Senaste nytt

Val av kort och allians, ett komplext problem

Arreswe

Ny medlem
Tror att det ligger en hel del i detta, i synnerhet om du skall flytta till London. Med ditt resemönster verkar One World vara ett givet alternativ, speciellt om du har möjligheten att ringa direkt till resebyrån och tala om vad dom skall boka. Kan du snika till dig premium economy några gånger och har British Airwyas så har du snabbt silverkort, med alla fördelar som det ger.
mm, det blir att kolla närmare på detta, öppna ett UK bankkonto var krav för att kunna få ett kort.

Tänk på att det finns poäng och poäng. Välkomstpoäng från MC/AMEX är extrapoäng, likaså när du handlar med korten så får du extrapoäng. Dessa räknas inte in mot din Eurobonus-status. Det är endast Amex Elite's årliga 20.000 baspoäng samt baspoäng från flygresor som hjälper dig mot guldkortet.

Poängen du får när du spenderar på Amex kortet är inte baspoäng som räknas mot status utan det blir bara tillgängliga poäng på kontot.
Ett Amex classic är rätt värdelöst, bättre att välja premium som är gratis första året och med kampanj nu får du 15000 tillgängliga poäng på eurobonus kontot (kräver dock en viss spend inom första månaderna). Elite är självklart ännu bättre men kan vara svårt att motivera kostnaden för det om du inte får 2 Vouchers du kan nyttja eller behöver 20k baspoäng (som räknas mot status).

Aha! Det hade jag inte alls fattat, tack!
Ja då krävs ju Elite (eller just nu Premium) helt klart för att komma upp i 45k, lite av djungel detta!
Dessa 20000 Elite poäng, kan de användas till att köpa biljetter, eller är de bara status grundande?
Tänker att det borde vara en för bra deal att få nästan en Europa resa gratis/för halva priset?

Hade du bott kvar i Sverige så hade SAS Eurobonus varit självklart med det lilla resande du gör eftersom du då kunde ha kreditkort kopplat till det hela. I UK har jag ingen uppfattning, förutom att du vill undvika att flyga direkt från UK.
Bra att veta ändå om jag återvänder!

Hm. Men borde du inte komma in i EVAs lounge i Taipei? Har förvisso bara varit där en gång, men tyckte att den var superbra på matutbud och nånstans mellan OK och bra i loungeande.
Det är mycket möjligt att jag gör, letade bara kvickt med lounge sökfunktionen här på sidan och kan ha missat denna, tack för tipset!
 
Toppen