Senaste nytt

Doctor On Board

Siljevm

Medlem
Om det där var en felskrivning var det en av de bästa jag sett.


Haha! Om jag berättar att jag är norska så förklarar det nog saken. ;)
Där "flyr man fly" nämligen!


ps. mannen sitter nu och läser om Doctors On Board - men han tyckte rewardsen var lite fjuttig. Och berättar om hur man förr i tiden fick upgrade om plats för hela familien, medan i nu kan det variera mellan "tack" till flaska bubbel skickat hem.
 

thh

Medlem
Haha! Om jag berättar att jag är norska så förklarar det nog saken. ;)
Där "flyr man fly" nämligen!


ps. mannen sitter nu och läser om Doctors On Board - men han tyckte rewardsen var lite fjuttig. Och berättar om hur man förr i tiden fick upgrade om plats för hela familien, medan i nu kan det variera mellan "tack" till flaska bubbel skickat hem.

:)

Jag hade personligen tyckt det var ganska jobbigt att veta att oavsett hur jag mådde, och det finns många flygningar när jag känt att det varit för många och för långa mellanlandningar och för lite och för dålig sömn, har någon förmodad möjlighet att hjälpa till.

Även om man ibland gärna hjälper till om man kan är det inte svårt att tänka sig ett par glas alkohol, heldagsmöten, krasslig mage och kvällsflyg från Shanghai så kanske man är mer än lite utslagen, när man kanske ogärna är den förste som blir tillfrågad. Särskilt inte om ersättningen är 500 extrapoäng.
 

Nemo

Medlem
Nice, även min man som är anestesi-läkare visste inte om detta. Han flyr ofta med Lufthansa då familjen bor i Tyskland. :)

:)
[...] Särskilt inte om ersättningen är 500 extrapoäng.
Lufthansa-länken som @Dr. Miles trollade fram ger dig 5.000 M&M, €50-voucher, en handbok och inte minst, en special-bagage-tagg! Detta innan du ens satt dig på flygplanet.

http://www.lufthansa.com/se/en/doctor-on-board

"If medical assistance is required on board, doctors who have joined our ‘Doctor on board’ programme, assist us. To thank them for their participation, Lufthansa gives them:
  • 5,000 Miles & More award miles
  • a copy of the ‘Handbook of Aviation Medicine and Inflight Medical Emergencies’
  • new: a ‘Doctor on board’ luggage label designed exclusively for those taking part in the programme
  • new: a one-off promotion code worth 50 euros for their next flight booking as well as regular special promotions
  • new: the opportunity to go on a course offered by Lufthansa’s Medical Service in cooperation with the German Academy for Aviation Medicine and to acquire CME points while doing so. There is a fee for taking part in the course which is held at a Lufthansa venue.

When you register, details of your medical specialism will be saved by Miles & More so that, in the event of a medical emergency, the flight attendants can approach you. If several doctors are on board at the same time, a medical council of various specialties is possible.

Participating airlines
media_239931394.jpg

media_1332594373.jpg

Liability and insurance

The legal situation for the doctor treating a patient on board is covered. Doctors on board are covered, within the framework of the third-party insurance that Lufthansa German Airlines has taken out for such cases, against possible claims to recourse by the passenger they have treated. Intent is, of course, excluded. This disclaimer of liability applies to doctors and skilled lay assistants.

Are you a doctor and are you interested in our ‘Doctor on board’ programme? Then why not register right away:
  • If you are not yet a Miles & More member, please enrol first. You will immediately receive your Miles & More card number, which you can then enter in your registration form. To Miles & More registration
  • Next, please register for our medical programme
  • Simply download the registration form for the ‘Doctor on board’ programme (PDF, 1,578 kB), print it out and fax it back to us together with a copy of your medical qualification or your specialist qualification.
  • When you make any future bookings, simply quote your Miles & More card number as usual. In this way we will know that we can depend on your medical assistance on board.
Courses offered by Lufthansa’s Medical Service
If you are registered with us as a ‘doctor on board’, you now have the option of attending courses run by the Passengers Medical Care section of Lufthansa’s Medical Service. By participating in one of these courses, you will earn 10 Medical Council CME points. The cost of a one-day course is €300. The courses have been developed in conjunction with the Deutsche Akademie für Flug- und Reisemedizin gGmbH (DAF) (The German Academy for Aviation and Travel Medicine). At the moment the courses are only held in German language.

To the DAF course programme (PDF)

There is also the option of attending a two-day course in Vienna that has been run for many years in cooperation with Austrian Airlines. The two-day course is DFP licensed and also certified by the Lower Austrian Medical Council (niederösterreichische Ärztekammer) in accordance with section 40 par. 3 as an emergency physician refresher. The course costs EUR 650.00.

Further information at www.doc-on-board.com

If you have questions about our programme or about registration, please contact us via the Lufthansa Service Center."
 

Ormen

Medlem
För något år sedan var jag på en intressant föreläsning kring detta ämne. Det visades då en karta över vilka länder som har "den barmhärtige samaritens lag" samt "den andra lagen" som gäller vid akuta tillstånd och som är tillämpbar vid flygningar. Visades även en karta över länder där man förväntas ingripa.
Tyvärr har jag aldrig lyckats hitta motsvarande kartor när jag själv letat runt.

Frågor:
@Nemo har du koll på vad "den andra lagen" heter?
Har du även några kartor motsvarande de jag nämner ovan?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Nemo

Medlem
För något år sedan var jag på en intressant föreläsning kring detta ämne. Det visades då en karta över vilka länder som har "den barmhärtige samaritens lag" samt "den andra lagen" som gäller vid akuta tillstånd och som är tillämpbar vid flygningar. Visades även en karta över länder där man förväntas ingripa.
Tyvärr har jag aldrig lyckats hitta motsvarande kartor när jag själv letat runt.

Frågor:
@Nemo har du koll på vad "den andra lagen" heter?
Har du även några kartor motsvarande de jag nämner ovan?
Nope x2. Men jag tar gärna reda på det! Har du någon mer info kring detta? Vem höll föreläsningen?
 

Ormen

Medlem
@Nemo Jag har för mig att det var på en utbildning för AT-läkare i Skåne och om jag inte minns fel så hölls föreläsningen av Magnus Hultin (Sunderbyn), men jag är långt ifrån säker. Kartan och lagarna var mycket informativa och det mest lärorika var att man inte behöver vara rädd för att bli stämd, samt att upprätta kontakt med markbaserad sjukvårdspersonal.
 

ACervin

Medlem
Utmärkt info tack för det.
Det här med ersättning varierar ju, men det är viktigt att klargöra att det handlar inte om något arvode, som skulle i juridisk mening kunna leda till liability, utan snarare att flygbolaget visar uppskattning för hjälpen. Jag har hjälpt till vid 4 incidenter de senaste åren (från att tidigare inte behövt göra ett smack under säkert 10 års flygande). Av Qantas (2 ggr) har jag fått ett samtal som tack för hjälpen efteråt samt 20 000 poäng. Singapore Airlines erbjöd mig uppgradering på nästa sträcka, men där var jag redan bokad i C. Fick istället en inflight voucher motsvarande ca 500 SEK. På Korean Air nu alldeles nyligen fick jag ett tackbrev hem och fick välja ur deras inflight sortiment, som inte var jätte upphetsande, det blev två sidenslipsar av tveksam design, en kyckling gul och en baby blå med små flygplan som mönster.
 

Airbuspilot

Medlem
Intressant,

Är inte doktor men gammal f.d flygkapten.
Under mina år i luften så har jag haft 8-10 svåra cases ombord. Det första som händer är att någon sjukvårdskunnig (finns ofta syrror och läkare) bland kabinpersonalen meddelar kaptenen. Redan då förbereder man i cockpit en ev diversion för mellanlandning. På långflygningar kan det ta lång tid.
Då är crew koordinerade och allt är förberett. Om crew inte räcker till så går man ut på PA (högtalaren) för att
fråga efter antingen sjukvårdskunniga eller en doktor.
Under tiden om det är akut så kontaktas doktor via Medlink där det finns råd och anvisning dygnet runt.
Dom flesta flygbolag har idag en liability form som kaptenen skriver under, detta fritager dom som hjälper till från allt ansvar gällande mistreatment etc.
Ersättning är oftast usel för någon som kanske räddar ett liv, men det kan ju hända varsomhelst.
Är oerhört tacksam för hjälpen jag har fått, speciellt vid ett tillfälle med en mycket svårt sjuk tonåring.
Utan läkare ombord så hade nog inte denne klarat sig.
Så stort tack för att ni ställt/ställer upp.

Mvh
 

Nemo

Medlem
@Airbuspilot
Intressant att få höra hur det går till i cockpit! Jag visste inte att man så tidigt förberedde för ev diversion. Tack för att du delar med dig av din erfarenhet.
 

Johan_A_M

Medlem
Är intensivvårdsläkare och har fått assistera vid några tillfällen på SAS respektive Lufthansa plus ett på Landvetter. Det är ju precis som någon nämnde tidigare "bara" att låtsas att man är på hemmaplan (no pun intended...). Utrustningen/läkemedlen som finns ombord är väldigt väl genomtänkta och täcker det mesta. Senast fick jag Petra in en nål och ge lite i.v.
Den där boken från Lufthansa är väldigt omfattande på klassiskt tyskt manér :) Tagen man får är tyvärr i tjock metall och mest i vägen på väskan.
 
Toppen