Senaste nytt

En resa med Belavia

Alexander P

Medlem
Ja absolut, redan 2010 när jag var dit igen var det skillnad, jag har dock för mig att de inte målat flygplatsens exteriör då utan att den fortfarande var Sovjetgrå, men jag kan ha fel där, ty de har bra vodka i det där landet.

Det börjar bli dags att åka tillbaka en sväng och hälsa på tror jag :)

Flygplatsen är fortfarande grå/vit på utsidan men insidan har ändrats rejält. Då jag har släktingar i Minsk så brukar jag hälsa på de regelbundet, och den staden har ändrats rejält, den har fått skyskrapor (nästan :D) under de senaste åren. Den är absolut värd ett besök!
 

Gus

Medlem
Räknas Belavia som ett säkert bolag? Tittar på resor till minsk nu när det inte behövs visum. Vet inte vad frugan skulle tycka om att flyga med ett vitryskt bolag. Men flyger vi LOT blir det två flygningar å andra sidan, och hon gillar inte att flyga alltför mycket.
 

Alexander P

Medlem
Räknas Belavia som ett säkert bolag? Tittar på resor till minsk nu när det inte behövs visum. Vet inte vad frugan skulle tycka om att flyga med ett vitryskt bolag. Men flyger vi LOT blir det två flygningar å andra sidan, och hon gillar inte att flyga alltför mycket.

Jag tycker absolut att Belavia är ett säkert flygbolag. Under sin 20åriga historia har man inte haft en ända olycka med dödlig utgång. Alla sovjetiska flygplan (AN-24, YAK-40, TU-134 samt nästan alla TU-154) har blivit utbytta mot Boeing B737-300/500/800, CRJ200 samt fabriksnya ERJ's. Låt inte det politiska gå ut över flygbolaget.
 

Ystad

Medlem
Tittar på resor till minsk nu när det inte behövs visum.

Vad menar du? Jag var där för 10 dagar sedan och fick betala 120 Euro för ett ("express") visum. Vad jag förstår kan man skaffa visum på flygplatsen vid ankomst men jag kom med tåget från Vilnius. Efter några dagar flög jag vidare till Odessa - se min recension här.

F ö blev jag imponerad av Minsk. Storslaget och "sovjetiskt". (Nedan: operan, cirkusen och 2'a världskrigs museet)
20170303_104502.jpg

20170304_164745.jpg
20170303_120657.jpg
 

Gummaron

Medlem
Vad menar du? Jag var där för 10 dagar sedan och fick betala 120 Euro för ett ("express") visum. Vad jag förstår kan man skaffa visum på flygplatsen vid ankomst men jag kom med tåget från Vilnius.

Sweden Abroad - Vitryssland

In- och utresebestämmelser
Den 9 januari 2017 undertecknade Vitrysslands president Lukasjenko ett dekret som ger medborgare i ett 80-tal länder, däribland Sverige, rätt att vistas i Vitryssland i upp till fem dagar utan krav på visering. De nya reglerna gäller enbart vid in- och utresa via Minsk nationella flygplats (Minsk-2) och alltså inte landvägen via exempelvis Litauen.
 

Ystad

Medlem
Den 9 januari 2017 undertecknade Vitrysslands president Lukasjenko ett dekret som ger medborgare i ett 80-tal länder, däribland Sverige, rätt att vistas i Vitryssland i upp till fem dagar utan krav på visering. De nya reglerna gäller enbart vid in- och utresa via Minsk nationella flygplats (Minsk-2) och alltså inte landvägen via exempelvis Litauen.

Ok.
Hur som helst - Minsk är väl värt ett besök. Ha det så trevligt om ni beslutar er för att åka dit.
 

Igorius

Medlem
Satt häromdagen och tittade på flyg till Minsk, men kunde inte se att Belavia säljer affärsklass på ARN-MSQ (åtminstone inte de datum jag tittade på). Finns bara ekonomiklass ombord?
 

Ystad

Medlem
Satt häromdagen och tittade på flyg till Minsk, men kunde inte se att Belavia säljer affärsklass på ARN-MSQ (åtminstone inte de datum jag tittade på). Finns bara ekonomiklass ombord?

Det beror kanske på vilken flygplanstyp de använder. Jag flög MSQ - ODS med en 737 och där fanns business. Men från ARN kanske de använder sina mindre CRJ-200 maskiner (utan business?).
I vilket fall tyckte jag business var prisvärt på MSQ-ODS. Ca 200 Euro mot ca 180 för Economy flex (jag var osäker på datum och ville ha ombokningsbar biljett).
 

chazzie

Medlem
@Ystad det är nog så att Minsk kan vara den mest underskattade staden att besöka i Europa, med fem dagar visumfritt så hinner man med en längre weekend och det råder ingen brist på sevärdheter.
 
Toppen