Senaste nytt

Eurocard Platinum eller First Card Executive?

Jag funderar om att skrota mitt Amex till förmån för ett mer gångbart VISA/Mastercard och firman har företagsavtal med First Card ( Nordea ) där man kan få en executive kort med anslutning till prio pass för den nätta summan av 2500 kr/år ink conc service dygnet runt.

Eurocard har ett Platinum kort med samma anslutning till Prio Pass och 24 hrs service dock kostar detta kort bara 1500/år.


vet inte hur ofta ja skulle nyttja conc servicen men prio passet för lite lounge ombyte istället för star loungerna kanske hade varit gött.


mitt amex eurobonus kort funkar ju men jag avskyr den dåliga kredit tiden ( brytpunkt 15 varje månad ) med betalning samma månad till skillnad från tex eurocard som har som mest 55 dagar ( kan tror jag öka denna tiden med 10 dagar )


Vad tycker ni ?
 

PYRZ

Medlem
Jag har både Amex och Eurocard platinum och med tanke på årsavigften så skulle jag valt Eurocard. Har inte använt concierge servicen en enda gång men däremot Priority Pass kortet har kommit till användning många gånger.

När det gäller brytpunkter så har Amex olika för olika kunder. det beror på när kortet utfärdast, tror jag :) Mitt första Amex kort hade brytpunkt den 17:e varje månad, medan mitt nya guldkort har brytpunkt den 20-21 varje månad. Har försökt byta brytpunkt men det verkar vara svårt. Mitt Eurocard har ungefär samma brytpunkt, några dagar tidigare tror jag och jag måste betala det samma månad också.

Jag brukar använda Amex så länge den tas emot och kör med Eurocard där Amex inte funkar. Jag måste dock säga att Amex accepteras på många fler ställen nu än för 5 år sedan. Förutom på IKEA :)
 

jurgenb

Medlem
Ring AMEX och säg att du vill ändra brytpunkten, var inga problem när jag gjorde det häromdan i "förhandlingen" hurvida jag ville säga upp el fortsätta med mitt AMEX.. Fick även lite presentkort osv som motsvarar årsavgiften på kortet efter lite klagomål från min sida..
 

Gnopps

Medlem
Det finns flera kort som erbjuder conciergeservice. Någon som använt det någon gång? Hur var erfarenheten och priset?
 
Ring AMEX och säg att du vill ändra brytpunkten, var inga problem när jag gjorde det häromdan i "förhandlingen" hurvida jag ville säga upp el fortsätta med mitt AMEX.. Fick även lite presentkort osv som motsvarar årsavgiften på kortet efter lite klagomål från min sida..


jasså du menar att efter lite påtryckningar så skulle dom kunna flytta brytpunkten, i så fall hade detta avgjort saken.

Det är inte ofta det händer i och med att jag har företagskort men jag har lyckats checka ut från hotel tex och betalat med mitt privata amex och vår brytpunkt för reseräkningar är den 10 varje månad.

så om man hade lyckats flytta brytpunkten som nu från den 15 till 10 hade det varit grymt, ska ringa på momangen och kolla..begära :)
 
Det finns flera kort som erbjuder conciergeservice. Någon som använt det någon gång? Hur var erfarenheten och priset?


det var en bra fråga, jag har för mig att denna service inte kostar till en viss gräns men ska dom tex boka bord el annat så tar vissa ut en avgift.

men jag kan ha fel ang detta men det hade varit kul att höra om någon använt sig av denna tjänst.
 

Alx

Medlem
Det finns flera kort som erbjuder conciergeservice. Någon som använt det någon gång? Hur var erfarenheten och priset?

Jag har ett amex centurion (amex svarta kort) där det ingår conciergeservice. Den är alltid gratis såvida det inte uppstår någon konkret kostnad. Att ordna bord på fullbokade restauranger etc. är kostnadsfritt. Jag använder nästan aldrig denna service då mitt kort är knutet till Storbritannien. Ett riktigt U-land när det gäller intellekt och servicekänsla. Det är svårare att få dessa slöfockar att prestera något än det är att själv ordna det man vill få ordnat.

I Sverige hade jag ett vanligt amex platinumkort. Där var servicenivån kanonbra och ljusår bättre än i U.K. :)

Jag såg flera klagomål på Amex U.K. dåliga servicenivå redan innan jag skaffade kortet, men kunde inte för mitt liv tro att det verkligen skulle vara så illa. Ibland gör man bäst i att tro på det man läser på olika forum. :)
 

sunkan

Medlem
Jag använde mig av Amex concierge service (har Amex Eurobonus Elite) när jag tog med mig min flickvän till Paris tidigare i höstas. De bokade bord på en restaurang och en konsert med klassisk musik. Jag tyckte det funkade väldigt bra och själv hade jag ingen aning om varken restauranger eller lämpliga nöjen. Ingen extra kostnad. Däremot tyckte killen på Amex att det var lite pinsamt när han fick ringa tillbaka och fråga om jag hade något annat kreditkort eftersom konserten inte kunde betalas med Amex :)

Mvh

Christian
 

Fredro

Medlem
Väcker till liv denna gamla tråd då jag inte fann en bättre.

Vad är det som gäller för Eurocard Platinum Priority Pass som man får? Det står på hemsidan att man får detta PP medlemskap som normalt skulle kosta 99 USD. Går man in på PPs hemsida så är detta den typen där man måste betala för varje besök?

Sen så undrar jag också om man får ett ytterligare PP kort när man skaffar ett extra EP kort?
 
Toppen