Senaste nytt

Amex försäkring

Nån som vet hur det funkar med amex försäkringen?

Resa köpt med Amex, landar CDG tar taxi till hotell och när jag kliver ut och taxin dragit inser jag
att min iPad ligger kvar. Inget nummer till taxin, reg eller dylikt.

Hemförsäkringen täcker ej.
 

Alx

Medlem
Mycket styrs av vilket Amexkort du har?! Men jag tror att det är rätt kört även där... Hur ska du kunna "bevisa" att du glömt kvar den där och inte exempelvis gett bort den, sålt den etc?

En trasig pga "drulle" hade nog varit lättare, tyvärr...
 
Last edited:

cmj

Medlem
Till en början kan du väl försöka jaga taxibolaget för att se om de har fått in någon Ipad, om inte så kan man väl anse det som stöld och göra en polisanmälan?! Då borde väl försäkringen gälla?! Bara en vild gissning från min sida...
 
Last edited:
Du tog inte kvitto från taxiresan? Där bör ju bolag och bilnummer stå. Jag brukar faktiskt ta taxikvittot även vid privatresor av just den anledningen - underlättar om man upptäcker att man tappat nåt i bilen.

Annars tycker jag jumboozes förslag är bra - har du aktiverat "Find my iPad" i iCloud kan du hitta den här: https://www.icloud.com

Det förutsätter dock att du har datauppkopplingen aktiverad på paddan, vilket ganska få har när de är utomlands eftersom det kostar som ett mellanstort fritidshus.
 
Tack för alla svar. Tog ej kvitto, klockan var rätt sent och jag vill bara gå lägga mig. Försökte med find my iphone då data var aktiverat men den måste varit avstängd för den gick inte att hitta.

Inte hela världen men man vet ju aldrig.
 
Att använda Find my iDevice kommer ju inte heller att fungera på en WiFi-only iPad, om det nu inte är så att den råkar vara uppkopplad på WiFi.
 

Dr. Miles

Expert
Efter tre timmar sitter jag fortfarande i Air China First class lounge... (klockan är 15:22 i Beijing)

Jag ombokades från min original flyg CA109 som avgick 13:00 till CA115 som skulle avgå 15:30.
Nu informationstavlan visar att CA115 är försenat och ny avgångstid är 19:10!!!

Jag gick till reception på loungen och frågade om de kunde boka om mig till Dragonair(KA) flight då Air China har samarbete med dem och alla KA flighter mellan Beijing och Hong Kong bär även CA flightnummer.

Air China anställda på receptionen säger att de inte kan ändra biljtten där då jag har redan passerat immigration.
Enda sättet att ändra är gå genom immigration och tull igen, gå upp trappan, gå till biljettkontoret vid check in.:eek:
Det visade sig att även Dragonair inte heller vet när de kan flyga. Jag fick förklaring att idag(16 juni kl. 18:37) skjuter Kina en bemannad raket till rymden från Jiuquan och all flyg mellan norr-söder påverkas just av detta.

Det är maximal otur. Man kan säga att det inte händer varje dag.
Jag undrar om försäkringsbolag ersätter för försening pga raketskjutning...:confused:

Det var inget problem att för försening pga raketskjutning. :)
Jag fick ersättning från If(hemförsäkring), men inte från Amex(SAS Amex) då de ersätter endast mot kvitto(mat/logi/förfriskningar).
 

TCB

Medlem
Så länge AMEX har Solid försäkring som underleverantör så ska man inte värdera den reseförsäkring speciellt högt.

Jag har haft två ärenden hos Solid och båda har resulterat i att jag efter enorm byråkrati ändå använt mig av reseförsäkringen som ingår i hemförsäkringen. Tragiskt men sant.

Alla avtal och regelverk kan tolkas på olika sätt. Gäller det Solid Försäkring så kan du vara helt säker på att det görs till din absoluta nackdel.
 

Valley

Medlem
Då var det intygat av Amex, att Corp Gold-försäkringen enbart gäller för familjemedlemmar den med.

Så nu blir det att byta ut det mot SAS-Verisonen
 
Toppen