Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

gjohansson

Medlem
Själv har jag mitt första ärende med ARN för första (och man kan ju alltid hoppas sista) gången.
Bara för att SAS vägrar inse att det finns något som heter vinter i Sverige och att man tycker det är extraordinärt med minusgrader och snö...
Det lär väl ta ett tag men intressant att se hur det kommer te sig...
Tog faktiskt bara 14 dagar med ett ARN-ärende när de visste förmodligen direkt att de inte hade rätten på sin sida.
Hej,

Med referens till Allmänna reklamationsnämndens ärende xxxxxxxx.

Vi har beslutat oss för att ex gratia och utan erkännande av ansvar tillmötesgå ditt krav om 250 EUR, i ersättning för den försening du drabbades av under er resa med oss. Ersättningen utgår i enlighet med EU-förordning 261/2004.

Ett belopp om 2398,31 SEK, motsvarande 250 EUR, har idag därför överförts till det angivna kontot. Beloppet bör vara dig tillhanda inom 4-5 bankdagar.

Vänligen notera att du bör meddela Allmänna reklamationsnämnden att vi träffat en förlikning i detta ärende.

Med vänliga hälsningar

xxxxxxx
Customer Care Legal Specialist
 

NotRyan

Medlem
Tog faktiskt bara 14 dagar med ett ARN-ärende när de visste förmodligen direkt att de inte hade rätten på sin sida.
Som jag brukar säga, SAS tillhör de minst dåliga men även dom fular sig och det är verkligen bedrövligt att man ska behöva dra det till ARN. Fördelen är väl att du vet att dom rättar sig efter ARNs rekommendation.
 

gjohansson

Medlem
Som jag brukar säga, SAS tillhör de minst dåliga men även dom fular sig och det är verkligen bedrövligt att man ska behöva dra det till ARN. Fördelen är väl att du vet att dom rättar sig efter ARNs rekommendation.
Jag förväntade mig lätt att det skulle ta ett halvår innan jag såg röken av det så 14 dagar är imponerande även om mer imponerande vore om SAS hade erkänt direkt på mitt tredje mail och slutat knussla om att det är märkligt med vinter i Sverige
 

Plissken

Medlem
Hej, har ett pågående ärende med SAS. Jag var bokad LLA-ARN-GOT. Flyget LLA-ARN var sent vilket medförde att jag inte kunde åka med min bokade anslutning ARN-GOT. Jag bokades om till senare flyg och anlände GOT ca 2 timmar och 30 minuter senare än planerat. Jag hävdar att det är artikel 4 som gäller här, denied boarding, eftersom jag inte fick åka med min ursprungliga anslutning ARN-GOT. Då ska ersättning med 250 euro utgå oavsett vidare försening. Hade jag anlänt GOT mindre än två timmar senare än ursprunglig ankomsttid hade SAS kunnat reducera ersättningen till 125 euro. Men nu blev det två och en halv timme, vilket bör resultera i 250 euro. Vad säger ni? Finns rättsfall om denied boarding att hänvisa till?
 

ekf

Medlem
@Plissken hade du hunnit med din anslutning på ARN även med förseningen? Om du var så pass sen in till ARN att du ändå missat planet till GOT så har jag svårt att se att det är aktuellt att hävda denied boarding, i det fallet är du ju "bara" försenad på resan LLA-GOT.
 

mry

Medlem
Det kan inte vara denied boarding eftersom att de har inte nekat dig att gå ombord, du var väl inte i gaten i tid och blev nekad att gå ombord?
 

seat56f

Medlem
Om det var det ursprungliga planet som gick LLA-ARN och @Plissken, räcker det med 2,5h för att få (halva) ersättningen (125EUR)? En försening uppnår väl inte "inställd"-status med avseende på kontant kompensation förrän efter 3h?
 

Plissken

Medlem
Jag försöker vara lite kreativ i tolkningen av regelverket :) Min totala försening är två och en halv timme och det ger ju ingen ersättning då tre timmar är minimum. Jag söker en väg via artikel 4 och denied boarding istället, och menar att eftersom flighten LLA-ARN var sen på grund av SAS så har de därmed inte gett mig möjligheten att boarda ursprungligt bokat anslutande flight ARN-GOT. Då menar jag att det är en denied boarding av ursprungligt bokad anslutning, som kan falla under artikel 4. Vet inte om någon haft framgång med ovanstående resonemang :)
 
Toppen