Senaste nytt

dyr bonusresa

1207 kostade skatter och avgifter bkk - jakarta tur och retur.

Räknar man på ita matrix ska skatter och avgifter kosta 311 kr.

Påslaget blir alltså 900 kr eller 450 kr per resväg och det är exakt lika mycket som på min tidigare sökning i första inlägget.

Detta verkar vara avgiften som man får man betala om man ska boka eurobonus med Thai.
 
1207 kostade skatter och avgifter bkk - jakarta tur och retur.

Räknar man på ita matrix ska skatter och avgifter kosta 311 kr.

Påslaget blir alltså 900 kr eller 450 kr per resväg och det är exakt lika mycket som på min tidigare sökning i första inlägget.

Detta verkar vara avgiften som man får man betala om man ska boka eurobonus med Thai.
Som man tidigare har skrivit till dig så applicerar SAS ett fast tillägg. Bokar man förstaklass long haul så är detta något man tjänar på, skatterna har gått från runt 6000 SEK per person ner till runt 3000 SEK (t/r). Kör man Intra-Asien som i ditt fall så förlorar man på det.
 

palmen

Moderator
I det här fallet tjänar jag ändå på det eftersom att biljetten annars skulle kostat 3200 kr och jag får den för 1207 kr.
Sen får man väga in vad poängen är värda (det är ju individuellt för alla vad man värderar dom till). Men det är aldrig fel att kunna spara 2000 kronor.

Går väl att dra slutsatsen att flyger du inom Europa är det 39€ som gäller, flyger man utanför Europa är det 116€ som gäller oavsett hur långt och i vilken världsdel man flyger i.
 
Sen får man väga in vad poängen är värda (det är ju individuellt för alla vad man värderar dom till). Men det är aldrig fel att kunna spara 2000 kronor.

Går väl att dra slutsatsen att flyger du inom Europa är det 39€ som gäller, flyger man utanför Europa är det 116€ som gäller oavsett hur långt och i vilken världsdel man flyger i.


Det verkar inte riktigt stämma. Jag skulle säga att det går att dra slutsatsen att om man använder eurobonus poäng för att boka en resa med Thai airways så får man betala de skatter och avgifter som står på ITA matrix plus 450 kr per resväg. Om man reser inom Sydostasien.
 

palmen

Moderator
Det verkar inte riktigt stämma. Jag skulle säga att det går att dra slutsatsen att om man använder eurobonus poäng för att boka en resa med Thai airways så får man betala de skatter och avgifter som står på ITA matrix plus 450 kr per resväg. Om man reser inom Sydostasien.
Så det är en tur och retur du har bokat och betalat 1207 kronor i skatter och avgifter?
Jag tror inte en sekund på att SAS tar hänsyn till bränsleavgifter på Thai och har med det i sin beräkning.
Då är det snarare 39€ bränsleavgifter per väg som applicerats (ca 750 kronor) och resten är skatter som man inte kommer ifrån oavsett vilken summa SAS debiterar för bränsletillägg.
Det är viktigt att skilja på vad som är bränsletillägg och vad som är skatter i dessa fall, två helt skilda saker.
 

palmen

Moderator
Tittade vad skatterna för din resa var och får fram följande
upload_2017-4-10_11-33-14.png

1670 Baht är ca 450 kronor
78 € är ca 750 kronor

Om du då betalat ca 1200 kronor stämmer det väldigt bra överens med att det skulle vara 39€ bränsleavgift som debiterats per väg plus de skatter man betalar

Jag kan ha fel, men min beräkning stämmer bra både med det här tillfället och i första inlägget.
Om du istället testar att boka en resa med Thai för DPS-BKK-NRT så lär det stämma mindre bra. Summan av skatter som du måste betala beror på hur många flighter man gör bland annat då det tillkommer skatter för varje flygplats man landar på.
 
Första inlägget i tråden gällde bkk - Phnom Penh - bkk. Där blev det 1347 kr med skatter of avgifter. Varav 450 kr som man kan se in ITA matrix. Precis som du visat.

Den här gången gäller resan BKK - Jakarta - BKK. Söker man på ITA så är det ca 300 kr skatter och avgifter för den resan. Sas begär 1207 kr i skatter och avgifter.

Antingen är det en slump att summen sas begärt vid båda tillfällerna är skatyer och avgifter från ITA matrix + 450 ×2 .

Eller så har det ett samband!

Hoppas du förstår hur jag tänker.
 

MartinH

Medlem
Jag tror att vi konstaterat (listat ut) tidigare att det blir 39€ per väg om man håller sig inom en zon, alltså inte bara Europa. Det stämde med en resa jag hade nyligen som var inom South East Asia.
 
Toppen