Senaste nytt

Concierge service - hvad er det værd ?

cph_flyer

Medlem
Mange kreditkort har jo tilknyttet en såkaldt "Concierge Service" . Det lyder jo meget godt og også lidt eksklusivt ! Men jeg undrer på , hvad man egentlig kan forvente af sådan en service, og om man bruge den til noget fornuftigt. Selv har jeg concierge service i forbindelse med mit Mastercard, men spørgsmålet går helt generelt.

Så hører gerne om andres erfaringer med Concierge service. Er det generelt tidsspilde (hvad jeg mistænker..:).) eller har du oplevet situationer hvor du tænker "tak og lov for concierge service".
 

Innovate

Ny medlem
Jag använder det en del, dock enbart inom Sverige, för att ordna med restaurangbokningar, enklare resebokningar, skicka blommor osv - inget särskilt förutom tidseffektivt, samt att de ofta kan ordna bord på "omöjliga" restauranger med kort varsel. Däremot är det användbart på ett annat sätt då det ofta går att köpa evenemangsbiljetter innan de släpps, dvs jag behöver inte köa vid hypade konserter t ex. Det är en klar fördel anser jag.
 

Gnopps

Medlem
Jag har heller aldrig använt servicen, har svårt att lite på andra kan fixa lika bra som jag. Borde kanske prova med tanke på att de har connections man inte själv kan fixa. Vad brukar det kosta när de gör något? Lägger de en egen avgift ovanpå den som leverantören tar?
 

Innovate

Ny medlem
Vad brukar det kosta när de gör något? Lägger de en egen avgift ovanpå den som leverantören tar?

Tjänsterna är kostnadsfria i obegränsad omfattning, dygnet runt, åtminstone för Visa Infinitekort, och de lägger heller inte på några avgifter på tjänsterna de förmedlar/ordnar med.
 
Jag bytte för ett nån månad sen upp mig från Amex Gold till Amex Platinum (trots att jag i en annan tråd sa att jag inte såg poängen med det ;)) och jag var rätt nyfiken på vad för nytta man kan ha av conciergetjänsten, så jag har passat på att använda den en hel del. Jag har uppskattat vad de kunnat göra för mig och jag tror man främst ska se en sån här tjänst som en sak man använder för att spara sin egen tid. Vad de har gjort för mig hittills:

  1. Jag behövde en röd matta till mitt bröllop och hade svårt att få överblick över mina möjligheter. De fixade fram en offert billigare än vad jag själv kunnat hitta på nätet, och förmedlade kontakt så jag bara behövde ringa och slutföra beställningen.
  2. De har lagt upp en bevakning för att förboka taxi till/från flygplatsen åt mig på en resa i augusti (kunde visst förbokas max sju dagar i förväg). Hotellets concierges enda förslag var en VIP-transfer som kostade mer än flygbiljetten (för en skrutten E-klass dessutom).
  3. De har bokat en limousin (S-klass) till min bröllopsnatt om två veckor.
  4. De hjälpte mig leta efter en bra restaurang i Paris i augusti - en lite jobbig uppgift, eftersom nästan alla restauranger där är stängda hela augusti. Till slut hittade de en tvåstjärnig restaurang 150 meter från vårt hotell som var öppen och verkade vettig, och löste dessutom en reservation kl 21 trots att restaurangen normalt bara tar emot reservationer till första sittningen 18.30.

Allt detta efter ett telefonsamtal från mig och sen löpande mailkontakt. För min del besparade det mig en del arbete och det var skönt att ha en och samma kontaktperson för allt.

Lite senare så bad jag även om deras hjälp att hitta en klänning som vi hittat på NK åt min blivande frus tärna, som inte fanns i rätt storlek (och som verkade vara svår att få tag på, troligen utgående modell). De hittade den inte, men erbjöd sig att skicka vidare ärendet till conciergetjänsten i Storbritannien där klänningen görs (men vi tackade nej och började leta andra klänningar).

Tjänsten kostar inte heller något i sig hos Amex, annat än de faktiska kostnaderna som uppstår.

Om du redan har tillgång till en sån tjänst, varför inte sätta dem på prov ett par gånger och se hur det fungerar för dig?
 
Bra fråga.

Min erfarenhet är att Lifestyle och Centurion Services kan kirra saker inom boxen (boka ett bord, som egentligen går snabbare att göra online), dom har några fina rabatter ibland dock. Mastercards Elite Service är ett skämt tycker jag. Utöver en PA i UK har jag inte stött på någon som verkligen går ur sin väg för att fixa vip vip för bra priser (utöver Amex så länge man håller sig inom boxen, kommer till krogen innan 23.30 eller bokar restaurang via dom).
 

Xilan

Medlem
Ska vi ta en ny vända med denna tråd? Jag är i valet och kvalet angående Amex Elite och funderar just nu över vad deras Concierge Service är värd egentligen. Om man bortser från att boka bord på restauranger. På vilka sätt har ni använt denna service?
 

nota bene

Medlem
Jag tror att få här tidigare haft Elite?

I vilket fall har jag ingen vettig erfarenhet under Platinum på Amex, men har aldrig använt Elite.
 
Toppen