Senaste nytt

Lägre pris på resebyrå/nätet än Lufthansa

Fredde18

Medlem
Hej alla kloka!
Sitter och vill boka Norrköping NRK-Milano MXP mellan 25/5 - 28/5 via München och via diverse nätsidor, ex momondo, ticket, flygresor kommer priset ca 4600kr tor fram men går jag in via Lufthansas hemsida/app hamnar jag på ca 6800kr. Vi vill resa ut 1445 från NRK och landa 1950 och hem 1015 från MXP och vara tillbaka i Norrköping 1435. Varför hittar jag inte det lägre priset direkt med Lufthansa? Har ju läst budorden här på forumet och vill boka direkt med flygbolaget!

But why??
 

Fredde18

Medlem
Edit till mig själv. Första sökningen var i vanlig klass. Söker jag i business med Lufthansa blir det ca 5400kr. Logik?
 

Canadien

Medlem
Du kan testa att söka efter exakt de flyg som Momondo e t c visar med Lufthansas Multi-stop sökning. Det kan tänkas att du får mer liknande pris då. Onlinebyråer är dock ofta någon hundralapp billigare men så stor skillnad som du säger brukar det inte vara om det är Lufthansa rakt igenom.
 

Canadien

Medlem
Kollade noggrannare och det är ju bara ett ben med Lufthansa, resten BMI och Air dolomiti. Då kan det bli så att Lufthansa inte kan ge samma låga pris som du kan hitta med OTA (online travel agents)
 

Fredde18

Medlem
Kollade noggrannare och det är ju bara ett ben med Lufthansa, resten BMI och Air dolomiti. Då kan det bli så att Lufthansa inte kan ge samma låga pris som du kan hitta med OTA (online travel agents)
Ok, även om sökningen på OTA visar flighter med LH nummer och sökningen på Lufthansas bokningssida sker med exakt samma LH-flighter?
Är det inte så att om OTA visar LH-flighnummer rakt igenom borde ju info om pris komma från Lufthansa?
 

Canadien

Medlem
BMI kan ju ha annat pris för platser de säljer via Lufthansa än när de säljer direkt eller via OTA
 

Fredde18

Medlem
Ja, prissättnings-djungeln är ju en ganska ogenomtränglig snårighet ibland. Men, vi ska ju åka de datumen och vill flyga från NRK så då blir det en businessbokning via Lufthansa, 500kr dyrare tor jämfört med OTA men det får det väl vara värt.
 

Canadien

Medlem
Ja, prissättnings-djungeln är ju en ganska ogenomtränglig snårighet ibland. Men, vi ska ju åka de datumen och vill flyga från NRK så då blir det en businessbokning via Lufthansa, 500kr dyrare tor jämfört med OTA men det får det väl vara värt.

Tittar man ännu noggrannare ser man att dina OTA-sökningar landar i en bokning i Q-klass (Ekonomi) på utresan och Z-klass (Business) på hemresan. Som denna ITA-matrix visar också.

Make sure to provide the exact booking and fare codes shown.
Fare for 1 adult
Fare 1: Carrier LH Q76CLS0 NRK to MIL (rules)
Passenger type ADT, round trip fare, booking code Q
Covers NRK-MUC (Economy), MUC-MXP (Economy)
kr1,015.00
Fare 2: Carrier LH Z78BXX2 MIL to NRK (rules)
Passenger type ADT, round trip fare, booking code Z
Covers MXP-MUC (Business), MUC-NRK (Business)
kr1,490.00
Germany Passenger Service Charge International Departure (RA)
kr340.00
LH YQ surcharge (YQ)
kr1,464.00
Sweden Passenger Charge (YA)
kr146.00
LH YR surcharge (YR)
kr152.00
Italy Passenger Service Charge Departure (MJ)
kr10.00
Italy Council City Tax (HB)
kr62.00
Italy Security Charge (VT)
kr28.00
Italy Embarkation Tax (IT)
kr140.00
Subtotal per passenger
kr4,847.00
Number of passengers
x1
Subtotal For 1 adult
kr4,847.00


Klickar man vidare från t ex flygresor.se till bokningssiten (jag valde seat24) så ser man i detaljerade farevillkoren att utresan är
LH5277 Norrkoping - MünchenLH1862 München - Milan Malpensa
RU.RULE APPLICATION
FOR Q76CLS0 TYPE FARES
LUFTHANSA RESTRICTED CLASSIC FARES WITHIN EUROPE

Och hemresan
LH1855 Milan Malpensa - MünchenLH5276 München - Norrkoping
RU.RULE APPLICATION
FOR Z78BXX2 TYPE FARES
LUFTHANSA RESTRICTED BUSINESS SAVER FARES WITHIN EUROPE
 

Attachments

  • Q-Z.JPG
    Q-Z.JPG
    57,7 KB · Visningar: 174
Toppen