Senaste nytt

Byte på Charles de Gaulle, airside eller landside?

ACervin

Medlem
På söndag flyger jag med Singapore Airlines från Brisbane via Singapore och Paris till Stockholm (använder mig flitigt av de billiga C-klass biljetterna med SQ till Australien från Stockholm). Men min egentliga slutdestination är Edinburgh. Jag har därför tänks skippa sista benet med SAS från CDG till Stockholm (flyger med handbagage enbart) och har bokat en biljett med Air France till Glasgow, hyrbil därifrån till Edinburgh. Anländer till Terminal 1 med SQ klockan 0730 och flyger vidare från Terminal 2E kl 0935 med Air France.

Min första tanke var att göra passkontrollen på Terminal 1 och sedan ta CDGVAL shuttle tåget till Terminal 2 dvs göra förflyttningen landside. Men det är antagligen möjligt att på nätet fixa ett boarding pass till AF och på så vis borde det vara möjligt att röra sig Airside och kanske spara tid?

Tänker jag rätt eller trasslar det faktum att man kommer utanför Schengen till det? Någon som kan tipsa om vilket som blir snabbast?
 

Alf

Medlem
Jag gjorde som du tänker när jag för något år sedan ankom med MAS från Kuala Lampur och anlände till terminal 1. Jag skulle också till terminal 2 för att flyga vidare med Finnair. Först blev det en ny säkerhetskontroll innan man fick gå till bussen som efter lång väntan hämtade upp oss vid någon gate. Bussen körde en enormt lång väg runt hela flygplatsen kändes det som innan den kom fram till terminal 2. Allt som allt så tog det en himla tid att ta sig dit via Airside. Krångligt var det som alltid på CDG.
 

ACervin

Medlem
@Alf Tack för tipset. Tåget går var 4 de minut så det låter som att gå igenom immigration och ta det på landside. Jag kom faktiskt tillbaka till Brisbane i förrgår efter att varit just i Paris. Flög Emirates och immigration på CDG gick fort då i alla fall.
 
Toppen