Senaste nytt

Bästa kreditkort för en utlandssvensk i Spanien?

Jag funderar på att skaffa mig ett kreditkort för att börja tjäna miles/avios. Bor i Barcelona så jag känner att jag har mindre nytta av British Airways Visa som använder SEK som intjäning vilket innebär mindre valuta för pengarna då euron är rätt svag numera.

Kriterierna är följande:

- Visa kort (alternativt MC eller AE)
- OneWorld (alternativt *A)
- Euro baserad intjäning
- Uttökad reseförsäkring (betalar redan för en sådan försäkring i Sverige, men hade varit smidigt om man kunde få något liknande direkt på kortet, är det möjligt?)
- Låg årsavgift

Någon som har koll eller tips? Har fått förslag på Iberia Sendo innan där man tydligen ska kunna föra över sina Iberia poäng till British Airways. Fast med rådande ekonomi i Spanien så känns Iberia som kanske inte ett stabilt val?

Har säkert missat något, har aldrig haft kreditkort innan då jag inte känt något behov av det tills nu. All hjälp och feedback uppskattas verkligen :)
 
Bumpar tråden lite igen då jag fortfarande inte har koll på läget riktigt.

Det optimala vore så klart om jag kunde hitta ett kreditkort (Svenskt eller Spanskt) som har inbyggd reseförsäkring. I fall kortet är Svenskt så måste det ha en utökad reseförsäkring för tillfällig utlandsvistelse (mer än 45 dagar) då jag bor i Spanien permanent (folkbokförd i Sverige). Jag antar dock att jag tjänar på att ha ett Spanskt kort då jag nästan alltid betalar i Euro.

Har kortet även någon koppling till poäng / awards med möjlighet att växla in dom för hotell/resor eller direktkoppling till ett bonusprogram så gör det kortet mer intressant. Ger det även Priority Pass access (då jag inte har någon status) så är det ännu trevligare.

Mastercard eller Visa föredras, men Amex funkar också. Årsavgift på runt 2000 kronor låter rimligt.

Har inte hittat något Svenskt kort som erbjuder en reseförsäkring som jag behöver (finns antagligen inte), så det bästa är kanske att leta efter ett Spanskt som erbjuder fördelaktiga försäkringsvillkor, med det menar jag någon slags försäkring som täcker skador, egendom, resor i 45 dagar etc.

Antagligen är mina krav för höga och jag måste dela på kortet och försäkringen vilket krånglar till det lite så klart.

Någon som har tips eller förslag?
 

Stefan62

Medlem
Årsavgift på runt 2000 kronor låter rimligt.

Har inte hittat något Svenskt kort som erbjuder en reseförsäkring som jag behöver (finns antagligen inte), så det bästa är kanske att leta efter ett Spanskt som erbjuder fördelaktiga försäkringsvillkor, med det menar jag någon slags försäkring som täcker skador, egendom, resor i 45 dagar etc.

Antagligen är mina krav för höga och jag måste dela på kortet och försäkringen vilket krånglar till det lite så klart.

Någon som har tips eller förslag?


Spontant ett Amex, antingen SAS Eurobonus-kortet eller Platinum. Vad gäller försäkringens giltighet så är den förhandlingsbar.
  • SAS Amex kan man idag få första året gratis + 6000 EB-poäng
  • Platinum kan man idag få med ca 40% rabatt inklusive PriorityPass på högsta nivån.

Fråga:

Hur ofta är Du i Sverige? Platinum-försäkringen gäller i 120 dagar utan avbrott, men sen bör Du åka hem och vända - totalt kan den gälla 240 dagar på ett år, men som sagt förhandlingsbart!!!
 
Last edited:
Hur ofta är Du i Sverige? Platinum-försäkringen gäller i 120 dagar utan avbrott, men sen bör Du åka hem och vända - totalt kan den gälla 240 dagar på ett år, men som sagt förhandlingsbart!!!

Jag åker i alla fall en gång om året, men om jag måste vara där två gånger per år för att villkoren säger det så är det inga problem.

Hur menar du att villkoren är förhandlingsbara? Samt borde det inte vara bättre för mig att ha ett Spanskt kreditkort istället då jag nästan uteslutande handlar med euro?
 

Stefan62

Medlem
Jag åker i alla fall en gång om året, men om jag måste vara där två gånger per år för att villkoren säger det så är det inga problem.

Hur menar du att villkoren är förhandlingsbara? Samt borde det inte vara bättre för mig att ha ett Spanskt kreditkort istället då jag nästan uteslutande handlar med euro?

Man kan alltid förhandla med Amex om man har speciella önskemål eller krav, t ex kan de mot en blygsam avgift erbjuda 360 dagar istället mot att Du handlar för ett visst belopp per år etc.

Kan Du få ett spanskt kort utan att vara folkbokförd där? Isåfall kan det vara det bästa, men självklart är det viktigt att läsa och förstå villkoren! En rättstvist är alltid enklare i Sverige, tror jag!
 
Man kan alltid förhandla med Amex om man har speciella önskemål eller krav, t ex kan de mot en blygsam avgift erbjuda 360 dagar istället mot att Du handlar för ett visst belopp per år etc.

Kan Du få ett spanskt kort utan att vara folkbokförd där? Isåfall kan det vara det bästa, men självklart är det viktigt att läsa och förstå villkoren! En rättstvist är alltid enklare i Sverige, tror jag!

Fast Amex Platinum ligger väl på runt 5000 SEK i avgift per år? Ganska saftigt känner jag med tanke på att mina separata reseförsäkring gäller i 365 dagar och kostar 2100 kronor per år.
 
Toppen