Senaste nytt

Akut hjälp från er! Sjukdom på resmål 2-4-1

Tack för utförligt svar. Eftersom SOS International ÄR försäkringsbolagen (eller en del av dom i alla fall) så är det ju naturligt att försäkringsbolagen låter SOS International ha sista ordet. Jag tänkte mer på som i detta fall där behandlande läkare har gett fit to fly så är det vad försäkringsbolagen i 99% av fallen går efter, oavsett vilken försäkring du har.

Ja, nästan alla parter är intresserade i att patienten åker hem så fort som det bara går.

Det förekommer i princip inte att alarmcentralsläkaren går emot FTF, dock finns det ju tillfällen där den behandlande läkare har fått sin läkarlegitimation i en tuggummi-automat...
 

jumbooze

Medlem
Bästa reseskydd i hemförsäkringen
Här är det ganska jämnt hur försäkringen täcker
men IF stor är bra + Folksam Stor.
Det är tal lite dyrare försäkringar men det kan löna sig, särskilt om man reser mycket.
Jämför hemförsäkringar - konsumenternas.se
reseskydd.PNG

Moderna Large har 60 dagar annars så skiljer de lite på olika förseningsskydd
 
Nu av en slump(intyg) kom en annan läkare och skrev under att det var vattkoppor som vi varit så säkra på. Nu har alla foton och allt vi vet skickats till Falck så nu får vi se hur det blir.
Intressant frågeställning som jag också är intresserad av svaret på. Finns det någon försäkring där man inte tar hänsyn till behandlande läkares bedömning. Dvs man får "fit to fly" men försäkringen täcker trots det förlängning av resan. Låter som en bra försäkring i så fall.
 
Nu kom en läkare och kollade till dottern som egentligen bara skulle skriva lite intyg och säger VATTKOPPOR innan vi ens han säga A så nu gick chansen till ordinarie hemresa ner markant.

Så det visade sig att vi varit inne på rätt spår hela tiden och bättre att få veta det nu istället för att bli nekad vid gaten.

Inväntar svar från Falck's läkare

I min värld (och det finns säkert lika många åsikter kring detta som navlar ;-)

Bästa kreditkortförsäkringen:
De dyraste och vassaste American Express tex Platinum.

Topp-Amex-produkten & handelsbankens platinumkort är de 2 som betalar sjukhusräkningen / ambulansflyget mm
I stort sätt alla andra kort i Sverige saknar detta moment i försäkringen.
---

Bästa reseskydd i hemförsäkringen
Här är det ganska jämnt hur försäkringen täcker
men IF stor är bra + Folksam Stor.
Det är tal lite dyrare försäkringar men det kan löna sig, särskilt om man reser mycket.

---
Gällande fit to fly
Det är alltid utskrivande/behandlande läkare som har behandlingsansvaret dvs inte Falck/SOS läkaren.
Sedan finns det fall där Falck/SOS läkaren anser att patienten är felbehandlad och kommer med en motsatt rekommendation. Försäkringsbolagen kommer alltid lyssna mer på Falck/SOS läkaren än den behandlande läkaren.

Det finns en del läkare tex i Thailand som per automatik skriver att patienten måste hem i C-klass pga problem tandvärk/ont i lillfingret mm
Detta kommer försäkringsbolagen inte godkänna.
Ta därför alltid kontakt till er alarmcentral först så får ni veta hur försäkringen ställer sig och ni slipper ligga ute med pengar.

Aaaaaand flies away
 
Nu kom en läkare och kollade till dottern som egentligen bara skulle skriva lite intyg och säger VATTKOPPOR innan vi ens han säga A så nu gick chansen till ordinarie hemresa ner markant.

Så det visade sig att vi varit inne på rätt spår hela tiden och bättre att få veta det nu istället för att bli nekad vid gaten.

Inväntar svar från Falck's läkare
Hur gick det? Lät rörigt med två oense läkare osv.
 

Valley

Medlem
Utan att ha läst allt.
Pratade du med A'x?

Har själv haft skadefall där A'x blev involverade, Gold Corp. Inga problem när jag ringde dem. De skulle ta på sig allt.
Nu täcktes detta även av hemföräkring och landstinget så jag använde aldrig A'x-delen.
 
Toppen