Senaste nytt

Mini Trip Business Göteborg-München-Milano och Sheraton Malpensa

MarcusC

Medlem
Minirapport från snabbvisit på Malpensa.

GOT-MUC LH2431
Kommer till ett lugnt Landvetter ca 1 timme före avgång, checkar inte in på nätet då SK endast låter mig checka in till MUC,,? utan väljer automat på Landvetter, denna ger mig boarding för båda flighterna ( ala SAS med båda resorna på ett kort) kan dock inte välja sittplats MUC-MXP. Inget folk i säkerhetskontrollen, så är inom 5 minuter i loungen. Här är det också lugnt. Helt ok utbud ikväll för att vara GOT loungen...Kycklingröra/Rökt Lax/Sallad/ samt ostar & kex. Finns också jordgubbar och körsbär utöver vanlig frukt. Dryckesutbudet som vanligt ganska knapert. Öl & Vin på tapp, dock ett rosevin på flaska som serveras väl kylt.
Boarding börjar strax efter kl 18. Det går snabbt vi blir endast 23 ombord på Augsburg Airways Embraer 195 (jag i business, övriga 22 får dela på platserna från rad 4. Besättningen är vid gott mod, verkar se fram emot denna lugna flight. Tyvärr visar det sig de nog ser fram emot sitta och snacka i främre galleyn...blir till sist iallafall erbjuden läsa tyska/engelska magasin
Vi lyfter snabbt på tidtabell.,ganska snabbt får jag min matbricka. Inget speciellt, 3 små rätter...blandade grönsaker/bönor, en räka med lite tillbehör, och en form av "boll med någon röra i"...samt en torr kaka + bröd. Blir sedan erbjuden dricka. Väldigt hafsig service. Efter serveringen tar besättningen som sagt plats i främre galley, de gör dock en till drickarunda & uppsamlingsrunda efter ca 45 minuter. Flygtur 1:35 så landar något före tidtabell i MUC. Helt otroligt får vi gateposition, vilket är väldigt sällsynt för mig i MUC med mindre flygplan.. Enligt info så styr LH Gates tilldelning beroende på anslutningspassagerare....men vi var inte så många ;) Visst skulle de flesta vidare ( bl à SIN,DXB och några andra europeiska destinationer)
Har nu lite mer än en timme till nästa flight, tar en sväng förbi lufthansas nyaste senator lounge i schengen. Förvånansvärt mycket folk för att vara tisdag kväll, men loungen är stor så det finna några bord lediga. Utbudet av mat som brukar vara bra i denna lounge var väl sådär. Lite tyska standard specialiteter, samt lite indisk varm mat, och några färdiga smörgåsar. Dryckesutbudet är som alltid av bra kvalitet i baren , dock är det en ensam person som även plockar undan en del varför den inte är bemannad hela tiden.

En lite irriterande sak med MUC är att skärmarna i stort sett alltid visar boarding mer än 30 minuter före avgång, och inte alltför sällan stämmer inte detta med gate situationen...
Nåja lite efter 21 går jag till G32 för boarding som faktiskt är igång. Buss ut till väntande A320.
MUC-MXP ; Även denna flight är glest befolkad. Jag ensam i C och ca 60 talet passagerare bakom skynket efter rad 3. Bättre service på denna flight, får både en Economist & Time.
Lång taxning till bana 08R. Uppe i luften något efter tidtabell men med flygtid på 50minuter ska vi ändå landa på tid. På denna korta flight serveras en mindre bricka med en sparris bit, en mindre sallad samt bröd och en liten fruktpyre dessert. Inget speciellt. Blir erbjuden påfyllning flera gånger, och får innan landning 2 milka choklad bitar.

Sheraton Malpensa blir mitt övernattningshotel, för min korta visit. Hotellet är väl relativt nyöppnad, och ligger bekvämt mittemot terminal 1 på malpensa. Storskaligt byggt med högt i tak. Fräsch men sterilt hotel , personalen kändes stel och väldigt opersonlig. Incheckningen gick dock fort och fick ett spg preferred rum på amdra våningen. Inget gratis WLAN på sheraton, 3€ för en timme 12€ för ett dygn får anses rätt ok men borde vara gratis, fick det dock inte funka...För övrigt extremt dyra priser på hotellets barer & resturanger , givetvis även minbaren , en öl 6,50€. 2gratis flaskor med vatten var dock ett plus.

Upp tidigt för returflight till MUC
Checkar in i LH automat kl 06, en LH representant frågar vart jag skall, jag säger MUC och hon säger jag är sen?!..55min innan avgång , utan bagage? märkligt och stressar mig printa boarding kort så jag inte ens kan välja sittplats....fick ändå de platser jag ville, men märkligt agerande? LH har dessutom Fast Track för business resenärer på Malpensa (tror även för *G och SEN?) endast 2 personer före i fast track. Hinner med ett snabbt besök i en lounge, dock osäker på vilken?!..låg iallafall vid A gaterna en trappa upp. Kom in med SEN kortet. Ingen speciell lounge , lite frukost (yoyghurtar och smaksatta croissanter) plus för boarding utrop.
Returflighten är lite mer bokad, strax över 140 passagere på denna A320 (samma som jag flög ner med) Denna flight hade fortfarande gamla stolarna,vilket är mycket bekvämare, speciellt i C med mittsätesbordet. 6personer på 3 rader i business. En liten bricka med frukost erbjuds efter start, youghurt, smörgåspålägg samt frukt. Smakade inte så mycket!
45minuters flygtid, landar före tidtabell och får gateposition igen :). En liten tur förbi Senator café, för en cappucino och smörgås. Tar även en tur till SEN loungen vid B22...också mycket folk , standard frukost utbud. Boarding till GOT " som vanligt " längst bort G03...och buss ut till D-AEMC (Augsburg Airways) för vår flygtur på 90 minuter till GOT. 4personer på 3 rader i business. Tippar på 80 talet bakom rad3. Trevlig och serviceminded personal på denna. Mat fickan serverades, med en vit duk på bordet ochven rejäl frukosttallrik.

Ett par bilder kommer så småningom. Summering, Lufthansa som vanligt effektiva, men inte något extra. Maten är inget speciellt. Varierande besättningar, noll Senator bemötande.
Sheraton Malpensa ligger bekvämt, modernt men sterilt. Men skall man bara övernatta duger det väl, annars hade jag inte valt det.
 
Last edited:

Senator

Moderator
Vad skiljer SEN Café mot vanliga loungerna? Har aldrig hunnit in där tyvärr.

Roger.... Detta tror jag var en nödlösning i MUC. Efter Schengen kom, blev det väldigt mycket folk i SEN Schengen loungen. Så LH flyttade HON/First loungen, och fixade till denna till en SEN Café.

Den stora skillnaden är:
En Espresso bar med service
Inget område med arbetsplatser

Ganska trevlig, och lugn plats att ta en fika helt enkelt

Jag tycker själv MUC är Europas bästa flygplats.
 

MarcusC

Medlem
Roger.... Detta tror jag var en nödlösning i MUC. Efter Schengen kom, blev det väldigt mycket folk i SEN Schengen loungen. Så LH flyttade HON/First loungen, och fixade till denna till en SEN Café.

Den stora skillnaden är:
En Espresso bar med service
Inget område med arbetsplatser

Ganska trevlig, och lugn plats att ta en fika helt enkelt

Jag tycker själv MUC är Europas bästa flygplats.

Precis en form av barcafe, med barservering. Smörgåsar, sallader, goda muffins och desserter.
Håller verkligen med om att MUC är i europa toppen. Två små avigsidor som trots allt finns är att mycket buss transfers till från de många regionalflygen, samt långsamma förbindelser till centrala münchen Tåget är ju hopplöst segt (förstår inte varför man åtminstonde kunde köra direkttåg till centrum..istället för de sega och fulla regionaltågen..
 

Jacob

Medlem
Tack för rapporten Marcus! Ser fram emot lite bilder också...

Senator cafét är den gamla första klass loungen.
Det var många som klagade över att den var alldeles för liten och att det inte ens fanns sittplatser till alla, vilket verkligen inte ska vara fallet i en riktig första klass lounge.
En ny första klass loungen öppnade och lokalen där den gamla fanns blev över och gjordes om till en extra Senator lounge. Med tanke på att fler och fler länder nu går med i Schengen var det nog ett ganska bra beslut.

Kan i övrigt hålla med Marcus om Lufthansa, det är i min mening ett ganska omärkvärdigt men konsekvent flygbolag, man vet ungefär vad man har att vänta. Det är sällan som man blir riktigt överraskad ombord, åt något håll.
De är dock effektiva, håller för det allra mesta tidtabellen och är ett av de få flygbolag i Europa som faktiskt anstränger sig med att leverera prio-baggage först.
 
LH har dessutom Fast Track för business resenärer på Malpensa (tror även för *G och SEN?) endast 2 personer före i fast track.

Som jag uppfattade det igår på MXP så är Fast Track enbart för business passagerare (finns i alla fall ingenting som säger att det är för *G och vid incheckningen så nämnde de inte fast track för mig, som var i ekonomi). Ingen fara eftersom kön i vanliga säkerhetskontrollen var OK.

Loungen på MXP är en Lufthansa Senator Lounge och drivs av Sky Chefs. :)
 
Toppen