Senaste nytt

Amex MR vs. BA Visa

John_1

Ny medlem
Jag är för närvarande medlem i BAEC men har hittils endast samlat avios genom mina flygresor. Jag har dock nu insett det dumma i att betala min bank för att få använda deras kort att betala med, utan att få ett öre tillbaka. Därför har jag bestämt mig för att skaffa ett nytt kredit/Betalkort där jag samtidigt samlar avios. Behöver dock hjälp med att göra mitt val. De alternativ jag lyckats hitta är Amex med MR och british airways egna visa-kort. Tänker här nedan lista de för- och nackdelar jag själv lyckats hitta, och hoppas att ni kan komma med övriga utifrån egna erfarenheter.

Amex MR (Amex gold)
-Första året gratis, verkar även som att man kan få det gratis i fortsättningen. (annars 1500kr/år)
-60000 MR poäng vid signup. (5454 avios)
-1MRp per spenderad krona, (0,091 avios/kr)

BA Visa
-Första året gratis, sedan 395kr/år
-1000 avios i signup bonus.
-1 avios per 10kr (0,1 avios/kr)
-2 avios per 10kr spenderat med BA.

Jag skulle säga att skillnaden i spenderade avios är försumbar, på 100,000kr spenderade blir det 900 avios i skillnad.
Dock är dubbla avios på pengar spenderade på BA en fördel med visa-kortet. Min fråga är här:
-Går det endast att uppgradera resor köpta på BA.com?
Jag valde BAEC eftersom de ger mest bonus med övriga one world-partners, men jag brukar dock oftast flyga med något partnerbolag (iberia), och det verkar som att de dubbla aviosarna inte gäller då.

Alla typer av åsikter, tankar och liknande mottages gärna!

//John
 

Concorde

Founding Member
BA visa alla gånger. När du nått 200.000 kronor under ett kalender år får du en 2-4-1 voucher som är giltig i ett år.
Du kan då köpa två biljetter på poäng till priset av en. T.ex åk business hela vägen till NYC för endast 120.000 avios för två, istället för 240.000 avios. Dom flesta här kommer säga samma sak. 2-4-1 ger väldigt bra valuta.

Jag använder den enbart till First resor eftersom den då ger mest valuta. Det skall tilläggas att Entercard inte är vidare bra som leverantör, men kupongen är bra att ha.
 

Homer

Medlem
Jag valde BAEC eftersom de ger mest bonus med övriga one world-partners, men jag brukar dock oftast flyga med något partnerbolag (iberia), och det verkar som att de dubbla aviosarna inte gäller då.
//John
Jodå, om du köper biljetten från BA, vilket oftast men inte alltid går att göra online.

Du glömde 2-4-1 vouchern med VISA, dessutom brukar det vara 5.000 i välkomstbonus några ggr/år (länge sen sist snart dags igen?)
 

Bamsefar

Medlem
Men vänta nu, om man har SAS AmEx så får man 20 Eurobonus poäng per 100 sek köpt, och handlar man för vad 150.000 sek får man en 2-4-1 voucher för SAS flight vartsomhelst i världen ?

Jag är PRO BA utan tvekan, men om man enbart skall se det till poäng och få gratis flyg plus 2-4-1 voucher så vinner ju SAS AmEx på första sträckan redan. Man kan uppgradera resor i princip vid gaten eller incheckning (går inte på BA, BA är fan omöjliga att göra upgrade på, och himla få platser i över huvudet taget för att plocka ut avios....) och tja det är mera flexibelt helt klart.

Men BA's business class är massivt bättre än SAS.

Så jag skulle säga, att SAS rent poängmässigt är bättre - men servicen på flight är sämre.
 

Dr. Miles

Expert
Kan ni också hjälpa att tillägga om ni hittar något mer?

BAEC Visa

Pros:
Det finns mycket fler destinationer än SAS har på longhaul.
Relativt lätt att hitta award platser i Business class på BA flygningar.
Deras Business class stol på longhaul är bättre än SAS.
VISA är mer accepterad än Amex.
Lägre årsavgift: 395 SEK/år


Cons:
De tar bränsletillägg på BA flygning på longhaul vid bonusresa.
Det krävs 200.000 SEK per år för att få 2-for-1 voucher.
10 avios per 100 SEK när man handlar (förutom på BA).​

SAS Amex

Pros:
SAS tar inga bränsletillägg på bonusresa på SAS/Blue1/Wideroe flygning.
Det krävs "bara" 150.000 SEK per år för att få 2-for-1 voucher.
Det går också att använda 2-for-1 voucher för en person. Det blir halva poäng än normalt.
20 poäng per 100 SEK när man handlar.


Cons.
SAS har få longhaul rutter och platstillgångar av 2 Business clas award platser är svårt att hitta.
Amex är mindre accepterad än VISA.
Dyrare årsavgift: 1.000 SEK/år
Sämre Business class stol på longhaul än BA:s​
 

Homer

Medlem
Om John är intresserad av SAS Amex och att tjäna Eurobonus poäng så nämner han det i alla fall inte.

Jag uppfattar det som en jämförelse mellan möjligheterna att tjäna Avios med Amex MR (Amex gold)
och Entercard Visa, läge för klargörande alltså.
 
Toppen