Senaste nytt

TAP - Överbokning och passagerare attackerad av personal på Arlanda

In_Sweden

Medlem
Du har rätt att filma en annan person utan dennes medgivande, men icke rätt att publicera filmen rakt av utan medgivande.
Fast så länge filmen inte lär klassas som kränkande (något som kan fastställas efter publicering), eller är för kommersiellt ändamål (reklambilder) så är det ju tillåtet utan medgivande.
 

thh

Medlem
Du har rätt att filma en annan person utan dennes medgivande, men icke rätt att publicera filmen rakt av utan medgivande.

Så Aftonbladet har inte kompetensen att sudda ut ansiktet på personen de talar med eller visa stillbilder av kvinnan när hon anfaller honom? Märkligt.
 

Nemo

Medlem
Så Aftonbladet har inte kompetensen att sudda ut ansiktet på personen de talar med eller visa stillbilder av kvinnan när hon anfaller honom? Märkligt.
Den långa versionen.
Nej, det finns ingen förhandscensur. Du _kan_ lägga upp filmen utan medgivande. Däremot måste du stå till svars för vad du gör. Juridiskt hamnar det inom Sverige i två kategorier; antingen har du utgivningsbevis eller så har du det inte, och tolkas då olika. Utanför Sverige (läs: Flashback) hamnar du inom det landets juridik och då är det oftast strängare regler. Detta om ev kränkande fotografering tex.
Oavsett var du lägger upp det kan en publicering påverka en ev rättegång om tex misshandel då vittnen kan anses vara mindre trovärdiga om de färgats av att de sett filmen.
Alltså kan publicering av filmen på flera sätt vara till nackdel för målsägaren.

Det är trycket från pöbeln som vill se filmat blodvite som målsägaren ska stå emot. Och det gör han rätt i.
 

jsn

Medlem
Hahaha, undrar just hur många "fotbollar" som han har sänkt för att "råka" bli utvald åt båda hållen :D
 

kaktusen

Medlem
Att personal slår en passagerare är naturligtvis patetiskt och helt oacceptabelt. Skulle dock vilja höra lite mer detaljer från båda sidor. Jag får dock känslan att Peter är en första klassens douchebag. Att bli nekad vid boarding både på ut och hemresa kan inte höra till vanligheterna. Men den främsta indikationen på att Peter inte har alla knivarna i lådan är att han gick till Aftonbladet. Då är det något som är väldigt fel.
 

palmen

Moderator
Att personal slår en passagerare är naturligtvis patetiskt och helt oacceptabelt. Skulle dock vilja höra lite mer detaljer från båda sidor. Jag får dock känslan att Peter är en första klassens douchebag. Att bli nekad vid boarding både på ut och hemresa kan inte höra till vanligheterna. Men den främsta indikationen på att Peter inte har alla knivarna i lådan är att han gick till Aftonbladet. Då är det något som är väldigt fel.
Jag skulle gissa på att de var bland de sista att checka in både på utresa och hemresa utöver de personer som har status inom Star Alliance eller har vidare connections eller liknande. Mig veterligen så plockar de flesta flygbolag av personer utifrån hur sent man checkat in om de måste göra ett urval, status, kabinklass mm går dock före i prion.

----------------------------------------------------------------------------

Den sista delen skriver jag nu som moderator.
En av forumreglerna är att vi diskuterar sak och inte person, det gäller både medlemmar på forumet samt personen som artikeln i aftonbladet rör.
Utgår ifrån att alla accepterar det framöver annars kommer vi att ha ytterligare en stängd tråd väldigt snart samt att inlägg kommer att redigeras eller att plockas bort.

//Moderator
 

kaktusen

Medlem
Jo man hoppas ju att hela situationen är baserat på regler, rutiner och inte subjektiva bedömningar från bolaget. Men visst är det märkligt att vissa personer har så mycket otur;-)
 

mha321

Medlem
Jag noterade vid veckans stay på Radisson Scandinavia att de hade en lång lista på rum med TAPs logga i hörnet. Jag undrar om TAP antingen överbokar mer än andra, eller om de har haft några specifika problem på sistone?

SAS-listan låg bredvid och var betydligt kortare -- och SAS har ju en hel del fler flyg från CPH en typisk onsdag än vad TAP har... (det är neturligvtis inte statistiskt bra underlag eftersom säkert båda bolagen använder mer än ett hotell..)
 

Dafi

Medlem
Har flugit med TAP varje år sedan mitten av 90-talet. Har aldrig blivit överbokad (utan att ha >EBB) så att det skulle göras systematiskt ställer jag mig frågande till.
 
Toppen