Senaste nytt

Vingårdar i Moldavien?

Gus

Medlem
Jag, frugan och dottern på 1 år vill åka till Chișinău, Moldavien i mitten av maj. Vi vet inte om vi ska stanna i några dagar och enbart besöka i Chișinău eller om vi ska stanna i ca 5 dagar och besöka någon vingård i Moldavien?

Någon som har tips på bra vingårdar där man kan sova över? Hur är vägnätet och vägsäkerheten i Moldavien? @Ystad och @Igorius har besökt Moldavien?
 

Igorius

Medlem
Jag, frugan och dottern på 1 år vill åka till Chișinău, Moldavien i mitten av maj. Vi vet inte om vi ska stanna i några dagar och enbart besöka i Chișinău eller om vi ska stanna i ca 5 dagar och besöka någon vingård i Moldavien?

Någon som har tips på bra vingårdar där man kan sova över? Hur är vägnätet och vägsäkerheten i Moldavien? @Ystad och @Igorius har besökt Moldavien?
Kan rekommendera Purcari – Purcari Winery

Där finns rum av god standard och skaplig mat och dryck. Ligger långt ut på landsbygden ett par timmar söderut. Vägnätet i landet är förstås bristfälligt. Trafiken är säkerligen rätt så farlig, men det finns förstås länder som är mycket värre. I Chișinău finns inte mycket att se eller göra, så jag skulle inte tillbringa alltför lång tid där. Transnistrien är kul att se (lagom dagsutflykt).

Du ska nog ha i åtanke att Moldavien är mycket fattigt. Vet inte om det är att rekommendera att resa runt där med så små barn, men det kan nog andra ha koll på.
 

Ystad

Medlem
Någon som har tips på bra vingårdar där man kan sova över? Hur är vägnätet och vägsäkerheten i Moldavien? @Ystad och @Igorius har besökt Moldavien?

Instämmer på det stora hela med Igorius. Vägstandarden är mycket varierande (men det finns bra vägar). Kommer man t ex från Ukraina så upplever man en klar förbättring när man kör in i Moldavien. Chisinau har väl inte så mycket att erbjuda - Stefansparken, Valea Morilor parken, Katedralen och blomstermarknaden invid kan vara värda ett besök. Operan har bra föreställningar för en billig peng (men kanske inte så intressant för en 1-åring...). Det finns några kloster i närheten (som jag inte själv besökt men som lär vara fina): Hancu och Capriani. Restaurang La Placinte nära katedralen serverar god moldavisk mat. Morgon- och kvällstrafiken i Chisinau kan vara riktigt jobbig.

När det gäller vingårdar så kan både Milestii-Mici och Cricova, i närheten av Chisinau, vara ett alternativ. Då kan ni bo bra i staden och göra dagsutflykter till någon av dessa. Cricova är lite häftig, där har Putin firat sin 50-årsdag, Gagarin övernattat och där hittar man det som finns kvar av Görings vinkällare. Putin, Merkel och en del andra potentater har också en vinkällare där. På "värstingvinprovningen" dukar dom fram 11 sorter...

20170309_112331.jpg

20170309_120107.jpg

20170309_122110.jpg
 
Slår även jag ett slag för Milesti Mici, vi bodde dock inne i Chișinău och gjorde utflykter. Tunnelsystemet på vingården var minst sagt imponerande. Vi bokade en provning i stora salen längst nere i berget där vi inledde med att prova 8 olika viner för att sedan få välja ut vår favorit att dricka till maten som serverades.

Vägnätet är som nämnts minst sagt varierande, vi hade bokat chaufförstjänst via hotellet och det är nog att rekommendera. Blev stannade av polisen ett par gånger och föraren gick ut och ställde sig bakom bilen och diskuterade lite med polisen innan vi åkte vidare. Chauffören sa bara att man behövde visa "lite papper" (min tolkning lämna över lite) innan man fick åka vidare.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

kaktusen

Medlem
Ta inte detta på fel sätt men jag är genuint nyfiken på varför man vill åka till Moldavien? Och speciellt med en ettåring. Det finns väl åtminstone 150 länder som är trevligare och intressantare. Det är kanske jag som missar något och borde åka dit? Alltid kul att höra om nya destinationer och jag är därför nyfiken på tanken bakom resplanerna.
 

Ystad

Medlem
varför man vill åka till Moldavien?
Det finns väl åtminstone 150 länder som är trevligare och intressantare.

Nu var ju inte frågan riktad till mig. Men jag tycker den känns relevant.

Ett svar kan vara: har man redan besökt de andra 150 länderna, en eller flera gånger, så kan det ju vara kul att se något nytt. Så resonerade jag innan jag reste dit.:)
 

Gus

Medlem
Ta inte detta på fel sätt men jag är genuint nyfiken på varför man vill åka till Moldavien? Och speciellt med en ettåring. Det finns väl åtminstone 150 länder som är trevligare och intressantare. Det är kanske jag som missar något och borde åka dit? Alltid kul att höra om nya destinationer och jag är därför nyfiken på tanken bakom resplanerna.
Jag tar det inte på fel sätt men jag förstår inte riktigt frågan! :) Skulle Moldavien inte passa med en ettåring? Jag tror inte vår dotter bryr sig om vi åker till Falun, London eller Chișinău så länge hon får busa med sina föräldrar och äta god mat.

Ta nu inte detta på fel sätt men om du nu inte ens har besökt landet själv så förstår jag inte hur du kan tro/veta att det finns 150 länder som är trevligare? Anledningen till att vi vill åka dit är att vi vill ha en trevlig semester med vår dotter och dricka lite gott vin och äta god mat! :) Jag kan rapportera efter resan om det var ett bra land, så kan du ta en sväng dit du också! :)
 

richard87

Medlem
Återrapportera gärna! Har inte varit i just Moldavien tidigare men i alla länderna runt omkring och har haft fantastiskt trevligt varje gång.

Jag och respektive flyger till Odessa i början på juni och kommer att passera Transnistrien och Moldavien och fortsätta ner mot Rumänien och Bulgarien med buss och tåg.
 

Gus

Medlem
Vilket land Moldavien var! :):) Helt klart mitt favoritland av alla öststater, och jag har ändå besökt ganska många.

Vi började med några dagar i Rom för att sen ta direktflyget (Wizz air) till Moldavien. Bra mix av två vin-länder! Dottern har nog aldrig trivts så bra i något land som Moldavien. Dagen vi kom var det ett stort tivoli i parken och dottern fick åka karusell för förta gången! Saker som man kan göra i Chisinau:

-Leka i lekpark med sitt barn.
-Bada jacuzzi på hotellet (Radisson Blu).
-Ta en massage.
-Dricka underbara Moldaviska viner! Många av vinerna var i klass med mitt favorit-vinland Sydafrika.
-Äta massa god ryskinspirerad mat, tex biff stroganoff.
-Klippa sig för 40 kr.
-Dricka öl för 5 kr på lokal pub (en vodka kostade 6 kr).
-Dricka suveräna microbrews på restaurangen´"Smokehouse". Jag tror att @palmen hade varit mycket nöjd.
-Besöka vingårdar. Vi besökte Cricova, som har världens näst största vinkällare. (Världens största ligger också i Chisinau.)

Så jag kan verkligen rekommendera Moldavien till @kaktusen och alla ni andra på forumet! :)

Screenshot_20170605-012614.png Väldigt god öl!
Screenshot_20170605-012802.png Dottern åker moldavisk karusell.
sketch-1496619070466.png Mycket god lokal mat för en spottstyver.
sketch-1496619200116.png Utflykt till världens nästa största vinkällare.
 
Last edited:

Tonton

Medlem
Vilket land Moldavien var! :):) Helt klart mitt favoritland av alla öststater, och jag har ändå besökt ganska många.

Vi började med några dagar i Rom för att sen ta direktflyget (Wizz air) till Moldavien. Bra mix av två vin-länder! Dottern har nog aldrig trivts så bra i något land som Moldavien. Dagen vi kom var det ett stort tivoli i parken och dottern fick åka karusell för förta gången! Saker som man kan göra i Chisinau:

-Leka i lekpark med sitt barn.
-Bada jacuzzi på hotellet (Radisson Blu).
-Ta en massage.
-Dricka underbara Moldaviska viner! Många av vinerna var i klass med mitt favorit-vinland Sydafrika.
-Äta massa god ryskinspirerad mat, tex biff stroganoff.
-Klippa sig för 40 kr.
-Dricka öl för 5 kr på lokal pub (en vodka kostade 6 kr).
-Dricka suveräna microbrews på restaurangen´"Smokehouse". Jag tror att @palmen hade varit mycket nöjd.
-Besöka vingårdar. Vi besökte Cricova, som har världens näst största vinkällare. (Världens största ligger också i Chisinau.)

Så jag kan verkligen rekommendera Moldavien till @kaktusen och alla ni andra på forumet! :)

Visa bifogad bild 64785 Väldigt god öl!
Visa bifogad bild 64786 Dottern åker moldavisk karusell.
Visa bifogad bild 64787 Mycket god lokal mat för en spottstyver.
Visa bifogad bild 64788 Utflykt till världens nästa största vinkällare.

Roligt att läsa! Nu blev jag genast väldigt sugen på att bocka av Moldavien! :)
 
Toppen