Senaste nytt

Hur mycket tjänar man egentligen på att skaffa exempelvis ett BA VISA?

Är lite halvt förbannad nu, nästan så att jag sitter och packar resväskan och drar till Tyskland omgående.

Bara för att jag var ung, dum och lite oansvarig för 2 år sen drygt och fick en anmärkning när jag åkte iväg på semester så straffas jag benhårt idag trots att jag har bra ordnad ekonomi, sparat kapital, över 200k / år etc.

Allt jag vill ha är ett kort som jag kan göra stora och små inköp på, låt säga elektronik, betala räkningar, köpa mat, tanka bensin, köpa flygresor(!), hotell osv.
(Jag vill inte ens ha mycket i kredit då jag vill betala av det direkt, dvs använda sparade pengar men vill ju få poäng när jag köper en tv för tex 25.000SEK, förstår ni problemet? :(

Känns helt sjukt att vara mindre kreditvärdig än Calle, 48 som lever i huvudstadens kloaksystem och har som daglig huvudsyssla att fylla halsen med den glada dansken.. :mad:

Jag orkar inte vänta drygt 1 år till tills den förbannad anmärkningen är borta.
Grejen är att det förmodligen tar längre tid att arbeta upp en bra bankrelation i ett nytt land, tex Tyskland så jag sitter tråkigt till just nu.

Detta har fått mig att känna avsmak till allt, jag mår dåligt och känner verkligen inget sug efter att resa eller göra något annat roligt för den delen heller.

Är det bara jag som överskattar korten eller tjänar ni mycket på att använda dessa? Hur mycket Avios får ni om ni spenderar låt säga 15.000:- på en flygresa?
Det lär ju bli en del poäng i slutändan? lite mer salt på såret skadar ju inte.. :)

Om jag fick välja idag:
Fängelse 1 1/2 års tid > Betalningsanmärkning 3 år, helt seriöst.

Det finns ingen här som jobbar på banken eller har några kontakter? detta är ju löjligt.. även om det i grund och botten är mitt eget fel men det var över 2 år sen.. :mad::confused:

Vad finns det för andra möjligheter? Inga? ...

Reserverar mig för att jag eventuellt låter som en gnällig 14-åring men var tvungen att skriva ut ilskan efter senaste samtalet med Entercard. (Blir BA bojkott framöver helt klart).

//

Andreas Eriksson
 
Last edited:

cmj

Medlem
Jag har ett Ba Visa (bor i Tyskland). Jag får en poäng (avio) per spenderad euro och 2 poäng (avio) per spenderad euro hos BA.
 
Jag har ett Ba Visa (bor i Tyskland). Jag får en poäng (avio) per spenderad euro och 2 poäng (avio) per spenderad euro hos BA.

Så om du handlar för 3000€ (tex en tv) så får du 3000 Avios och köper du en flygbiljett för 2000€ så får du 4000 poäng.
Fyfan.. ett helt saltkar i såret där.

Hur länge har du bott i Tyskland? Hur lång tid tog det att få till kreditvärdighet där? Måste man jobba 1 år eller räcker det med bevis på fast anställning tex?
 

Senator

Moderator
Frågan är vad man skall svara på här.. Du har jo själv erkänt att du sitter lite trångt eftersom du gjorde några misstag. Då har det konsekvenser tyvärr. Sedan känner inte jag "Calle, 48 som lever i huvudstadens kloaksystem och har som daglig huvudsyssla att fylla halsen med den glada dansken" men om han inte har förvärvsinkomst är det inte så troligt att han får krediter heller.

Men åter till kärnfrågan: poäng/miles på kort. Det beror på hur mycket man lägger. Ser jag på mitt BA EC Avios konto som nosade på 500,000 Avios nyligen så var väl det ca 40% kort och 60% resor. Mycket på kortet kommer från en kanondeal på AMEX MR där jag hade 100,000 MR som matchades med 100,000 Avios för några år sedan.

Som egenföretagare blir det väl motsvarande en resa i affärsklass till USA per år i intjäning fördelat på M&M och BA EC, beroende på resmönster och dyl.

Så kombination av resor och utlägg är detta bra.
 

Patrik

Medlem
Misstänker att du får betydligt värre efterverkningar på livet efter 1.5 år i fängelse än efter 3 års betalningsanmärkning...

Det är tyvärr bara att gilla läget och se till att det inte händer igen. Absolut att man tjänar en del kompletterande poäng och 2-4-1 vouchern är onekligen värd en del, men det vill till att man har koll på sin ekonomi och att betala räkningar med kort är aldrig att rekommendera, det kan bli en nedåtgående spiral och till slut tycker man att sms-lån verkar som en bra ide och sen skrattar halva svenska folket åt en när man är med i lyxfällan. :p
 

bL0m

Medlem
Är lite halvt förbannad nu, nästan så att jag sitter och packar resväskan och drar till Tyskland omgående.

Bara för att jag var ung, dum och lite oansvarig för 2 år sen drygt och fick en anmärkning när jag åkte iväg på semester så straffas jag benhårt idag trots att jag har bra ordnad ekonomi, sparat kapital, över 200k / år etc.

Allt jag vill ha är ett kort som jag kan göra stora och små inköp på, låt säga elektronik, betala räkningar, köpa mat, tanka bensin, köpa flygresor(!), hotell osv.
(Jag vill inte ens ha mycket i kredit då jag vill betala av det direkt, dvs använda sparade pengar men vill ju få poäng när jag köper en tv för tex 25.000SEK, förstår ni problemet? :(

Känns helt sjukt att vara mindre kreditvärdig än Calle, 48 som lever i huvudstadens kloaksystem och har som daglig huvudsyssla att fylla halsen med den glada dansken.. :mad:

Jag orkar inte vänta drygt 1 år till tills den förbannad anmärkningen är borta.
Grejen är att det förmodligen tar längre tid att arbeta upp en bra bankrelation i ett nytt land, tex Tyskland så jag sitter tråkigt till just nu.

Detta har fått mig att känna avsmak till allt, jag mår dåligt och känner verkligen inget sug efter att resa eller göra något annat roligt för den delen heller.

Är det bara jag som överskattar korten eller tjänar ni mycket på att använda dessa? Hur mycket Avios får ni om ni spenderar låt säga 15.000:- på en flygresa?
Det lär ju bli en del poäng i slutändan? lite mer salt på såret skadar ju inte.. :)

Om jag fick välja idag:
Fängelse 1 1/2 års tid > Betalningsanmärkning 3 år, helt seriöst.

Det finns ingen här som jobbar på banken eller har några kontakter? detta är ju löjligt.. även om det i grund och botten är mitt eget fel men det var över 2 år sen.. :mad::confused:

Vad finns det för andra möjligheter? Inga? ...

Reserverar mig för att jag eventuellt låter som en gnällig 14-åring men var tvungen att skriva ut ilskan efter senaste samtalet med Entercard. (Blir BA bojkott framöver helt klart).

Bankerna är hårda idag, liksom bolagen som erbjuder krediter via kreditkort. De vill helt enkelt säkerställa lönsamhet vilket är självklart för alla bankerna/bolagen på världsmarknaden. Jag är nöjd med mitt VISA-kort (Fotnot: ej kreditkort), men tyvärr ska Swedbank byta ut alla VISA-kort till Mastercard så jag får se om jag tittar på andra alternativ då.

Du kan fortfarande samla poäng för milen du flyger, det är ju ändå dessa poäng som är avgörande för t ex höga statusnivåer.

Jag tycker inte att du ska låta ilskan gå ut över BA, du får helt enkelt acceptera situationen och invänta tills din anmärkning förfaller.
 

twiggs

Medlem
Inte för att strö ännu mer salt i dina sår, men jag har full förståelse för att inte banken inte vill ge dig någon kredit. Din lön är inte direkt hög och du har dessutom en betalningsanmärkning. Banken har troligtvis ingen aning om att du har ett sparande och en ordnad ekonomi – jag antar att en betalningsanmärkning är nog för att det ska bli ett avslag utan vidare. Att du var ung och dum för två år sedan tyder på att du nu bara är lite äldre men förhoppningsvis mycket klokare!

Ordnad privatekonomi åt folket! :cool:
 

bL0m

Medlem
Inte för att strö ännu mer salt i dina sår, men jag har full förståelse för att inte banken inte vill ge dig någon kredit. Din lön är inte direkt hög och du har dessutom en betalningsanmärkning. Banken har troligtvis ingen aning om att du har ett sparande och en ordnad ekonomi – jag antar att en betalningsanmärkning är nog för att det ska bli ett avslag utan vidare. Att du var ung och dum för två år sedan tyder på att du nu bara är lite äldre men förhoppningsvis mycket klokare!

Ordnad privatekonomi åt folket! :cool:

Bra skrivet!
 

Homer

Medlem
Se det från den positiva sidan, BA VISA från Entercard ger många gråa hår :)

[video=youtube;jHPOzQzk9Qo]http://www.youtube.com/watch?v=jHPOzQzk9Qo[/video]
 
Toppen