Senaste nytt

BA MFU - jorden runt ?

Bamsefar

Medlem
Howdy,

Jag försöker komma upp i 240.000 poäng på mitt BA kort, passerat 200.000 för en tid sedan så det är "nära" nu...

Men sen kommer frågan vad man skall göra med poängen ?

1) tor Hawaii i Business Class går på 240.000 för två personer

2) tor Autstralien, köp economy biljetter, och sedan MFU till Business Class, borde också gå på 240.000 poäng för två personer

3) Jorden runt ? Köpa Economy och uppgradera till Business med miles (MFU) - men hur många poäng går det åt då ? någon som har koll ?

4) Andra trevliga förslag ? Vi skulle vilja komma till Maldiverna (det fixar BA, men jag vet inte poängåtgången) eller Thahiti dvs Bora Bora eller någon annan lagun Ö plats... Men dit vet jag inte ens om man kan komma med BA, än mindre poäng... Förslag ?
 

henrik l

Medlem
Jag har suttit och "torrbokat" en hel del när jag kollat tillgängligheten i first på BA. Ett första tips om du ska använda BA och flyga via LHR, samt tänker dig en business eller högre, är att låta resan börja på LHR och på så sätt spara 20 000 poäng på en business. Dvs då kan du ju ta dig till Hawaii för 200 000 p för två pers i C-klass i ställer för 240 000. Jag tycker att detta är en strategi man bör ha för alla bonusresor i C och F klass om man ska använda sin poäng på BA och flyga via LHR. Är du ute i god tid kan du ju flyga GOT/ARN-LHR för runt 1000 lappen, 2500 kr i business och boosta din tierpoints :)

Hör man sedan till den typen av "frequent flyer vetenskapsmän" som jag, dvs köper på mig poäng via t ex Starwood för att kunna flyga first inom en snar framtid så finns det ytterligare ett tips. Jag har kollat en first LHR-LAX, den kostar 150 000 p +skatter (knappt 4 700 kr). Men är man beredd att slanta upp ytterligare ca 3 900 kr, så får man resan för 112 500 p. Dvs 3 900 kr för 37 500 p. För oss poänköpare är detta ett kanonpris. Starwood tar ca 4200 kr för 25 000 p, American airlines 6500 kr för 40 000 p (exkl avgifter och när det inte är kampanj). BA tar 5200 kr för 24 000 p som är maxköp för ett år.Sen ska vi inte tala om SAS har helt absurda priser:(
 

Dr. Miles

Expert
Dvs då kan du ju ta dig till Hawaii för 200 000 p för två pers i C-klass i ställer för 240 000.
Hur fungerar det i praktiken?

Man kan flyga till Los Angeles/San Francisco med BA, men sedan blir det med AA till Hawaii.
Kan man flyga AA First class på USA inrikes när man flyger inter-cont flight i Business class, men bara Business class miles som behövs?
 

Concorde

Founding Member
Man får betala högre skatter och avgifter om man startar sina redemptions i London. För två personer handlar det om flera tusen kronor. Värt att ta i beaktning. Det går inte att MFU från Economy till Club (Business). MFU kan endast göras en kabin uppåt.
 

Dr. Miles

Expert
Det är rätt som Concorde säger.
APD(Air Passenger Duty) debiteras om resan påbörjar från flygplatser i Storbritannien.

Beroende vart du flyger med din longhaul flight, debiteras 110-170 GBP per passagerare i Business/First class.
 

EricT

Medlem
Jag köper alltid First med BA när jag ska använda poäng. Detta pga det är bara diffar 15-20 % på priset. Skulle du betala kontant är priset ca 3ggr så dyrt.
 
Last edited:

henrik l

Medlem
Man får betala högre skatter och avgifter om man startar sina redemptions i London. För två personer handlar det om flera tusen kronor. Värt att ta i beaktning. Det går inte att MFU från Economy till Club (Business). MFU kan endast göras en kabin uppåt.

Har gjort min hemläxa med skatterna nu:) Simulerade en bokning GOT-LAX, respektive LHR-LAX T&R en person i first, baserat på miles.

GOT-LAX, 180 000 p, skatt 3220 kr
LHR-LAX, 150 000 p, skatt 4697 kr

CA 1500 kr + biljett GOT-LHR ca 1000 kr t&r(om man är ute i god tid) för att spara 30 000 p. För poängköpare är detta fortfarande en kanonaffär.

Om man är villig att köpa max-poäng ser kalkylen ut enligt följande (Skatt+kostnader för poäng) i first, dvs part cash part miles.

GOT-LAX, 135 000 p, skatt+poäng 7835 kr
LHR-LAX, 112 500 p, skatt+poäng 8542 kr

När jag satt och lekte i bokningssystemet ser det även ut att vara betydligt bättre tillgänglighet på biljetter i first LHR-LAX, jämfört med GOT-LAX i juni 2012.
 
Last edited:

Concorde

Founding Member
Ovan är alltså Part Cash Part miles?

Glöm inte henrik_l att om du splittar bokningen med kontant betalning på GOT-LHR och sedan miles LHR-LAX mister du flexibiliteten på GOT-LHR sträckorna. Miles biljetter är 100% ombokningsbara upp till 24/h före avresa. Många väljer därför att boka två enkla ;)

Angående tillgänglighet så styrs ju det av hur många säten BA säljer för miles på feeder flighten. M.a.o. det finns t.ex. 7 säten i F för miles från LHR till LAX men endast 2 i Club Europe på feedern från GOT. Du ser alltså endast två F stolar från GOT men 7 om du börjar i LHR.
Anledning till att man får Club/business på den korta flighten beror på att F finns ju inte som kabin på kort-distans, ifall någon missat detta.

Det finns gott om trix hur man får bästa valuta för miles eller kontanter. Ibland köper jag ARN-LHR och LHR-JFK som separata bokningar då det är billigare än ARN-LHR-JFK i en bokning.

Vi är skyldiga Bamsefar en ursäkt för att ha tagit hans tråd ganska OT. ;)
 

henrik l

Medlem
Ovan är alltså Part Cash Part miles?

Glöm inte henrik_l att om du splittar bokningen med kontant betalning på GOT-LHR och sedan miles LHR-LAX mister du flexibiliteten på GOT-LHR sträckorna. Miles biljetter är 100% ombokningsbara upp till 24/h före avresa. Många väljer därför att boka två enkla ;)

Angående tillgänglighet så styrs ju det av hur många säten BA säljer för miles på feeder flighten. M.a.o. det finns t.ex. 7 säten i F för miles från LHR till LAX men endast 2 i Club Europe på feedern från GOT. Du ser alltså endast två F stolar från GOT men 7 om du börjar i LHR.
Anledning till att man får Club/business på den korta flighten beror på att F finns ju inte som kabin på kort-distans, ifall någon missat detta.

Det finns gott om trix hur man får bästa valuta för miles eller kontanter. Ibland köper jag ARN-LHR och LHR-JFK som separata bokningar då det är billigare än ARN-LHR-JFK i en bokning.

Vi är skyldiga Bamsefar en ursäkt för att ha tagit hans tråd ganska OT. ;)

Bra påpekande.Har försökt att förtydliga mina exempel ovan har jag angett vad som är baserat på miles, respektive part cash, part miles. Jag håller med dig om flexibiliteten. Sitter just nu och ska boka en bonusresa till DBX. Av anledningen som du nämner kommer jag att köra miles first LHR-DBX, dagtid, en enkel economy LHR-GOT för cash dagen innan, medan jag kör en business DBX-LHR-GOT tillbaka för att slippa eventuellt strul vid förseningar. Kör "bara" business tillbaka för då ska man ju bara sova:)

PS. För att återgå till Bamsefars ursprungsfråga så tillåter mig veterligen inte BA en MFU två steg, från economy till business, om det finns en world traveller + (eco+) kabin. I och för sig bränner man inte så många poäng om man uppgraderar från WT till WT+, eller WT+ till business. Den seanste är Concorde's regel nr 2 i hur man smartast spenderar sin BAEC-miles, vilken jag helt instämmer i.
 
Last edited:
Toppen