Senaste nytt

Bröllopsdagsresa till Seychellerna

Jag sitter och filar på en liten bröllopsdagsresa för hustrun och mig till Seychellerna sista helgen i september. Planen är en 2-4-1 med Lufthansa First till Addis Abeba, övernattning på Sheraton Addis och sedan vidare till Mahé med Ethiopian Business. Givetvis uppkommer oerhört viktiga frågor:

1. Tanken är ju som ni märker att klämma in en LH F. Finns det någon "bättre" routing än via ADD?

2. Mellanlandningen i JED, sitter man kvar i planet då eller hur funkar det?

3. I Addis, som jag förstår det ordnar vi med transitvisum på flygplatsen, är detta en procedur som drar ut på tiden? Hur är det med hälsodeklarationer, måste vi vaccineras?

4. Transit/taxi mellan ADD och Sheraton, låter jag hotellet sköta det eller är det enkelt och smidigt att fixa på egen hand?

5. Vi har noll erfarenhet av lyxresort-semestrande, så jag dammsuger Internet på diverse rankinglistor för att så att säga inte hamna fel på Seychellerna. På grund av något så banalt som ekonomi så ryker de flådigaste ställena (North Island, Six Senses, Four Seasons, MAIA…) och det står just nu i valet och kvalet mellan Constance Lemuria och Banyan Tree. Är det någon som har erfarenhet av det ena eller andra? Är det något annat jag bör kolla på?

6. Vad får vi inte missa på Seychellerna?

Tacksam för svar!
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Senator

Moderator
Vad jag kan se så är stoppet i Jeddah ett tekniskt stopp och man släpper bara av passagerare med Jeddah som destination. Dock finns det en del andra begränsningar: t.ex. så finns det ingen skumpa när flyget kommer in över Saudiskt luftrum. Så hela upplevelsen kommer delvis begränsas av resan via Saudiarabien. Jag tror inte det finns några andra alternativ om du inte vill till Nigeria ;)
 

Mayer

Medlem
Följer med intresse! Låter som en bra plan :)
Flygit till DOH med LH som då också hade JED som tekniskt stopp. Som Senator säger så släpptes bara passagerare av. Pratade med någon i crew om detta då vi var typ 5% kvar på planet som skulle vidare till DOH och om lönsamhet. Hon sa att det alltid är så lite folk på sista biten och det snarare är för att varken crew eller LH vill ha planet i JED om de inte behöver. Får inte ha alkohol ombord, crewet vill hellre stanna i DOH osv osv.
 

rvarttinen

Medlem
Trevligt!
Själv har jag tyvärr inte varit på Seychellerna, ännu. Dock, har några planer på att åka dit inom en inte alltför avlägsen framtid ... :)

Vi, hustrun och jag, har vistats på Maldiverna ett antal gånger och har goda erfarenheter av Constance. De hör definitivt, som du skriver, till lyxsegmentet. Hur deras resorter på Seychellerna är överlåter jag andra att beskriva som varit där.

Det finns några äldre trådar i ämnet som kanske kan ge lite input: Maldiverna, Mauritius eller Seychellerna i mars 2014 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor ... och ... Tips på flighter och boende på Seychellerna för familj | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Vad gäller boende så har jag själv tittat på: Starwood Hotels & Resorts
... och Constance förstås: Constance Hotels and Resorts in Maldives, Seychelles, Mauritius, Madagascar

Granne med Le Méridien ligger ett mindre hotell som ingår i SLH: H Resort Beau Vallon Beach, Luxury Resort, Seychelles, SLH

Mycket intressant är också: Alphonse Island - Private Island Holiday in The Seychelles

Dela gärna med dig av dina tankar och funderingar här i tråden så ska du se att fler kan komma att bidra med sina tips, idéer och erfarenheter.
 
Trevligt!
Själv har jag tyvärr inte varit på Seychellerna, ännu. Dock, har några planer på att åka dit inom en inte alltför avlägsen framtid ... :)

Vi, hustrun och jag, har vistats på Maldiverna ett antal gånger och har goda erfarenheter av Constance. De hör definitivt, som du skriver, till lyxsegmentet. Hur deras resorter på Seychellerna är överlåter jag andra att beskriva som varit där.

Det finns några äldre trådar i ämnet som kanske kan ge lite input: Maldiverna, Mauritius eller Seychellerna i mars 2014 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor ... och ... Tips på flighter och boende på Seychellerna för familj | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Vad gäller boende så har jag själv tittat på: Starwood Hotels & Resorts
... och Constance förstås: Constance Hotels and Resorts in Maldives, Seychelles, Mauritius, Madagascar

Granne med Le Méridien ligger ett mindre hotell som ingår i SLH: H Resort Beau Vallon Beach, Luxury Resort, Seychelles, SLH

Mycket intressant är också: Alphonse Island - Private Island Holiday in The Seychelles

Dela gärna med dig av dina tankar och funderingar här i tråden så ska du se att fler kan komma att bidra med sina tips, idéer och erfarenheter.

Tackar! Kollar och funderar…
 

falling

Medlem
Kom hem från Seychellerna i måndags. Om ni stannar i Etiopien innan ni åker vidare kommer de kräva att få se att ni är vaccinerade mot gula febern på Seychellerna. Kommer man bara dit efter transit i Etiopien är det lugnt. Med stämplar i passet är det svårt att förneka var man varit...
 
Toppen