Senaste nytt

Guide till hur man smartast spenderar BA Miles

Riokalle

Medlem
Håller inte helt med om att det inte "lönar" sig att åka Economy. Till Afrika och Sydamerika har man sällan eller aldrig rabatterade biljetter.
Dessutom skall man inte jämföra med det billigaste priset då BAs bonusbiljetter har en betydligt högre flexibilitet än dom billigaste biljetterna.
 

Concorde

Founding Member
Självklart har alla regler undantag, jag har själv köpt LHR-ARN med miles i sista minuten när biljetter legat på 4-5,000 SEK i Traveller. Men du får alltid mindre värde för miles i economy jämfört med Business eller First.
 

henrik l

Medlem
Hej AHO!
Förutom att klippa ngn BA first så finns i min långsiktiga planering en resa i business med familjen till syd-amerika, där en tänkbar routing är ARN-MAD-SCL-IPC-LIM-MAD-ARN. BA tar ju 140 000 i business med sin "one partner only". Funkar det även med code-share, eftersom jag misstänker att både LAN och IBERIA behöver utnyttjas?
 

Dr. Miles

Expert
Man kan inte ta codeshare flght vid bonusresa. Enbart opererat flygbolags flightnummer.

För upplevelses skull rekommenderar jag starkt LAN före IBERIA.
Du kan börja din bonusresa från Frankfurt/Paris/Madrid i Europa. Det är inte speciellt dyrt att köpa separata t/r biljetter till de städerna.
 

Magino

Medlem
Lite synd att de gör om one partner awards. Jag har ju försökt spara till en F-biljett på CX JFK-HKG-BKK-HKG-YVR-JFK men är inte rikgit framme där ännu. Kommer dock inte sluta spara till detta, blir väl bara att man får se till att spara lite längre. Helt ärligt så tycker jag inte det är mer än rätt att de höjer antalet miles som behövs för den rutten (antar att de kommer göra det).
 

Dr. Miles

Expert
Bra sätt använda BA miles 01:

Nordamerika - Sydamerika t/r
  • 40,000 BA miles i ekonomi class
  • 80,000 BA miles i business class
Partner Award chart

Det går att ha stopover i varje riktning, så man kan ha en bonusresa som...
JFK/MIA - SCL (Santiago de Chile, stopover) - IPC(Påskön, destination) - LIM(Lima, stopover) - JFK/MIA

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Den här är ett exempel om New York - Påskön(Isla de Pascua) i Business class enkelresa.
40.000 miles + 215 SEK
BA_Award01.jpg
 
Toppen