Senaste nytt

Dragonair First class: Hong Kong-Beijing

Dr. Miles

Expert
I vinter 2011 åkte jag till Nya Zeeland med familjen.
Vid utresa flög jag den kortaste vägen till Nya Zeeland med THAI i ekonomiklass (det var tufft...), men vid hemresa passade jag på att ta en lång detur då jag åkte hem ensam.
Efter mycket förskning och tricksande av olika flygbonusprogram fick jag boka en trevlig resa hem.

Den här är del 2 av min hemresa från Nya Zeeland.

För er som inte har läst del 1, kan ni läsa här.
Del 1: Cathay Pacific First class: Auckland-Hong Kong


Jag kom till Hong Kong flygplats tre timmar före avgångstid för att testa Cathay Pacifics Cabanas i First class lounge.

Jag passerade Cathay Pacific First class check in disk. Där fanns det en grupp av skinnstolar att sitta i medan man väntar på check in. Men jag hade redan boardingkort och min väska var redan incheckad till Beijing från Auckland så behövde jag inte checka in igen.

En stor minus för Hong Kong flygplats var att de inte har Fast Track för premiumklass passagerare eller statuskorthavare. Det finns dock ett kort som heter Hong Kong International Airport Frequent Visiter Card(HKIA FVC) och med det kortet kan man använda HKIA FVC lane vid immigration.
Jag ansökte kortet i hösten och beviljades. Men jag hann inte få kortet innan vi åkte till Nya Zeeland.

Det var ganska lång kö till immigration och det tog en stund innan det blev min tur.
Efter immigrationen svängde jag till vänster och anlände till Cathay Pacifics flagship lounge, The Wing.
Hong Kong, CX The Wing, First_01.jpg

Jag hade varit denna lounge på Business class delen och tyckte inte att det var så märkvärdigt bra, även om det var mycket bättre än de flesta lounger i Europa.
Det var dock första gången för mig att besöka First class sidan av loungen.
Loungepersonal hälsade och jag visade mitt boardingkort. Personalen tilltalade mitt namn och visade mig till First class sidan av loungen.
First class loungen var kompakt och var helt packad med folk. Jag kunde inte hitta några sittplatser.
Hong Kong, CX The Wing, First_02.jpg

Jag gick sedan till Cabanas disken och ville boka mig. Det var två personer före mig i kön och jag bokade en Cabana och gick till Dining room. Det var kö även här. Skillnad från andra lounger, här var inte free seating utan man måste vänta på kyparen.
Hong Kong, CX The Wing, First_08.jpg

Efter 10 minuters stående i kön fick jag ett bord. Eftersom jag tyckte att det var slöseri av tid och plats att sitta ensam på ett bord för två, frågade jag en man bakom mig i kön att om han tycker att det är okej att dela ett bord så att han slipper att stå och vänta för nästa bord blir ledig. Han tyckte att det var bra idé och vi delade ett bord.
Hong Kong, CX The Wing, First_03.jpg

Kyparen kom till oss och frågade mig om vad jag ville dricka till maten. Jag frågade honom om det fanns Pacific Sunrise, en Cathay Pacifics signature drink. Han sa att han kan ordna den från baren och jag gick till buffén. Det var synnerligen bättre mat än i Business class loungen, men jag tycker att de får slopa icke free seating regler i Dining room. Att stå i kö för att sitta och äta i en First class lounge, dessutom i flygbolagets flagship lounge, kändes väldigt lågt. De måste göra något åt sittplatser.
Hong Kong, CX The Wing, First_04.jpg Hong Kong, CX The Wing, First_05.jpg
Hong Kong, CX The Wing, First_06.jpg Hong Kong, CX The Wing, First_07.jpg

Efter maten gick jag till Cabanas disken och frågade om det blev min tur. Personalen kollade listan och det var min tur.
Jag fick en Cabana plats närmaste mot Dining room.
Cabanan var stor och det fanns ett badkar, ett separat duschrum, en separat toalett och en vilsäng gjord av skinn.
Hong Kong, CX The Wing, First_09.jpg

Jag tappade upp varmvatten och duschade medan vattnet fylldes.
Jag hoppade in i badkaret när det var halvfull. Jag vred varmvattenkran fullt så att det skulle vara ordentligt varmt. Men kanske av säkerhetsskäl kom det bara ljummet vatten från kranen och min upplevelse av cabanan sjönk rejält.
Efter att jag hade badat i ljummet vatten vilade jag liten stund i vilsäng som fanns i artificiell trädgård med stenar.
Hong Kong, CX The Wing, First_10.jpg Hong Kong, CX The Wing, First_11.jpg

Jag tror att tanken på cabana är att man får ett riktigt varmt bad och bli trött, sedan ligga i vilsängen. Men jag började frysa istället och det var inte riktigt vad man förväntar sig av flagship loungen.
Jag har hört att The Wing loungen är under renovering just nu och jag hoppas att Cathay Pacific levererar en superb produkt på marken i hemmaplan.
Hong Kong, CX The Wing, First_12.jpg

Jag duschade igen efter jag vilade liten stund i vilsängen och lämnade The Wing lounge för The Cabin som fanns nära gaten där mitt plan skulle avgå.
Jag tyckte att det var omständligt att gå ner för trappan, ta tåget, gå upp för trappan igen, sedan gå till gaten. Därför promenerade jag hela vägen till The Cabin istället.
Hong Kong, CX The Cabin_01.jpg

The Cabin är den senaste Cathay Pacifics loungen på Hong Kong flygplats.
Det märktes i inredning. De hade moderna runda soffor som kunde passa i filmen Star Trek.
Hong Kong, CX The Cabin_02.jpg

Det var ganska fullt även här men jag kunde hitta en plats vid hörnet av bardisken.
Hong Kong, CX The Cabin_03.jpg

Jag hade redan ätit så tog jag bara en kopp Honey Ginseng té. Det var tyvärr på gränsen till för sött så beställde jag ett glas Forest berries smoothie istället.
Hong Kong, CX The Cabin_04.jpg

Jag tittade på informationstavlan och kollade om boarding av min flight hade börjat. Det visade sig att Cathay Pacific ändrade gaten på andra sidan av piren så gick jag ut loungen och promenerade snabbt mot den nya gaten.

Dragonair First class, HKG-PEK_01.jpg Dragonair First class, HKG-PEK_02.jpg

Boardingen hade inte börjat än när jag kom till gaten men många kineser började stå i kö för boarding. Jag förstår inte riktigt vad är poängen med. Jag kan förstå om det var ett narrow-body plan, då skulle det finnas risk att plats i hatthyllan ta slut. Men jag har aldrig sett och upplevt hatthylla problem på ett wide-body plan.
Dessutom har man en bokad sittplats, behöver man inte stressa sig för att komma in i planet heller.

Jag gick ner till Cathay Pacifics annan lounge, The Pier som fanns nära vid gaten till min flight.
Hong Kong, CX The Pier, First_01.jpg

Här var det mindre packad och jag kunde hitta en plats med Internetdator.
Jag surfade lite gran och kollade mail. Boardingen började inte trots att klockan hade passerat planerad avgångstid.
Jag satt kvar på bardisken därifrån jag kunde se informationstavlan och tog Tonic water.
Hong Kong, CX The Pier, First_03.jpg Hong Kong, CX The Pier, First_02.jpg


Slutligen började boarding och jag gick upp mot gaten. På Hong Kong flygplats finns det alltid två köer för boarding av Cathay Pacific&Dragonair flighter.
Jag gick till kö för premiumkabin passagerare samt statuskorthavare.
Dragonair First class, HKG-PEK_03.jpg

Det beepade när en kvinnlig gatepersonal scannade mitt boardingkort. Jag blev inte glad då jag hade redan ett First class boardingkort och det kunde inte betyda att jag fick uppgradering.
Det var signal för extrakontroll av passet för jag checkade in i Auckland, men inte i Hong Kong. Hon kollade mitt pass och frågade mig om jag hade kinesiskt visum. Jag förklarade för henne att jag som med japanskt pass inte behövde kinesiskt visum för vistelse under 15 dagar. Jag visade också ett utskrift av e-ticket av utresebiljett från Beijing. Hon kollade TIMATIC regler på datorn och det var riktigt som jag sa. Hon beklagade för besväret och lämnade tillbaka mitt pass och boardingkort.

Jag svängde till vänster vid första ingången och kom in i Dragonairs Airbus A330 plan. Två flygvärdinnor välkomnade mig ombord och visade mig min plats. Sätekonfiguration av First class var 2-2-2 i två rader, med ganska bra seatpitch. 10 av 12 First class stolar var upptagna och jag såg att det var nästan full i Business class. Det måste betyda att det går bra för Dragonair på denna rutt.
Dragonair First class, HKG-PEK_04.jpg

En ung flygvärdinna i 25-28 års åldern kom och hälsade. Sedan frågade hon om jag ville ha en japansk dagstidning och jag tackade och tog emot. Efter henne kom en annan ung flygvärdinna och frågade mig om vad jag ville dricka före flygning. Jag tackade för ett glas champagne.
Dragonair First class, HKG-PEK_05.jpg

Boardingen var klar och de började med pushback av planet ca en halvtimme efter tidtabellen.

Hong Kong-Beijing
Flight: Dragonair KA904
Flygplan: Airbus A330
Klass: First
Avgång: 18:00
Ankomst: 21:30
Sittplats: 01K


Flygvärdinnan som delade ut tidningen(Ming) stod vid gången och utförde säkerhetsgenomgång. Jag tyckte dock konstigt att hon smålog när hon såg mig men inte andra under säkerhetsgenomgången. Jag undrade om varför. Kunde det vara min frisyr? Eller hade jag roligt ansiktet?

Flygplan lyfte mot öst från Hong Kong flygplats och svängde söderut före Hong Kong ön.

Flygvärdinnan nr 2 kom med varm handduk. Det blev lite svettigt efter lång promenad, så med en varm handduk kändes bra.
Ming kom först och delade ut menyn, sedan med drinkvagn. Jag beställde Oolong té och fick värma Macadamianötter till téet.
Dragonair First class, HKG-PEK_06.jpg

Dagens meny är som följande

Chinese Menu

Appetizer

Chilled Jellyfish Buds and Cucumber with Chilli Sauce

Soup

Pa Wong Fa and Dried Fig in Pork Bone Soup

Main Couses

Hong Kong Delights Menu

or

Sautéed Scallop with Crab Meat and Crab Roe Sauce
And
Braised Pork Belly with Bamboo Shoot

Steamed Rice

Dessert

Baked Taro and Sago Pudding
Western Menu

Appetizer

Duck Foie Fras "Ballotine" Apple Purée

Main Course

Grilled Australian Striploin with Red Wine Sauce
Potato Grain, Grilled Pumpkin and Kenya Bean

Cheese and Seasonal Fresh Fruit

Dessert

Häagen-Dazs Ice Cream

Bread Basket


Tésortiment på Dragonair i First class:

  • Ceylon tea
  • Japanese green tea
  • Hong kong style milk tea
  • English Breakfast tea
  • Earl Grey tea
  • Camomile tea
  • Peppermint tea
  • Fujian First class Oolong tea
  • Jasmine Silver Fur tea
Dragonair First class, HKG-PEK_11.JPG

Jag valde kinesiska menyn.

Manetsalad var mumsigt. Soppan tyvärr innehäll selleri.
Allt serverades direkt från galley och inte från serveringsvagn, trots att det var nästan full i First class.
Dragonair First class, HKG-PEK_07.jpg

Pilgrimsmusslor med krabbsås var god. Fläskkött med bambuskott var inte dum heller.
Kinesisk meny på Dragonair flight från Hong Kong kan inte gå fel helt enkelt.
Dragonair First class, HKG-PEK_08.jpg

Efter maten beställde jag Jasminté och en Häagen Dazs vaniljglass till téet istället av Taro pudding.
Ming kom med en liten bricka med kopp & tekanna och glass samt två bitar Godivas choklad.
Dragonair First class tea.jpg

Jag satte på TV:n och det var en kung fu film som visades i en av de kanalerna. Det var dock inspelades i mörk miljö så kunde jag inte se vad som händer.
Jag bytte kanal till Flight Map mode och tog fram min bok och läste den istället.
Ming kom några gånger och fyllde på téet medan jag läste boken.

Mannen som satte bredvid mig var en brittisk diplomat och han var stationerad i Beijing. Han berättade för mig om pågående handelskrig mellan EU och Kina. Ett ämne var EU:s krav på utländska flygbolag ska betala utsläppsrätter, vilketvi också diskuterade i forumet.

Han trodde inte att Kina skulle vika sig efter EU:s krav. Men politikerna i London och Bryssel ignorerade hans och hans kollegas analys.
Han sa att han ville gärna flytta ifrån Kina då matskandal är ett påtagligt problem. Det har jag full förståelse för.


Stolen:

Dragonair First class stol är lie-flat stol i Dragonairs corporate colour, röd.
Den är ganska bekvämt att sitta i och det var inget fel på benutrymme. Jag tror att det är ungefär samma seatpitch som Lufthansas (gamla) Business class stol.

Stolen har IFE men eftersom jag satte på balkhead, skärmen var placerad på väggen.
Det var ingen AVOD utan som IFE på SAS longhaul i ekonomiklass. Alltså videoprogrammen går hela tiden utan att kunna pausa.
Dragonair First class, HKG-PEK_10.jpg Dragonair First class, HKG-PEK_09.jpg


Planet började förbereda sig för landing och Ming plockade bort min kopp från avlastningsbordet.
Kaptenen sa att det var kö för landning. Planet cirkulerade mellan Beijing och Tianjin några varv innan vi landade.

Planet landade Beijing flygplats en halvtimme efter tidtabell och taxade mot terminal T3E.
Vi landade åt fel håll så tog det ganska lång tid innan vi kom till bryggan.

Bryggan kopplades men det tog en stund innan dörren öppnades.
Ming smålog fortfarande när vi tog farväl. Jag undrar fortfarande om vad som var så roligt med mig.:confused:

Jag promenerade raskt mot immigration och jag såg hiskeligt långa köer till immigration. Jag antog att det kom många wide-body plan samtidigt. Det tog en halvtimme för att passera immigration.
Efter immigration tog jag lilla tåget mot terminal T3C där det fanns bagagebanden.
Bagagebandet var redan igång och jag hittade min väska direkt. Jag packade upp min vinterjacka från väskan och gick genom tullen.


Sammanfattning:

Dragonair First class är kanske inte mätbar med Singapore Airlines eller Cathay Pacifics longhaul First class, men det är helt OK First class för 3,5 timmars flygning.
Servering var utförd från galley och inte från vagnen. Det var bra på sätt och vis, men när det är nästan full i First så tyckte jag att flygvärdinnorna var lite småstressade.
Mings flinande var lite mystiskt och gav inte heller kanske så professionell intryck som jag upplevde på Cathay Pacific.
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
Jag har missat en reserapport!!?? En jäkligt trevlig en också!

Tack för trevlig läsning och fina bilder AHO :)
 

Lukas2

Medlem
Fint repotage och trevlig läsning och bilder. :)
Hon kanske blev lite förtjust i dig? Kanske därför hon log stup i kvarten. :)
 

xmit

Medlem
Boardingen hade inte börjat än när jag kom till gaten men många kineser började stå i kö för boarding. Jag förstår inte riktigt vad är poängen med. Jag kan förstå om det var ett narrow-body plan, då skulle det finnas risk att plats i hatthyllan ta slut. Men jag har aldrig sett och upplevt hatthylla problem på ett wide-body plan.
Dessutom har man en bokad sittplats, behöver man inte stressa sig för att komma in i planet heller.

Riktigt bra reportage AHO !

Generellt så håller jag med om ovansående men, Inrikes USA ... Med väskorna de släpar med där räcker inte utrymmet långt i ex. en 777
 

Dr. Miles

Expert
Generellt så håller jag med om ovansående men, Inrikes USA ... Med väskorna de släpar med där räcker inte utrymmet långt i ex. en 777
Det låter som om de är värre än kinerserna då...
Jag har flugit med Air Chinas widebody plan inrikes men inte haft något problem att hitta plats i hatthyllan.
 
Toppen