Senaste nytt

Vart krediterar jag smartast poängen inom Star Alliance?

MrBeen

Medlem
Jag övergick för någott år sedan till att börja samla mina poäng på UA när SK började minskade poängen på billigaste biljetterna och UA gav 100 % även på SK´s billigaste biljetter. Nu ändrade det nästan direkt så det blev inte mycket bättre men dessutom har UA länge haft segment för status så jag fortsatte sätta mina poäng dit. Nu har ju även det ändrat och är samma på SK och säkert andra inom star gissar jag.

Nästa resa jag gör är med SK i e-extra (jag flyger oftast billigaste economy). Eftersom skillnaden i poäng mellan UA på en sån biljett över Atlanten är 50 % vissa andra så tänkte jag inte sätta poängen från den resan till UA, Jag har nästan noll på EB numera så jag kan lika bra gå till ett nytt bolags program om jag ändå inte skall använda UA.

Efter att ha följt med forumet här får jag uppfattningen att vissa använder sig av flera bolag inom star men kan nån nu ge mig lite inblick i hur det är smartast att hantera detta:
- Skall jag sätta mina miles till ett enda konto eller skall jag hålla mig med flera bolag även inom star?
- Vilket bolag är det smartast att sätta sina poäng till inom star om man vill maxa intjäning?
- Vilket bolag är bäst när det gäller användandet av poängen?

Är det någon som kan ge lite tips kring detta? Kanske rent av beskriva hur ni själva skulle göra baserat på min beskrivning ovan?
 

A380*G

Medlem
Många frågor, men för att ge dig bästa lämpliga svar för just dig bör du fundera på vad syftet med intjäningen av poäng/miles är? Hur ser ditt resemönster ut nu? Hur ser det ut de kommande åren? Vilka bokningsklasser?
*G vill alla ha, men olika *G ger olika förmåner på sitt egna bolag. Hur vill du helst spendera miles/poäng? På vilka sträckor? Hotell? Hyrbilar?

Jag samlade enbart på EB men när jag började fundera över mina resor så såg jag att 95% var på LH i någon av deras dyrare bokningsklasser som ger 150-200% hos M&M. Nu kommer jag snart förlora EBG eftersom jag bara postar till M&M numera.

Fundera i de banorna och återkom så kan vi nog hjälpa dig! :)
 

Dr. Miles

Expert
Jag personligen prioriterar inte att bli Star Alliance eller annan allians Gold medlem, för jag flyger i Business class när jag använder mina miles.
Däremot intjäning är mycket viktig för mig för att kunna ta ut bonusresor just i premiumkabiner.

Jag samlar miles mest till bmi och till US Airways i Star Alliance. Men dagliga inköp är gjorda med SAS EuroBonus Diners Club.
Så använder jag mina EuroBonus poäng till intra-Asien award(45,000 poäng för t/ri Business class).
 

MrBeen

Medlem
Jag flyger ca 15- 20 resor / år och 80 % är nog inom star och jag gissar att av dessa är 50+% är med SK. Jag flyger 95 % billigaste economy biljetterna. Min nästa resa är som sagt i e-extra och det är därför jag funderar på att sätta poängen på nåt annat än UA efter som jag, som jag förstår det, då inte får mer än 100 % av milesen och resan är till USA och därmed en ganska stor skillnad. Jag tror att de närmaste åren kommer att se ganska lika ut som de senaste åren.

Jag är inte ute efter att få Gold (även om det ju är nice) utan vill maxa poängen eller mer exakt maxa vad jag kan flyga för poängen. Använder normalt poäng för upgrades eller business biljetter på långa sträckor.

AHO: Vad är det som gör att du väljer BMI eller US mot UA eller SK? Varför sätter du inte allt till bara ett?
 

Dr. Miles

Expert
AHO: Vad är det som gör att du väljer BMI eller US mot UA eller SK? Varför sätter du inte allt till bara ett?

Det är säkert att vara bra idé att ha alla miles samlade på ett programm.

Men det finns både för- och nackdelar på alla Fequent Flyer programm, därför försöker jag utnyttja de förmånerna som passar mig.

Jag håller nu på med att skriva en jämförelse guide mellan bmi Diamond Club och US Airways Dividend Miles.
Det kommer att bli publiserad så snart som jag har skrivit klart.
 

Sofia

Medlem
Tar upp den här gamla tråden igen.
Ska flyga Austrian och undrar var jag ska kreditera mina bonuspoäng, EB eller M&M? Jag har EB MasterCard som jag använder för dagliga inköp, plus att jag har några flighter med SAS som jag tjänat poäng på. Jag har alltså fler poäng på min EB än M&M.
Vad tycker ni, ska jag kreditera till EB? Det är större chans att jag vill flyga SAS till CPH för mina bonuspoäng än att jag kommer att flyga så mycket Austrian eller LH att jag tjänar in tillräckligt för att kunna ta ut en bonusresa. Jag flyger aldrig över pölen så US-baserade bolag känns väldigt långt borta i min värld ;)
 

agehall

Medlem
Sofia, vad vill du uppnå och hur ser ditt resmönster ut? Om du inte flyger en hel del i betald C/F så är M&M nästan alltid fel svar...
 

Sofia

Medlem
Sofia, vad vill du uppnå och hur ser ditt resmönster ut? Om du inte flyger en hel del i betald C/F så är M&M nästan alltid fel svar...

Haha nä det gör jag verkligen inte! Så det får bli till EB, där jag redan har lite poäng. Kommer räcka lagom till en t/r till CPH senare i år ;)
 
Toppen