Senaste nytt

När allt går inte som planerat...

Några av er kommer ihåg min resa som skulle vara till Kajaani, Finland. Det är nu dags att skriva ihop en rapport om resan...

Original inlägg nedan: http://www.businessclass.se/star-al...ghet-aendrade-flygtider-instaelld-avgang.html


I början av maj bestämde jag att det var dags att hälsa bror och hans familj, inte minst min gudson - 15 månader. Jag kikade på olika alternativ att flyga från ARN till KAJ.
1. ARN - OUL och sen hyrbil men flygtiderna var inte de bästa.
2. ARN - HEL - KUO och sen hyrbil men KF trafikerar inte route under juli.
3. ARN - HEL - KAJ med AY och FlyBe men priset 659€ lätt dyrt för en sån här resa i Monkey.
4. ARN - TLL - KAJ med OV för priset 248€ och lite EuroBonus poäng på köpet.

Valde OV för att de hade absolut bästa avgångs- och ankomsttider så att undviker att ta extra ledigt från jobbet. Bokade biljetten och var jätte nöjd och glad. Det hade gått fyra veckor från bokningen och sen började det hända saker.

Jag hade hemresan bokat så att avgången på måndag morgon från KAJ till TLL var 06:05 och sen vidare från TLL till ARN 07:55. Jätte bra och direkt till jobbet från ARN. Vad hände egentligen?

1. Avgång KAJ - TLL blev inställt och fick välja en ny avgång som skulle vara från KAJ istället kl 21:00 på kvällen innan. Sen vidare med 09:40 från TLL till ARN. Övernattningen valde jag att boka själv eftersom jag hade ju tanken att bo i Park Inn Tallinn och få 44000 extra poäng genom sommarkampanjen.

2. Sen blev avgången från TLL till ARN 09:40 inställt och valde en ny avgångstid som 13:50.Tänkte att jag kan ha en skön förmiddag i Gamla Stan i Tallinn.

Det var inte slut än...

3. Avgången från KAJ till TLL fick en ny avgångstid som 21:30, alltså halv timme senare. Nu började jag bli irriterad och ångrade mig att ville boka hotellet själv på egen bekostnad.

4. Några dagar efteråt fick jag ett nytt mail från Estonian Air att KAJ - TLL flyget har fått en ny avgångstid som 21:45. Ännu senare alltså.

Nu blev jag faktiskt förbannad på Estonian Air och skickade en reklamation samt ringde till deras Customer Relations. Jag förklarade vad som hänt med min bokning under senaste två veckorna. Jag måste säga att Estonian Air lyssnade mig noga och såg i min bokning att har EBG. De lovade återkomma senast en vecka innan min avgång från ARN.

Den 19 juni fick jag en e-post från Estonian Air med en ny flygbiljett för hemresan i bokningsklass S - Economy Extra. Alltså en hel ny biljett på eget biljettnummer och räkande snabbt att det innebär 940 EB baspoäng per avgång under hemresan. Jag var nöjd på kompensationen.

Hände det något mer utanför planerna? Japp, vid midnatt när jag hade landat till TLL och kommit fram till Hotel Park Inn Tallinn fick jag veta att hotellet var överbokat. Jag blev hänvisad till Radisson Blue Olümpia. Personalen i Park Inn reception var jätte snälla och beklagade vad som hänt samt ordnade en taxi att hämta mig att skulle ta mig till Radisson kostnadsfritt. Jag kommer fram till min nya övernattningsställe. Receptionisten tog väl hand om mig och fick en upgrade till Business Class rum på 22a våning och utsikt över hela Tallinn. Betalade samma pris som jag hade på min bokning i Park Inn 58€. Ännu en gång imponerad av Radisson kedjans bemötande och hjälpsamhet att lösa problem. Tyvärr missade nu de 44000 extra poäng men men.

Hur gick flygresorna egentligen? På vägen från ARN till KAJ via TLL inget speciellt att rapportera på grund av flög i Economy. Det var en B735 på avgången från ARN till TLL och en Embraer 170 från TLL till KAJ. Det var ju OV som köpte 4st Embraer 170 planer från AY när de ville bli av med de. Fick några fina bilder dock. Midnight Sun och lite annat...

2012-07-04 23-18-30.jpg

På avgånger från KAJ till TLL var det en special målad Saab 340 och satte på 1F med gott om benutrymme och helt fantastiskt service. Flygvärdinnan hade tydligen fått information om min bokning och innan hon serverade maten fick jag kommentar som ”Välkommen onboad Mr Palomäki och vi vill beklaga allt besvär som ombokningen har skapat åt sig”.

2012-07-04 23-28-09.jpg

Här är bilderna från hotelrummet. Fin utsikt eller hur?

2012-07-04 23-29-31.jpg

Resan från TLL till ARN var helt otroligt. Der var en ATR 42 av Danish Air Transport Lithuania som opererade avgången och hade fått platsen 2A, det fanns ingen rad 1 på planet. Igen hade flygvärdinnan fått information att beklaga om det som hänt och hon hälsade mig välkommen onboard samt tilltalade mig som Mr Tommy Palomäki. Här kommer några bilder från resan.

2012-07-04 23-31-06.jpg

Summa summarum. Resan gick bra och jag hade en jätte härlig helg i Kajaani. Min gudson hade lärt gå, ungefär, veckan innan samt lärt säga några ord, som ”mamma, pappa och ej”. Måste säga att hur Estonian Air hanterade mig speciellt under hemresan var något utöver det vanliga och OV lyckades skapa en känsla att jag var en viktig kund för de.
 

Snosken

Medlem
Mycket bra hanterat av OV tycker jag, det är väl med sån hantering man behåller kunder även när det strular ibland :)
 

MarcusC

Medlem
Wow....vilken resa....innan resan...med bokningar&ombokningar. Skönt det ändå löste sig hyggligt för dig och att Estonian hanterade det hela såpass snyggt. Det finns fortfarande hopp för vissa bolag..
 
Jag kunde inte låta blir och ringa till Club Carlson för att jag missade poängen för Park Inn kampanjen pga hotellet var överbokat och blev hänvisad vidare till Radisson Blue Olümpia.

Jag förklarade vad som hänt och agenten som betjänade mig kollade med sin Supervisor och nu får jag extra 50.000 poäng som kompensation att missade Park Inn kampanjen. :) Nice!
 

Magino

Medlem
Jag kunde inte låta blir och ringa till Club Carlson för att jag missade poängen för Park Inn kampanjen pga hotellet var överbokat och blev hänvisad vidare till Radisson Blue Olümpia.

Jag förklarade vad som hänt och agenten som betjänade mig kollade med sin Supervisor och nu får jag extra 50.000 poäng som kompensation att missade Park Inn kampanjen. :) Nice!

Känns ju inte mer än rätt. Du betalade ju för att bo på ett Park Inn
 
Toppen