Senaste nytt

Eurobonus-poäng på SAS flygningar med Swiss codeshare

rob74

Medlem
Eftersom SAS tydligen inte flyger till Budapest längre så råkade jag trilla på en helt ok biljett i C ARN-BUD via GVA/ZRH på Swiss bokningssida.

Vad händer om sträckan ARN-GVA är med SAS fast med LX-nummer?
Och hur förhåller det sig med Swiss och Swiss European Airlines? Är det senare bara en regional del av Swiss och man får poäng som vanligt?
Såg också att det fanns något som hette Helvetic Airways, fast med vanligt LX-nummer.
Får man poäng hos dem också eller är det ett helt annat bolag som kör för Swiss, dvs 0 poäng?

Har inte provat denna kombination tidigare, men har vid flera tillfällen utnyttjat Swiss business upgrade inom Europa, fast då har det varit med deras egna plan.
ARN-ZRH brukar generera 2.000 EB-poäng, men om man kan få 3.000 med SK (med EBG 25%) istället så...
 

Attachments

  • Swiss.jpg
    Swiss.jpg
    64,9 KB · Visningar: 359

rob74

Medlem
Är det inte enklare att åka med Malev direkt och då få mr Shiny statusmatchat av bara farten?

Det är min Plan B! :)
Frågan är bara om jag kommer att flyga något annat än Star Alliance det kommande året...
Och det vore skönt att dra in ca 8.200 EB-poäng för under 6 laxar i en laxask.. ;)
 

Roger J

Medlem
Det finns massa rykten att det skulle vara problem med poäng på sas-flyg med swiss-codeshare. Men det är just rykten. Kan intyga att både sas och helvetic ger poäng till eurobonus.
 

rob74

Medlem
Det finns massa rykten att det skulle vara problem med poäng på sas-flyg med swiss-codeshare. Men det är just rykten. Kan intyga att både sas och helvetic ger poäng till eurobonus.

Jo, jag skummade genom trådar i ämnet på Flyer Talk och fick just den uppfattningen att det kunde bli trassel med poängen.
Då ska det alltså inte vara några problem.
 

rob74

Medlem
Lutar nog åt att det blir ARN-GVA-BUD/BUD-ZRH-ARN med SAS, Swiss European och Helvetic Air. Det verkar ju generera poäng som vanligt.
Helvetic kör tydligen helt på uppdrag av Swiss och räknas därför som en vanlig Swiss-flygning.

Visst, ett Oneworld guldkort hade väl blänkt bra i plånboken, men jag tror att det mest blir Star Alliance för min del. Dessutom ska flickvännen med och hon är EBG och lär ha mer nytta av de poängen än ett Oneworld guld.
Jag kanske får för mig att testa Business på BA till London, om jag kan boka i god tid. Men då lär jag väl ha tillgång till lounger ändå...

Det blir i alla fall återigen Radisson Béke för boendet i Budapest och därmed färdigkvalificerat för silverstatus i Club Carlson. Tyvärr missar jag kampanjen med dubbla GoldPoints med en hårsmån.

Om jag riskerar att få tråkigt nån gång under mina ordinarie lediga dagar kanske jag kör ett snabbrace med Malév. ;) Det var ju inte direkt dyrt med ekonomibiljetter...
Någon som vet hur länge den där statusmatchningskampanjen pågår?
 

tourist

Medlem
Det är min Plan B! :)
Frågan är bara om jag kommer att flyga något annat än Star Alliance det kommande året...
Och det vore skönt att dra in ca 8.200 EB-poäng för under 6 laxar i en laxask.. ;)

Borde det inte bli 2400*1.25+1400+1200+2000=7600 poäng?
 

rob74

Medlem
Borde det inte bli 2400*1.25+1400+1200+2000=7600 poäng?

Helt riktigt! Insåg dock att man kunde göra på det här sättet när nu Helvetic också ger poäng, så då bör det ju faktiskt bli 2400*1,25+1400+1200+2400*1,25=8600 poäng (var lite osäker på vad de korta sträckorna skulle ge, dessutom behövde jag ändra datum):
 

Attachments

  • Swiss.jpg
    Swiss.jpg
    55,6 KB · Visningar: 317
Last edited:

gdaily

Medlem
Missa inte att du kan få trippla poäng på en sträcka i C med Swiss också, det finns en trår dom det, sista anmälning idag!
 
Toppen