Senaste nytt

THAI Business class config mellan Bangkok-Stockholm?

CaptainM

Medlem
Jag gjorde en sökning på data.flight24.com och fick fram följande resultat.

Av de 20 st 747 som Thai har registrerade är det 9 st som flugit på CPH den senaste månaden. Av de 9 har jag hittat bilder på 4 st med ny inredning, 1 med gammal inredning (bild från 2011) och övriga på de 4 finner jag ingen bekräftelse.

HS-TGA – byggd 2001 – okänd inredning
HS-TGB – byggd 2001 – okänd inredning
HS-TGF – byggd 2003 – okänd inredning
HS-TGG – byggd 2003 – okänd inredning
HS-TGK – byggd 1991 – NY inredning
HS-TGL – byggd 1991 – NY inredning
HS-TGM – byggd 1992 – NY inredning
HS-TGN – byggd 1992 – NY inredning
HS-TGZ – byggd 1999 – GAMMAL inredning (2011)

Något nördigt att lägga ner tid på detta men kanske någon som kan fylla i luckorna.
 

CaptainM

Medlem
Uppdatering TG950/951


HS-TGA - Sri Suriyothai - 2001 - okänd
HS-TGB - Si Satehanalai - 2001 - OLD (april 2012)
HS-TGF - Suramaree - 2003 - okänd
HS-TGG - Pathoomawadi - 2003 - OLD (mars 2012)
HS-TGK - Alongkorn - 1991 - NEW
HS-TGL - Theparat - 1991 - NEW
HS-TGM - Chao Phraya - 1992 - NEW
HS-TGN - Simongkhon - 1992 - NEW
HS-TGX - Sirisobhakya - 1997 - NEW
HS-TGZ - Phimara - 1999 - OLD (april 2012)
 
Last edited:

StarFlyer

Medlem
Thai har 4 olika säteskonfigurationer av 747-400, alla flygplansindivider är byggda mellan 1990 och 2003 (tror HS-TGJ är äldst i flottan och HS-TGG yngst). Under de senaste åren är det Thais yngsta flygplansindivider som trafikerat ARN och CPH och som sålts enligt C14, U50 och Y325, dessa 6 plan har dock haft kvar original säteskonfigurationerna som dom levererades med i början av 2000-talet.

Nu har TG äntligen börjat uppgradera sina kabiner men det skapar även en väldig förvirring i utbudet av olika säten och klasser eftersom processen tar tid. Nedan använder jag samma benämningar på konfigurationerna som TG själva använder internt, alltså inte säkert att man ser samma i bokningssystemen. Det är ett par månader sen jag senast uppdaterade mig så det är inte säkert att det stämmer till 100% även idag, men det ger en hyfsad bild av 747 flottan.

747: F14 C50 Y325 (äldsta sätena och det är dessa 6 plan som används på ARN även i dagsläget, det är HS-TGA/TGB/TGF/TGG/TGY/TGZ).
744: F10 C40 Y325 (något nyare F och C kabiner men samma Y utan AVOD som 747, troligen dessa som CPH trafikeras mest av i dagsläget).
74R: F10 C40 Y325 (samma F och C som 744, uppgraderad Y med AVOD).
74N: F9 C40 Y325 (sviter i F, tror även nya C säten och AVOD i Y).

Kan konstatera att ARN de senaste 28 dagarna har fått 747 27 gånger och 744 1. För CPH ser det lite bättre ut, 747 10 gånger och 744 18.
 
Toppen