Senaste nytt

British Airways lanserar "Know Me"

Jacob

Medlem
Efter flera år av förberedelser och studier lanserar nu British Airways sitt nya "Know Me" koncept. "Know Me" innebär att både markpersonalen och kabinpersonalen får utökade möjligheter ta fram information om passagerarna för att på så sätt kunna anpassa service och bemötande och kunna fånga upp och lösa eventuella problem.

Exempel på proaktivitet som "Know Me" kan bidra med är att fånga upp en silvermedlem i Executive Club som för första gången reser i business eller första klass så att personalen kan ge passageraren en bra genomgång av stolen och faciliteterna.

Ett annat exempel är att fånga upp passagerare som haft problem på tidigare flygningar som dåligt väder och missade anslutningar och som kan behöva lite extra uppmärksamhet.

Personalen får även tillgång till Google Images med möjlighet att söka efter bilder på en viss person för att enklare kunna känna igen personen på flygplatsen eller flygplanet.

Jo Boswell, ansvarig kundanalytiker på British Airways, jämför "Know Me" med det igenkännande som man kan få på sin favoritrestaurang.
 

JensE

Medlem
Då kanske dom börjar städa mina sittplatser lite noggrannare? :)
Jag brukar klaga men får aldrig något svar. Det är ingen engångsföreteelse då detta är mer en regel än undantag i F och Club World.

Senaste flighten i F. Tror ni dom någonsin dammat av sedan dom installerade nya F kabinen?
IMG_0444.jpg
 

Jacob

Medlem
Det där är ju klockrent!
Låter väldigt bra. Dock finns det säkert en realitet kring initiativet också, tvivlar på att det finns tid och resurser att göra detta på alla flygningar och flygplatser. Men att förutsättningarna finns är i alla fall en bra start.

När följer andra carriers efter?
Jag skulle kunna tänka mig att vissa av de bättre flygbolagen i Asien har liknande system. Jag har varit på vissa flygningar där jag förbryllats över hur personalen vetat vissa saker om mig.

När jag flög Singapore Airlines Suites förra sommaren blev jag välkomnad och tilltalad med namn av flygvärdinnan redan när jag kom nedför passagerarbryggan, detta trots att hon inte sett mitt boarding kort och kabinen var full.

När jag flög Korean Air First från Seoul för något år sedan visste pursern att jag tidigare på morgonen kommit med ett nattflyg från Singapore. Detta trots att det var en separat biljett, bagaget checkades inte in hela vägen och jag nämnde aldrig om flygningen vid incheckningen. Hon var för övrigt mycket omtänksam och erbjöd sig att hämta en extra kudde och filt om jag var trött. Precis så som ett initiativ som detta ska användas.
 

KeXx

Medlem
Ett lysande initiativ!

Sen blir det kanske som någon skrev att det inte är helt enkelt att genomföra det på alla flighter och hela tiden, men man måste ju trots allt ta i beaktande att det kan betyda oerhört mycket för den person som nu blir "igenkänd".

Ska bli kul att se vem av oss här inne som blir "igenkänd" först på någon flygning!
 

Concorde

Founding Member
F.ö. har detta koncept redan varit igång i mindre skala sedan hösten 2011. När jag träffade BAEC ledningen innan förändringarna av programmet berättade dom stolt över denna trial. Har själv sett det in action ett antal gånger.
Ni kanske har sett på vissa av era flighter att kabinpersonalen går runt med Ipads. HQ tillhandahåller information om oss likt den Jacob beskrev som sedan laddas in på Ipaden utav CSD (Cabin Services Director) eller CSM, upp till 30 minuter före avgång. CSD använder denna information när dom går runt och hälsar på alla i F kabinen samt Goldcards (detta är enligt boken, latmaskar kanske inte gör det). HQ har dock kontroll över något extra och bestämmer t.ex om en ny Silver eller Guld skall uppgraderas.

Det är Frank van der Post vi skall tacka för att BA har höjt sig vad gäller service och catering. Han kom från Four Seasons vilket får anses som den absolut bästa skolan i hospitality.
 

JensE

Medlem
CSD använder denna information när dom går runt och hälsar på alla i F kabinen samt Goldcards (detta är enligt boken, latmaskar kanske inte gör det).
Det stämmer CSD gratulerade mig första gången jag satt i BA F (fattade dock inte vad han grattade mig för vid tillfället).
Dom frågade mig vid incheckningen vid Heathrow om jag hade åkt i F med dom eller inte förut och jag antar att detta var informationen han hade fått i sin Ipad.
 

erhel

Medlem
Äntligen i full skala. När jag och sambon åkte till London i påskas hade crew iPaden med och sambon (som jag innan resan sett till att till sist fixa ett medlemskap i BAEC för) blev välkomnad till sin första resa i CE av crew. Trevlig touch!
 
Last edited:
Toppen