Senaste nytt

Hur får man snabbare kreditering till Miles & More?

skydiver

Medlem
Flög med Lufthansa för några veckor sedan. Flexibel Ekonomi.
Av olika anledningar avbokade jag returresan. Detta gjorde jag online.
Vid avbokningen fick jag bekräftelse på att den avbokats, men att exakt belopp skulle beräknas manuellt.

Jag ringde till Lufthansas kundtjänst i torsdags och fick då besked att det kan ta upp till 30 dagar innan jag krediteras. Och agenten påstod att man inte kunde få reda på hur mycket man skulle krediteras. Det fanns ingen att prata med osv osv...

Detta ställer så klart till lite problem för mig då jag ska utläggsredovisa mot min arbetsgivare, och inte vet exakt vad biljetten kommer att kosta mig i slutänden, förrän efter 30 dagar...

Är det någon som har tips på hur detta kan göras snabbare/smidigare?

(Kan för övrigt nämna att jag ringde SAS några dagar tidigare, då jag noterat att de missat att kreditera två av mina manuellt (via telefon) avbokade resor, samt att ett annat ärende som jag pratat med dem om inte verkat ge resultat. Kvinnan jag pratade med på krediteringsavdelningen (Ja, jag fick faktiskt prata med den som gör själva krediteringen! Kudos till SAS!) sa då att de var kraftigt underbemannade (4 anställda?) och fortfarande höll på att beta av krediteringar från Mars.... Men eftersom jag tagit mig tid att ringa så skulle hon se till att mina ärenden blev gjorda. Och mycket riktigt var pengarna inne på mitt kort en vecka senare.)
 
Eftersom jag inte åker så mycket flex är jag inte så insatt, men, vad är det som skarp problem här för bolaget
n egentligen? Varför måste detta göras manuellt? :confused:
 

agehall

Medlem
Problemet är att man har köpt en R/T. Om man bara flyger den första delen av resan, blir det ju en O/W om man avbokar returen. Det är oftast dyrare än 1/2 R/T, så då börjar bolagen räkna om den biljett man hade köpt till en fare som passar den del man faktiskt använt.
 

Gnopps

Medlem
agehall har helt rätt. När du avbokar en del av resan beräknas priset om som om du hade köpt biljetten till så som den till sist såg ut. Detta kan vara rätt komplicerat och är ofta inget "vanliga" agenter på telefonen klarar av. Du kan få ett hum vad det blir för pris om du söker på ex. Matrix så som din resa till sist såg ut, se till att endast jämföra med samma bokningsklass eller högre.

Med de flesta flygbolag är enkelresa dyrare än tur & retur så det blir inga pengar tillbaka. Man kan argumentera att man ska få outnyttjade skatter tillbaka men då svarar flygbolaget att de vill ha mellanskillnaden till den dyrare biljetten tillbaka, och så låter man det vara kvitt :)
 

skydiver

Medlem
Ska bli intressant att se vad jag får tillbaka... Blir det nada så är det sista gången jag flyger med LH...
Vad biljetterna kostar som enkeltbiljetter är ju inget man informeras om, utan visas bara om man gör enkelbiljettssökningar.
SAS verkar ju titta på vad respektive delsegment kostade, och kreditera det segmentets pris, med serviceavgift avräknat.
 

rob74

Medlem
Jag upptäckte när jag fick min senaste faktura från Diners att en avbokad enkelbiljett i C med SK inte krediterats sedan 12 maj. Jag hade missat ett flyg och var tvungen att ta mig norröver på kort varsel, så jag ringde telefonbokningen. De sa då att de inte hade någon flight till KRN på den tid som jag ville åka, så det blev att boka till LLA + en tågbiljett därifrån till Kiruna.
Dock blev jag lite nojig och störd över omvägen, så jag plockade fram datorn och jovisst fanns det en flight till KRN och för halva priset mot vad jag nyss bokat dessutom. Ringde genast och avbokade LLA-biljetten och påpekade för dem att de hade missat att det gick ett flyg till KRN.
Var rätt förvånad nu när jag har bägge biljetterna att betala den här månaden, dvs en merkostnad på ca 3.000 kr... :mad:
Ringde EBG-numret häromdagen och hamnade i Norge (vilket inte hänt förut...). De kunde givetvis inte göra något eftersom biljetten var bokad i Sverige. De skulle maila bokningen i Sverige för vidare hantering.
Får väl se när de pengarna dyker upp - om några månader, eller nåt... :eek:
 

Gnopps

Medlem
Ska bli intressant att se vad jag får tillbaka... Blir det nada så är det sista gången jag flyger med LH...
Vad biljetterna kostar som enkeltbiljetter är ju inget man informeras om, utan visas bara om man gör enkelbiljettssökningar.
SAS verkar ju titta på vad respektive delsegment kostade, och kreditera det segmentets pris, med serviceavgift avräknat.
Det här handlar inte om att LH gör på något annorlunda sätt, utan de följer samma standard som alla andra flygbolag; SAS inklusive.

Så gott som alla flygbolag gör så att när en biljett är delvis använd och ska återbetalas så räknas det ut vad samma biljett hade kostat om den köpts dagen då den köptes (förutsatt att biljetten tillåter återbetalning). Det vill säga har du en biljett Stockholm-Frankfurt-Stockholm i H-klass köpt den 5:e maj så räknar man vad en enkelbiljett Stockholm-Frankfurt i klass H eller högre hade kostat om den köpts den 5:e maj. Detta är ett helt rättvist och logiskt system.

Anledningen till att du (antagligen) inte får något tillbaka från Lufthansa är att deras enkelbiljett oftast är dyrare än tur & retur-biljetter. Detta är en prissättning den stora majoriteten av flygbolag använder sig av (varför är en längre historia men har att göra med att sälja sina biljetter dyrt till affärsresenärer och billigare till privatpersoner). Inom Europa har SAS ofta billiga enkelbiljetter, detta gör att när du vill återbetala en halvt använd SAS-biljett så kan du faktiskt få pengar tillbaka. Flyger du utanför Europa har SAS inte längre lika förmånliga enkelbiljetter och således blir det ofta inga pengar tillbaka om du återbetalar en halv sådan.

Jag förstår att man blir besviken om man köper en återbetalningsbar biljett, använder halva och sedan inte får andra halvan tillbaka. Flygbolag har ofta en skev och konstig logik, men i det här fallet köper jag den.
 

skydiver

Medlem
Det här handlar inte om att LH gör på något annorlunda sätt, utan de följer samma standard som alla andra flygbolag; SAS inklusive.

Så gott som alla flygbolag gör så att när en biljett är delvis använd och ska återbetalas så räknas det ut vad samma biljett hade kostat om den köpts dagen då den köptes (förutsatt att biljetten tillåter återbetalning). Det vill säga har du en biljett Stockholm-Frankfurt-Stockholm i H-klass köpt den 5:e maj så räknar man vad en enkelbiljett Stockholm-Frankfurt i klass H eller högre hade kostat om den köpts den 5:e maj. Detta är ett helt rättvist och logiskt system.

Anledningen till att du (antagligen) inte får något tillbaka från Lufthansa är att deras enkelbiljett oftast är dyrare än tur & retur-biljetter. Detta är en prissättning den stora majoriteten av flygbolag använder sig av (varför är en längre historia men har att göra med att sälja sina biljetter dyrt till affärsresenärer och billigare till privatpersoner). Inom Europa har SAS ofta billiga enkelbiljetter, detta gör att när du vill återbetala en halvt använd SAS-biljett så kan du faktiskt få pengar tillbaka. Flyger du utanför Europa har SAS inte längre lika förmånliga enkelbiljetter och således blir det ofta inga pengar tillbaka om du återbetalar en halv sådan.

Jag förstår att man blir besviken om man köper en återbetalningsbar biljett, använder halva och sedan inte får andra halvan tillbaka. Flygbolag har ofta en skev och konstig logik, men i det här fallet köper jag den.

Det stämmer inte med min erfarenhet av SAS i alla fall.
Huruvida jag får något eller ej tillbaka är inte avgjort. De 30 dagarna har inte passerat.
Man kan ju anta att man notifieras om vad som skett, eller?
Annars finns det ju ingen poäng med att ens avboka... Och de borde väl ha intresse av att kunna sälja min plats till någon annan kan man tycka.
Nej, logiken i allt detta köper jag inte. Och det är väl framför allt logiken i att en enkelbiljett kostar _mer_ än en tur-och-retur-biljett....
 
Toppen