Senaste nytt

Hur långt är det kvar......Qatar Airways Doha-Auckland

nissefalk

Medlem
Doha-Auckland 16 timmar, vad gör man på flyget, ja så här såg min flygning ut.

Boarding startade 02:45 för 03:01 Departure det var en bussgate som låg en bit bort i C piren på Doha flygplats.

Kändes nästa folktomt i gaten visade sig att det bara var 15 passagerare på 36 platser i business, jag hade fönster plats 6A med sätet bredvid ledigt, i den bakre kabinen (rad5-7) var vi bara 4 passagerare. Såg inte ut som om det var ens halv fullt i ekonomi.

53650-9c2919e297354495185d39eba746819e.jpg


Pushback på minuten och efter en 25 min lång taxi så var vi i luften

Detta är ju en riktigt lång flygning dessutom avgång mitt i natten så menyn hade ganska många val och man kunde välja helt fritt från menyn vid vilket tillfälle som helst under flygningen.

53651-299825cfdd26d8bafc9b390ddab70832.jpg


53652-65dad7285af3f91ac4e7766b39431ab9.jpg


Jag fick inte med någon bild på dryckes utbudet men man hade 2 Champagne att välja på varav en Rose, 3 vita och 3 röda viner. Öl som erbjöds var Corona, Guiness och Heineken, Whisky i form av 12 årig Chivas , 15 årig Glenfiddich och Jack Daniels, Gin var Bombay Safire , det fanns en del andra drycker också men de nämnda var de som jag valde mellan.

Man serverade ganska snabbt efter att vi lyft, redan en timme in i flygningen så hade jag ätit, provade Chicken Sharwama Wrap som var väldigt god.


53653-924680657f5e3ca01ab4dc6ec4996637.jpg



Efter 1,25 så var första filmen över, hade börjat se den redan vid gate, så nu tänkte jag sova ett tag.

4 timmar in i flygningen vaknade jag till och då hade vi precis passerat Indien, somnade om och sov ytterligare 1,40

Startade en ny film efter 5,40 och den var över efter 7 timmar och 40 minuter.

Beställde lite mer drinkar och lite mat igen efter 7 timmar och 30 minuter, tänkte att jag kanske kunde sova de sista 6 timmarna för att vakna pigg i Auckland.

Efter 9,40 så kom vi in över Australien, skulle visa sig att det tar 3 timmar och 20 minuter att flyga över hela kontinenten.

Försökte sova igen efter 10 timmar och somnade till i nästan 2 timmar och nu var det bara drygt 3,5 timme kvar, fördrev denna tiden med Big Bang Theory och ca 2 timmar innan landning tog jag mig en kopp kaffe och lite bröd.

Flygningen tog totalt 15 timmar och 37 minuter effektiv flygtid och vi landade i stort sett på tidtabell, kort taxi till gate.

Var igenom immigration och tull på strax under 25 minuter, kan tänka mig att denna procedur kan ta väldigt lång tid om det är mycket ankommande flyg senare på dagen då fållorna mot tullen var väldigt långa, allt bagage röntgades i tullen.

I allt var det en bra flygning det gick bättre än vad jag trott att hålla sig sysselsatt i så många timmar. Servicen var bra och maten smakade fint så inget att klaga på här med Qatar Airways.

Vad jag förstår så lär flygningen tillbaka ta lite längre tid och på vägen hem har jag sedan bara 1,30 i Doha innan flyget vidare till Arlanda går så det kommer att bli mycket flyg timmar på en gång på vägen hem.
 

Attachments

  • IMG_3617.jpg
    IMG_3617.jpg
    52,5 KB · Visningar: 317
  • IMG_3624.jpg
    IMG_3624.jpg
    46,6 KB · Visningar: 289
  • IMG_3625.jpg
    IMG_3625.jpg
    37,6 KB · Visningar: 288
  • IMG_3635.jpg
    IMG_3635.jpg
    73,6 KB · Visningar: 278

ACervin

Medlem
@nissefaIk I Auckland går pass kontrollen i regel fort, men som du misstänkte så kan biosecurity kan vara ganska segt om många plan landar samtidigt. 20-30 minuter tycker jag ofta den biten tar.
 

nissefalk

Medlem
Nu är jag tillbaka på Arlanda och väntar på flyget ner till Göteborg.

Det var långt tillbaka till Doha, flyget tog 17 timmar 20 minuter, de sista 5 timmarna var väldigt sega, fick remote gate i Doha vilket resulterade i att en timme efter jag lämnade planet från Auckland gick jag ombord på Stockholms planet, 6 timmar till Stockholm kändes plötsligt närstan som en short haul.

Planet tillbaka från Auckland var betydligt mer fullt än på vägen ut, denna gången var det bara 2 platser lediga i Business och Ekonomi var uppemot 85% fullt var bak och kollade och det var inte många som hade en ledig plats bredvid sig.

Det gick faktiskt ganska bra att flyga så här långt, jag var inställd på att det skulle bli riktigt jobbigt mot slutet men det gick bättre än jag förväntat mig, skulle nog aldrig göra om denna resa i Ekonomi klass i alla fall, det måste vara väldigt väldigt jobbigt att inte kunna ligga ner och sova.
 

RobHK

Medlem
Jag har gjort Hkg - ORD med Cathay och sen byte till Minneapolis, över 15h i Econ. Så långa flygningar i Econ är verkligen inte att rekommendera. Det sjukaste va på hemvägen en kille som satt vid fönstret, han ställde sig aldrig upp, gick aldrig på toa. Han sa något om att vara sjukt pissnödig när vi landade
 

jumbooze

Medlem
Jag har gjort Hkg - ORD med Cathay och sen byte till Minneapolis, över 15h i Econ. Så långa flygningar i Econ är verkligen inte att rekommendera. Det sjukaste va på hemvägen en kille som satt vid fönstret, han ställde sig aldrig upp, gick aldrig på toa. Han sa något om att vara sjukt pissnödig när vi landade
Du skulle kanske ha sagt att det fanns toalett ombord ;)
 
Toppen