Senaste nytt

Complimentary upgrade, just bcz...

Alx

Medlem
I början av denna månad var jag bokad att resa ekonomi LHR-EWR med United. I vanlig ordning hade jag inte registrerat något bonuskort och visste att det innebar att eventuella mirakel aldrig ens skulle kunna inträffa.

Väl vid incheckningsdisken frågar jag snällt om det finns möjlighet att göra en cash upgrade? Tjejen vid disken börjar ringa runt utan att få något svar och börjar bli stressad av att ingen kollega svarar. Hon försöker ta sig ur det hela genom att säga att jag kanske har bråttom till loungen och det här verkar ta lite tid... Jag svarar med ett leende att jag har all tid i världen... Till sist får hon tag på en kollega och jag hör henne säga: "are you really sure? Why would he even consider to buy that one when he could just go and buy a regular biz ticket? Can't I just upgrade him for beeing so patient"

Jag höll på att trilla baklänges när hon sa det.. Hon la på luren och sa att jag inte ens vill veta vad det kostar och visar mig generat siffran 1.500£... Hon berättar att hon tycker att det är konstigt att de inte är mer sugna på att sälja sista minuten platser och säger samtidigt att hon lika gärna kan blocka ett tresäte i ekonomi efterson flighten är allt annat än full...

Sagt och gjort kliver jag ombord och blir direkt välkomnad ombord och noterar direkt att det är gamla Continentalgänget som kör denna flight (vilken skillnad det är på UA och CO personal)... Jag sätter mig tillrätta och efter några minuter kommer pursern och ber mig följa med henne för ett personligt samtal...

Now what? är det enda jag tänker...

Väl bakom galleyväggen säger hon att hon har fått reda på att det finns något hon kan göra för mig och att hon väldigt gärna vill göra det... (Jag fattar först inte alls vad hon menar)...

-Du hade bett om en cash upgrade, eller hur?
-Korrekt
-Vad säger du om att resa i C trots allt idag? OBS! På ett villkor, du kan inte få C mat eftersom vi inte har lastat detta.
-Åh TACK gärna!!
-Hämta dina grejer och flytta fram till säte ....

Planet var enligt min bedömning kanske fyllt till 40% i ekonomi så någon OpUp var det ju inte fråga om... Däremot fyllde de upp C till sista platsen genom att flytta fram frequent travellers...

Antingen misstog de mig för att vara frequent traveller hos UA. Eller så måste de ha haft en otroligt trevlig dag och kände för att vara väldigt hyggliga mot någon. Jag vill tro att det var det sistnämnda. Numera är delar av UA (endast gamla CO) ett av mina förstahandsval till bostaden på andra sidan pölen!
 

Alx

Medlem
Exakt! Det kostar så lite och ger ett rejält intryck. Särskilt det faktum att det var ett amerikanskt flygbolag förvånade mig rejält. Jag har alltid uppfattat de amerikanska flygbolagen som både snåla och oflexibla pga hierarkin i arbetslivet. Jag antar att det inte var pursern som fattade beslutet själv, utan att det hade föregåtts av en diskussion med markpersonalen.

Värt att tillägga är att det var gamla CO gänget rakt igenom. Gamla UA har jag fortfarande ingen särskilt bra bild av.

Skillnaden mellan gamla UA och CO personalen är som natt och dag. Likadan uniform och samma arbetsgivare räcker inte för att förändra attityd och servicekänsla! Jag tycker att man märker direkt vart personalen tidigare varit anställda. Hoppas att CO får rollen att lära UA kundservice, då lär vi få en riktig "enhancement" i UA! :)
 

bL0m

Medlem
Exakt! Det kostar så lite och ger ett rejält intryck. Särskilt det faktum att det var ett amerikanskt flygbolag förvånade mig rejält. Jag har alltid uppfattat de amerikanska flygbolagen som både snåla och oflexibla pga hierarkin i arbetslivet. Jag antar att det inte var pursern som fattade beslutet själv, utan att det hade föregåtts av en diskussion med markpersonalen.

Värt att tillägga är att det var gamla CO gänget rakt igenom. Gamla UA har jag fortfarande ingen särskilt bra bild av.

Skillnaden mellan gamla UA och CO personalen är som natt och dag. Likadan uniform och samma arbetsgivare räcker inte för att förändra attityd och servicekänsla! Jag tycker att man märker direkt vart personalen tidigare varit anställda. Hoppas att CO får rollen att lära UA kundservice, då lär vi få en riktig "enhancement" i UA! :)

Alx, om du har lust och ork så tror jag att det vore schysst att skicka ett mail eller brev och förklara hur mycket du uppskattade detta.

Jag misstänker att de bara får klagomål och det kan vara kul för dem att få ett positivt mail :)

Men som sagt, bara om du har ork och lust! :)
 

JensE

Medlem
Måste vara något nytt för dom brukar aldrig flytta fram folk vid Internationella resor (endast op-up men extremt sällan).
Dock så uppgraderar dom varenda ledig stol i F inrikes till Mileageplusmedlemmarna.

Jag skulle nog inte skicka in ett tackbrev för jag misstänker att dom gjorde något som dom inte fick göra.
Men riktigt trevligt för dig!
 

bL0m

Medlem
Måste vara något nytt för dom brukar aldrig flytta fram folk vid Internationella resor (endast op-up men extremt sällan).
Dock så uppgraderar dom varenda ledig stol i F inrikes till Mileageplusmedlemmarna.

Jag skulle nog inte skicka in ett tackbrev för jag misstänker att dom gjorde något som dom inte fick göra.
Men riktigt trevligt för dig!

Du har säkert rätt, min tanke var att tacka för god service :)
 

Alx

Medlem
Måste vara något nytt för dom brukar aldrig flytta fram folk vid Internationella resor (endast op-up men extremt sällan).
Dock så uppgraderar dom varenda ledig stol i F inrikes till Mileageplusmedlemmarna.

Jag skulle nog inte skicka in ett tackbrev för jag misstänker att dom gjorde något som dom inte fick göra.
Men riktigt trevligt för dig!

Det var min tanke också! Jag vet att de uppgraderar alla F platser på inrikes och att detta sällan (aldrig?) sker internationellt... Jag tror att de där och då måste ha haft någon som kunde eller vågade fatta beslut som gick utanför det normala. Eftersom jag inte vill ge någon anställd några bekymmer för att vara serviceminded, så kom jag redan under flygningen fram till att INTE skicka något tackbrev, men i alla fall posta händelsen på svenska här! :)

Jag passade såklart på att vara lite osvensk och helt enkelt se till att verkligen tacka pursern där och då! Jag tror personal som gör ett bra jobb sällan får uppskattning för det där lilla extra direkt på plats. Hon sken upp som en sol och var oerhört trevlig mot allt och alla under hela flygningen.

Men visst hade de förtjänat ett litet tackbrev, helt klart! De hade ingen anledning i världen att ge mig en upgrade.
 

Alx

Medlem
United har (eller i alla fall ska) börjat med något sorts nomineringsprogram där resenärer får rösta fram Unitedpersonal som man tycker har gjort något extra... Hmm... Min nominering är ju alldeles uppenbar... Jag får väl skriva på ett sätt som inte lyfter fran själva uppgraderingen... Frågan är bara hur, utan att få det att bli en mesig: "hon hade ett mycket glatt och trevligt bemötande..." som ju knappast leder till årets employee? :)
 
Toppen