAS har rätt. Ingen ersättning ska utgå.
 

nollbit

Medlem
Tror det blir svårt att hävda nedgradering inrikes USA då de inte har något motsvarande sas plus. Du bör definitivt ha rätt till 600€ per person, och har du kvitton på nödvändiga utgifter pga sent bagage kan du få på detta också, troligtvis bäst via hemförsäkring eller kortförsäkring.
Jag har fått nedgraderingsersättning från SAS när jag blev ombokad från direktflyg Arlanda-Hong Kong i Plus till Lufthansas Premium Economy via München. Benet Arlanda - München gick i ekonomi (eftersom premium economy saknas på planet) men det fick jag ersättning för.

Vill bolagen undvika nedgradering för att klassen inte finns kan man ju alltid uppgradera istället :)
 

jumbooze

Medlem
Jag har fått nedgraderingsersättning från SAS när jag blev ombokad från direktflyg Arlanda-Hong Kong i Plus till Lufthansas Premium Economy via München. Benet Arlanda - München gick i ekonomi (eftersom premium economy saknas på planet) men det fick jag ersättning för.
Hur mycket fick du?
 

fnav

Medlem
Hej!
Jag önskar lite råd om en kommande flygning jag har den 20/5.
Jag är bokad GOT-HEL-ORD, start GOT 1300, landning ORD 1845.
Jag blev igår (9/5) kontaktad av resebyrån som meddelade att flygbolaget gjort en flight schedule change och har följande alternativ för mig:
Start GOT 0850 - HEL - JFK - ORD, landning 1915.
Hemresan ej ändrad.
Vad har jag för alternativ?
Acceptera ändringen och begära ersättning pga den tidigare starttiden (över 2 tim)?
Begära ombokning med annat bolag som inte innebär så stor förändring av restider?
Tacksam för synpunkter, detta är första gången jag drabbas.
 

freppa87

Medlem
Ger mig i kast här igen. Efter en tidigare lyckad ersättning för försenad flight med Lufthansa kom jag ihåg att jag blev försenad på en annan flight långt tidigare (innan jag kände till denna ersättning). Flighten är med Austrian Airlines hem från Dubai (via Wien). Förseningen var pga tekniskt fel, men jag minns ej exakt hur sena vi blev.

Går det att se exakt hur sen den flighten blev på något sätt? OS311 VIE-ARN 2014-12-23 06:45?
Fick nu svar från Autrian, var inga som helst problem att söka för en gammal flight. Däremot var inte förseningen så stor, så ingen ersättning utgår, korrekt?

Svar från Austrian:
Dear Mr. Freppa87,


thank you for your email.


We are sorry that you were additionally affected by the cancellation of our flight to Vienna on December 23rd, 2014. Please accept our sincere apologies for all the inconveniences caused.


Please note that registered delay time for your flight OS311 is 1 hour 16 minutes, and financial compensation is not applicable for flights with delay time under 3 hours.


Therefore we cannot honour your claim for compensation.


Thank you for your understanding.
 
Toppen