Senaste nytt

SJ - 1 klass (egen sovvagnskupé) - hur är den?

Ringde till SJ. "Din kupé har bara plats för en person, så du kan inte lägga in din son där". Inte säker på att hon hade rätt dock - tror nog inte hon visste säkert. Alltnog: sonen åker SAS till MMA istället med en bonusbiljett.

Det va hon som hade fel. Står till och med på hemsidan att kupén har två sovplatser
 

Attachments

  • IMG_1393.PNG
    IMG_1393.PNG
    283,3 KB · Visningar: 1 596

apknug

Medlem
Så har det inte varit för mig dock. Stockholm-Malmö. Obäddat. Kollade specifikt eftersom jag vid ett tillfälle kände en stackare som valde sittvagn till Malmö.
Då bör du reklamerar, kolla ovan så ser du att det utlovas två bäddade sängar även på hemsidan.
 

JWD

Medlem
Låter konstigt att du inte skulle kunna boka in sonen i samma kupé? För de gånger som jag har bokat nattåg så har alltid den nedre sängen varit bäddad. Medan den övre har varit förberedd med täcke och kudde. Jag åkte senast den 31 mars från Malmö -> Stockholm.
 

Hachans

Medlem
Låter konstigt att du inte skulle kunna boka in sonen i samma kupé? För de gånger som jag har bokat nattåg så har alltid den nedre sängen varit bäddad. Medan den övre har varit förberedd med täcke och kudde. Jag åkte senast den 31 mars från Malmö -> Stockholm.

Jag har också fått det svaret i kundtjänst en gång. Den pinsamma sanningen där var att de inte visste hur nattågen var disponerade. De hade ingen aning om skillnaden mellan liggvagn och sovvagn (använde begreppen ihopblandat) och hade inte heller en aning om att toaletten fanns inne i kupén i 1:a klass och i korridoren i 2:a klass. Det var först när jag fick visat en mobilbild som personalen förstod att det var två bäddar i kupén. Efter att sen hyfsat juniors säljaren kollat med sin betydligt mer seniora och kunniga chef löste sig allt.
 
Vad jag vet så måste alla resenärer i kupén ha färd- och platsbiljett. Möjligen att det är rabatterat för barn.

Det är visserligen några år sedan, men jag har tidigare jobbat med just sovvagnståg på SJ. Då brukade man kolla på bokningsläget när man gjorde iordning kupéerna. En första klass vagn har alltid två bäddar, men det är inte alltid säkert att den översta är iordningställd.

En iordningställd bädd behålls självklart så, även om den inte är bokad, men om den är använd och inte är bokad på återresan så är det inte säkert att den görs iordning, framför allt inte om det är på andra underhållsplatser än Stockholm.
 

olo

Medlem
Jag provade en onsdag om några veckor och hittade följande priser för egen 1 klass sovvagnskupé, för 1 person respektive delad av de två.
1695:- för en vuxen
2373:- för två vuxna (delad)
2195:- för en vuxen och en ungdom (delad)
Så visst kostar det extra för person 2.

Vad gäller barn, så går det inte att boka barn under 16 år i 1 klass sovvagn öht. Utan för resor med barn erbjuds bara egen sovvagnskupé (med 3 bäddar) för 1484:-.
 
Toppen