Senaste nytt

Intyg om enklare säkerhetskontroll

Jag ska snart resa till Israel för första gången i mitt liv. Som svensk behöver jag inte visum dit och således inte heller någon inbjudan från en sponsor eller liknande, vanligtvis en leverantör i mitt fall.

Leverantören har dock skickat ett annat intyg som jag ombeds att ta med mig och visa upp i säkerhetskontrollerna på flygplatserna. Ett intyg som ska ge mig en enklare säkerhetskontroll.

Har någon här varit med om detta tidigare? Vad innebär detta? Vad kan jag förvänta mig av säkerhetskontrollerna, med respektive utan ett sådant intyg?
 

taxvalp

Medlem
Är det ett israeliskt företag? I så fall kanske det underlättar med intyget om du skulle bli utvald till den mer omfattande förhörsliknande kontrollen.

Jag har varit i Israel två gånger och första gången blev det en mycket omfattande kontroll (i intervjuform och granskning av dokument etc). Andra gången häromåret var jag mentalt förberedd på samma sak men då var det inte värre än andra flygplatser. Vilken väg det blir för dig beror nog på faktorer som vi inte har någon insyn i...
 

Dr. Miles

Expert
Min vän som jobbade i Kibbutz under sina unga åren sa till mig att det är inga problem för honom att komma in/ut från Israel.
Varje gång han kommer dit intervjuas han med diverse frågor men när han berättar att han jobbade i Kibbutz så blir immigrationspersonalen ofta vänliga, sa han.
 

malmokalle

Medlem
Åkte med EL AL CPH-TLV för en herrans massa år sen. Minns det med obehag än. Blev visad ner i någon lokal under gaten. Blev förhörd av en mycket barsk agent. Kopior på alla dokument, vem skulle jag besöka, känner jag några araber, etc. i en oändlighet. När vi äntligen var klara som blev jag visad till en ny agent och HELA proceduren upprepades en andra gång. Kom sist ombord på planet efter avgångstid och kunde äntligen andas ut. Åkte sedan SAS några gånger utan problem och med helt normal boarding.
 

Lukas2

Medlem
När jag var ner till Israel för några år sen, för att hälsa på en vän som jobbade för FN där nere. I passkontrollen, var det som vanligt, kanske lite mer frågar, men inte värre än något annat frågvist land. typ, vart ska du bo?, vem ska du besöka? Vart bor han? Vad heter han?? Vart bor han? När åker du hem?? Vart bor han?? etc. Det var väl mest så man svarade samma svar på samma fråga. Men när jag skulle hem, dels så innan check-in. Så fick man massa frågor. Vad man gjort i landet? Vart man bott? Vem man har besökt, vart han bor? Då var det betydligt större redogörelse av sin vistelse. Eftersom jag inte hade någon direkt adress så fick jag peka ut på en karta vart min vän bodde. Vart lite nervös, eftersom han bodde precis i gränslandet ner till Jabal Mukaber (eller vad det heter), som är ett arabisk område i Jerusalem. Tänkte jag att nu får väl "kontrollanterna"spader. Men gick bra... I säkerhetskontrollen, så gick de igenom väskan och jackan extremt noga tycker jag, på alla, efter de röntgat den. Kollade genom fickor och fack, kollade igenom böcker och plånbok etc. Men annars så var det inga större problem och ta sig in och ut. Så kanske dit intyg gör det lättare där, att de kanske nöjer sig med och röntgaväskan bara.
 

Flyerbandit

Medlem
Jag ska snart resa till Israel för första gången i mitt liv. Som svensk behöver jag inte visum dit och således inte heller någon inbjudan från en sponsor eller liknande, vanligtvis en leverantör i mitt fall.

Leverantören har dock skickat ett annat intyg som jag ombeds att ta med mig och visa upp i säkerhetskontrollerna på flygplatserna. Ett intyg som ska ge mig en enklare säkerhetskontroll.

Har någon här varit med om detta tidigare? Vad innebär detta? Vad kan jag förvänta mig av säkerhetskontrollerna, med respektive utan ett sådant intyg?
Är i Israel just nu i jobbet.
Vi får ett dokument från det israeliska bolaget, ngn sort pre-clearance, med info om mig, namn, pass, vem jag besöker, vilket hotell jag bor på, flighter in och ut.
Vid ankomst behövs det inte visas.
Vid avresa är det "förhör" i säkerhetskontrollen, då visar jag pappret och det tar då inte lång tid i intervjun.
Så mycket bra att ha intyget :)
 

igelkotten

Medlem
Har också suttit i lång, rätt obehaglig intervju vid avresa. Kan nog vara ett bra intyg att visa upp. Frågorna är ur ett svenskt perspektiv rätt märkliga, typ om du känner araber, vilken religion du själv tillhör osv osv.
 
Är i Israel just nu i jobbet.
Vi får ett dokument från det israeliska bolaget, ngn sort pre-clearance, med info om mig, namn, pass, vem jag besöker, vilket hotell jag bor på, flighter in och ut.
Vid ankomst behövs det inte visas.
Vid avresa är det "förhör" i säkerhetskontrollen, då visar jag pappret och det tar då inte lång tid i intervjun.
Så mycket bra att ha intyget :)

Har precis passerat igenom säkerhetskontrollen och tack vare intyget gick det mycket lätt. Fick tre enkla frågor i förkontrollen: Har du packat själv? Har du haft väskan under uppsikt hela tiden? Har du med dig några vassa föremål? Tjejen framför mig fick betydligt fler frågor (tog flera minuter) och hon lämnade bara fram pass och boardingkort.

Jag skickades sedan vidare till en vanlig säkerhetskontroll rakt fram. Utan att veta exakt så uppfattade jag det som att om jag hade skickats till höger eller vänster så hade det blivit en grundligare kontroll.
 
Toppen