Senaste nytt

Lufthansas lustiga bullar

Jag förstår inte varför man hetsar upp sig. Sådär sker industriell matframställning. Vill du ha hembakt supernaturlig bulle får du vara beredd att det syns på biljettpriset också. Om något ska man väl vara glad att de använder naturliga färgämnen. "Kan innehålla spår av" är en sån där typisk friskrivningsformulering som används när andra maträtter tillreds i samma produktionslinje och man inte till 100% kan garantera att det inte blir kontamination av allergener. Lupinerna används kanske som dekoration i någon annan rätt, och eftersom folk kan vara allergiska måste man skriva att det kan finnas spår av dessa.
 

bL0m

Medlem
Ingredienserna i en Giffel:

Vetemjöl, kanelfyllning 22% (socker, margarin (vegetabilisk olja och fett, vatten, salt, emulgeringsmedel (E471), surhetsreglerande medel citronsyra, arom), farinsocker, vatten, aprikoskärnor, modifierad stärkelse, kanel, konserveringsmedel (E282), förtjockningsmedel pektin, salt, glukossirap, mandel), mjölk, vegetabilisk olja, socker, jäst, ägg, vatten, salt, bakpulver (E450, E500), konserveringsmedel (E200, E282), vegetabiliskt emulgeringsmedel (E471).

Överkänslighet

Gifflar Kanel innehåller: Mjölk, Ägg, Gluten, Mandel, Aprikoskärnor

Vikt per förpackning: 300 g
 
Last edited:

twiggs

Medlem
Förstår egentligen inte vad man förväntar sig? Tror man att det är farmors hembakade bullar ombord på ett flygplan?!

När jag flyger longhaul så beställer jag allt som oftast en frukt- och/eller grönsaksmåltid. Dricker vatten, juice och ber om varmt vatten till mitt gröna te. Just av den anledningen att jag är något tveksam till mat från enorma storkök. Fast jag har till skillnad från personen som skrivit det där som det länkas till förstått att det är jag som får rätta min mun efter Lufthansas mat om jag nu vill äta deras mat, om inte står det mig helt fritt att tacka nej till den bricka som erbjuds. Simple as that!
 

doc

Medlem
Ja, generellt vill man nog inte veta vad som finns i flygplansmaten. Jag tyckte det var väldigt intressant att Malmö Aviations muffins med Äpple & Vanilj inte innehöll några äpplen över huvud taget, däremot en hel massa annat. Det stod inte ens "Kan innehålla spår av äpple" i innehållsförteckningen.
IMG_0161.jpg
 

twiggs

Medlem
Det är väl vanilj- och äpplearom i muffinsen (det är nämligen inte specificerat vilka aromer som finns i).
 
Toppen