Senaste nytt

Äventyr i södra Afrika med South African och Ethiopian airlines

Gus

Medlem
Efter att ha bokat en bonusresa till södra Afrika http://www.businessclass.se/forum/threads/posta-din-lyckade-bokning-av-bonusresor-h%C3%A4r-2017.36076/page-9#post-560664 så fick jag en fråga från en medlem om jag kunde dela med mig vilka flighter som ingick och vad jag tyckte om länderna jag besökte. Istället för att svara medlemmen privat så tänkte jag dela med mig av informationen till er andra i form av en reserapport.

Efter mycket om och men lyckades jag boka Stockholm-Addis Ababa-Windhoek-Johannesburg-Kapstaden//Johannesburg- Gaborone- Addis Ababa-Stockholm på en amex award 2-4-1. Det var en blandning mellan Ethiopian Airlines och South African airlines (SAA). I Windhoek (Namibia) och Gaborone (Botswana) hade vi en natts övernattning, i Kapstaden 5 nätter och i Addis Ababa 5 timmar på vägen hem. Detta gav alltså totalt fyra (för mig nya) länder på en bokning, något jag var mycket nöjd med!

Men efter lite funderande så bokade vi om resan till Stockholm-London-Johannesburg-Windhoek//Kapstaden-Johannesburg-Gaborone-Addis Ababa-Stockholm. Eftersom vi flyger med vår 1-åriga dotter ville vi hellre han en lång nattflygning till Sydafrika än att åka dagflygning Addis Ababa- Windhoek samt att Namibia verkade så spännande så vi ville inte bara ha 15 timmar i det landet. Windhoek-Kapstaden köpte vi separat.


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper


Stockholm-London. SAS Plus

Trevlig flygning med god mat och fin service! Kall mat gör sig alltid bra på plan tycker jag. Hade man bara fått blockerat mittensäte på SAS Plus hade det varit en väldigt bra produkt!

Vi hade 1 h och 10 minuters bytestid i London, vilket väl måste vara precis MCT? Hursomhelst så landade vi landade 15 minuter sent och en representant från South African mötte oss vid gate och sa att vi måste skynda oss. Sen försvann hon! Vi trodde att vi skulle bli eskorterade. Det var en lång väg att gå till nästa gate (inkl. säkerhetskontroll). Frugan ville springa men jag vägrade eftersom jag bar dottern i bärselen. Missar vi planet så missar vi det tänkte jag. Vi kom fram till gaten 15 minuter före avgångstid och de hade i egentligen avslutat boarding men vi hann precis med. Om vi hade missat planet så hade vi blivit rejält försenade till Windhoek. Hade vi fått EU-ersättning från SAS då? SAS var ju bara 15 minuter sena men det kunde ha lett till att vi ankom Windhoek ett dygn sent.

Hur gör ni andra när ni är nära att missa ett plan? Går ni i vanligt takt eller springer ni? Om man inte har en tid att passa finns det ju en del försäkringspengar att håva in.

London-Johannesburg. South African Airlines business class.

SAA Airbus A340-300 har en främre och en bakre kabin. Vi hade bokat plats i den bakre vilket var en fullträff. Endast 5 av 12 säten var bokade vilket resulterade i att dottern fick ett eget säte på denna 11 h flygning! Underbart! Hon kunde springa omkring ganska fritt mellan mig och frugan också. Före take off serverades det ett glas sydafrikanskt bubbel av modellen Cap Classique vilket smakade minst lika bra som Champagne (om inte bättre)! Méthode Cap Classique innebär att man precis som champagnemetoden låter bubblorna uppkomma genom en andra fermentering på flaska.

sketch-1489361729303.jpeg.png
Glad över att få flyga!


IMG_20170220_214648.jpg
Väl uppe i luften serverades det kanapéer och en otroligt god GT med en av mina favoritgin: Tanqueray.

Till förrätt valde jag en god morotssoppa med vitlöksbröd, mums! Ungefär nu somnade dottern så LET THE PARTY BEGIN!!

DSC_3531.JPG
Morotssoppa med vitlöksbröd är alltid gott!

Därefter fick jag den möraste köttbiten jag ätit på ett plan! Köttet serverades med potatissticks och madeirasås. Till detta ett glas rödvin av den sydafrikanska druvan Pinotage, som sedermera skulle bli vår favoritdruva i Sydafrika.

DSC_3535.JPG

DSC_3536.JPG

Suveränt gott kött!
sketch-1489361820174.png
Alltid skönt med eget säte!

Mitt kött var rött och fint medan frugan fick en köttbit torr som en skosula. Bitarna var lika stora så vi undrade hur den enda kunde blir så perfekt men inte den andra? Till efterrätt tog jag en osttallrik! Och såklart avslutade vi middagen med ett glas av Afrikas stolthet, Amarula! (jag gillar egentligen inte likör men Amarula är något speciellt)! Efter maten somnade även frugan medan jag ville kolla på film. Teven var ungefär som i SAS go i gamla kabinen, alltså inget att hurra för. Utbudet var det dock inget fel på. Jag frågade flygvärdinnan efter någon lokal sydafrikansk dricka och in fick jag Klipdrift och Cola vilket smakade väldigt bra!

DSC_3538.JPG
Lokal dricka

När jag frågade om det fanns chips eller snacks så fick jag världens utskällning om att det endast serverades middag och frukost på denna flygning och minsann inget annat!! Efter att ha dåsat i några timmar serverades det frukost. Ett val mellan kallskuret med ost och bröd eller omelett fanns att tillgå. Omeletten var sådär medan det kallskurna var riktigt gott. Sammanfattningsvis en väldigt bra flygning tack vare den goda middagen, den fina drycken och framförallt att dottern fick eget säte! Minus för den otrevliga flygvärdinnan och den ålderdomliga teven.

I Johannesburg besökte vi den trevliga SAA-loungen med bemannad bar och ett suveränt lekrum för dottern!
DSC_3545.JPG
Skönt att få busa i loungen efter en lång flight!

Johannesburg-Windhoek, SAA business class. Airbus A320

Återigen ganska låg beläggning i business class på denna flygning som var beräknad till 2 h. Businesskabinen bestod av sex rader sköna säten med konfigurationen 2-2. Serveringen inleddes med dryckesvagnen (tyvärr inte med nötter eller dylikt). Lunchen var väldigt god och bestod av mör kyckling, potatisgratäng och vitlöksbröd till varmrätt, sallad med oliver till förrätt och en god mousse till efterrätt. Till detta inmundigades det öl och några glas rödvin.

sketch-1489361927846.png
Luftig kabin på A320

DSC_3547.JPG
SAA bjuder på en välsmakande måltid!

Touchdown i Namibia och land nr. 86 för min del.

Namibia ska tydligen vara ett av världens bästa safariländer men vi skulle bara relaxa på Hilton Windhoek i tre dagar.

sketch-1489362078021.png

Relax vid poolen är alltid härligt!

För första gången i mitt liv fick vi vårt bagage försenat och lyckan var gjord! Hela familjen shoppade safariutstyrsel till Sydafrika.

IMG_20170222_130434.jpg

Safarishopping!

Resten av dagarna gick åt till poolhäng och strosande i Windhoeks mysiga stadskärna. Höjdpunkten i Namibia var middagen på Joe's beer house där vi åt Zebra vilket var mörare än oxfilé.

DSC_3590.JPG


Zebrastek med bakpotatis och vitlökssmör, mums!

Windhoek-Kapstaden, South African Airlink (tillhör SAA), ekonomi

En ordinär men trevlig flygning. Det bjöds på en couscoussallad och alkoholfria drycker.

Sydafrika var kärlek vid första ögonkastet! Vilket land! Maten, vinerna, naturen, djuren, stämningen!! WOW!!!! Av de länder vi har besökt är Sydafrika helt klart topp 3. Nedan kommer ett litet urval på saker vi gjorde. Vi tog oss runt med hjälp av en hyrbil bokad av Auto Europe, smidigt och billigt!

DSC_3762.JPG

Bus med pingviner på Boulders beach.

IMG_20170227_232913_881.jpg

Utflykt till Taffelberget.

sketch-1489364213926.png
Picknick på vingård.

IMG_20170228_173143_389-01.jpeg

”Safari light” på Aquila Private Game Reserve

_20170313_004439.JPG
Fina noshörningar!

DSC_3796.JPG
Boende på kolonialvilla i Stellenbosch. Till frukost serverades det french toast med bacon och ost, magiskt!

IMG-20170312-WA0010.jpg

Utsökt frukost på La Parada i Kapstaden

Kapstaden-Johannesburg, SAA, business class

Kapstaden-Johannesburg flögs med ett widebody-plan vilket var uppskattat! Dock var maten inte alls lika god som på sträckan Johannesburg-Windhoek. Jag har hört att SAA av någon anledning inte är lika vassa på sin catering inrikes som utrikes.

Johannesburg-Gaborone, SA Express, ekonomi

Vi trodde att vi skulle ha tillgång till SAA-loungen på Johannesburgs flygplats men SA Express är tydligen inte med i star Alliance så vi nekades inträde. Som tur är har vi Priority pass så vi kunde besöka en lounge i alla fall. På flygningen delades det ut läskedrycker och pretzels med ostsmak, väldigt goda!

Vi ankom vårt hotell i Botswanas huvudstad kl. 21 och begav oss raka vägen till Bull & Bush pub som vi hade läst om i Lonely Planet. I och med att det var torsdag så var det steak- & pizzanight! Är det något som de botswanska kockarna kan så är det sina stekar och pizzor, wow alltså!! Dotterns favoritmat är pizza så hon vad gladast av alla! Vi sköljde ner maten med några glas av den lokala ölen St. Louis. Det var en av de mysigaste kvällarna på resan.

botswana.JPG

Gaborone-Addis Ababa, Ethiopian Airlines business class, Boeing 737

Det fanns en lounge på flygplatsen men Ethiopian Airlines hade konstigt nog inget kontrakt med den. Återigen kom priority pass till användning.

IMG-20170303-WA0000.jpg
Dottern loungar i Nthula lounge på Gaborones flygplats

Ett glas skumpa före take off och hejdå Botswana! Uppe i luften serverades det GT (Ethiopian serverar Gordon´s gin) med proportionerna 7 delar gin och 3 delar tonic och något slags kex, gott! Till förrätt serverades det kyckling med en ärt- och majsröra!

DSC_3900.JPG
God fördrink!
IMG-20170312-WA0011.jpg
Med vitlöksbröd blir varje måltid en fest! Trevligt att till maten bli serverad burkar med bland annat stark senap.


Varmrätten bestod av kyckling med svampsås, ganska gott! Efter maten kom det till vår stora förtjusning en förträfflig ostservering!

sketch-1489365252233.png
Imponerande ostservering!

Vi hade bävat för denna 5,5 timmars dagflygning med en aktiv ettåring men det gick över förväntan tack vare Pippi Långstrump på mobilen.

Eftersom jag bara hade 5 timmar på mig att ta mig in och ut ur Addis Ababa innan nästa plan skulle gå hade jag gjort noggranna förberedelser för att ta mig in i landet med ett visa on arrival samt kollat ut en restaurang nära flygplatsen. Vi ankom terminal 2 och det var ingen kö alls till Visa on arrival-disken. Glad i hågen gick jag fram mot kassan med passfoton och 50 USD redo, mot land nr. 89! Besvikelsen var enorm när jag fick besked om att man måste ha en transit på minst 6 timmar för att få ett visa on arrival, vad är detta för konstig regel!?!?!?!!? Det hade jag inte läst eller hört något om när jag gjorde research inför resan. Efter att ha lärt sig om agentroulett här på forumet så hittade jag på att jag skulle resa till Muscat och på så vis kunde jag hoppas på bussen till terminal 1 (de kollade inte mitt boardingpass). Väl i terminal 1 var det en man (ej någon från immigration, utan bara en helt random person typ) som kollade mitt pass lite snabbt och vips var jag inne i landet, utan stämpel i passet eller något! Jag förstår än idag inte vad som hände, hur kunde jag komma in utan giltigt visum?

Jag hoppade in i första bästa taxi och bad om att bli körd till restaurangen Yod Abyssinia. Men efter 100 m fick jag kalla kårar efter ryggen och började tänka på de svenska journalisterna och deras fängelsevistelse. Jag bad chauffören köra mig till terminal 2 istället. Väl där blev det som väntat problem vid passkontrollen. Mannen undrade hur jag kommit in i landet eftersom det inte fanns något visum eller stämplar i mitt pass? Jag hittade snabbt på en historia om att jag tagit bussen till terminal 1 för att testa en lounge där. Mannen tyckte det lät skumt och hämtade sin supervisor. Hon gick i sin tur iväg med mitt pass för att prata med sin supervisor medan jag fick sitta ned i ett hörn och vänta. Paniken smög sig på och jag messade frugan (som var kvar i loungen med dottern) att det troligtvis skulle bli problem för mig och att de fick åka hem själva. Det var nog det värsta sms jag skrivit! Efter 10 minuter kom tjejen tillbaka och sa att jag fick tillträde till terminalen, pjuuh.

Addis Ababa-Rom-Stockholm, Ethiopian Airlines business class. 787 Dreamliner.

Väldigt trevlig kabin som kändes igen från våra resor med Qatar 787. På Ethiopian sitter man 2-2-2 istället för 1-2-1 hos Qatar. Vi trodde det skulle kännas trångt men det var lika luftigt som på Qatar tyckte vi. Det blev som vanligt bubbel före avfärd och dottern fick en fin ryggsäck fylld med pyssel. Tyvärr har jag endast en bild från flighten pga att jag fortfarande var besviken och uppjagad av att jag inte kom in i Etiopien. Flighten avgick strax efter midnatt och till förrätt fick vi gravad lax.

DSC_3906.JPG
Lax till förrätt. Återigen serverat med de trevliga burkarna.

Varmrätten bestod av fylld pasta i en kryddig tomatsås (vi var ju faktiskt på väg till Rom). Därefter den sedvanliga osttallriken, den bästa på hela resan faktiskt! Efter att ha nattat frugan och dottern tillbringades resten av flighten till att se roliga filmer och dricka några glas J.W. black on the rocks. Det var en trevlig flight med god service men att ankomma Rom kl. 04 på morgonen var inte helt optimalt. Kabinen tändes upp i en timme innan vi flög vidare till Stockholm. Frukost bestående av supersmarriga crepes fyllda med vaniljkräm serverades efter att vi lämnat Rom.

Tack för att ni tog er tid att läsa denna rapport!
 
Last edited:

Nemo

Medlem
Tack för en kul rapport!
Har det gått bra att få ersättning från försäkringsbolaget för safariutstyrseln?
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen