TjudöBoy
Medlem
Var med om en ganska ovanlig svensexa skulle jag tro då jag gifte mig för några år sedan (2009-Mars), tänkte att jag skulle visa lite bilder samt därtill lite förklarande text.
Blev uppringd av min kollega som undrade om jag kunde komma och jobba för honom en lördag 2 veckor före bröllopet, han skulle på ett ”ärende” till Stockholm sa han. Inget underligt me d tyckte jag och sa ok.
På morgonen då jag skulle på jobb parkerade jag som vanligt bilen på föräldrarnas gård precis nere vid hamnen och traskade ombord, omedveten om det stora ”sveket” jag skulle råka utför av min kollega.
I källaren på föräldrar hemmet pågick redan illavarslande förberedelser inför dagens händelse.
Väl ombord hade vi avlösning i hytten och sedan avgick vi från hamnen, nere i fartyget pågick dock förberedelserna inför dagens händelser med fartygets kryssningschef som ”ceremonimästare”.
Efter avgången dom kryssningschefen upp på bryggan och sade att vi måste hålla ett viktigt möte i konferensen där min närvaro var ett måste, tyckte han var lite väl påstridig då jag ansåg att jag inte riktigt hade tid med ett möte när jag ej hade ätit frukost ännu ens. Han kontrade dock med att det finns kaffe och frallor i konferensen så det är nog ingen fara (inte ens då fattade jag vad som stod på men tyckte nog det var lite konstigt att mötet ej hölls då ordinarie befälhavaren var ombord).
Väl nere i konferensen blev jag varse om vad för slags möte det gällde!!! Utbildningen till pilot startade genast, det var en ”flygvärdinna” som höll i utbildningen påmanad av glada aspiranter.
Utbildningen till PPL/ATPL gick tämligen smärtfritt och efter en int alltför ”smärtfylld” introduktion var man nyexaminerad pilot!
Vidareutbildningen till ME/IR/CPL fortskred nere i Nattklubben där oxå ”tentamen” gjordes inför en nyfiken publik.
Licensen firades med en själsligen lugnande dricka i goda vänners sällskap.
Tiden gick fort och bilturen till Arlanda/Oxford Flight Academy förlöpte utan några större spännings moment.
Vi möttes upp utanför ”Oxford” av min brors gamla skolkamrat (som jobbar som instruktör för ett icke namngivet flygbolag och har sett till att detta kunnat bli av, många tack till honom för det!)från tiden då de läste till CPL i Florida.
Efter att alla hade anlänt och en genomgång att ingen skulle lida av uttorkning så var det dax att gå in och påbörja briefingen inför dagen.
Vi samlades i cafeterian och blev underrättade av instruktören om vad som skulle ske och vad vi skulle få uppleva under förmiddagen...
... sedan intog vi lite till vätska för at ej torka ut under dagens lopp. Därefter gick vi ner för att bekanta oss med simulatorn.
Vi skulle flyga en Boeing 737-700 idag, med avgång Arlanda till Tyskland (ber om ursäkt för att jag ej minns vilket flygfält i Tyskland vi landade på, kan bero på vätskan mot uttorkning).
Väl inne i cockpit gick vi igenom dom viktigaste instrumenten för att få en så verklighets trogen flight som möjlig och tro mej när jag säger att det är som i verkligheten, skulle säga att när man är inne i det så är nog ända skillnaden att man just vet att man sitter i en simulator!
Jag, brorsan, instruktören samt vår hovsfotograf flög först samt längst. Våran flight från Arlanda till Tyskland varade ca. 45 minuter och då ingick taxning ut till runway (man kände när man körde över skarvarna i cementen så verklighets troget var det!!), avfärd, fast forward tills vi kom till Tyskland samt landning på ett flygfält.
Här lyfter vi från Arlanda!
Nu närmar vi oss landning, kolla in bankningen samt rutten i displayen.
Vi närmar oss final approach, snygga vyer med bergen runtom oss.
Final approach, landningsbanan samt instruktören uppenbarar sig!
Runway närmar sig, huga mej...
Final approach sedd utifrån.
Det närmar sig touch down, kan berätta att man ej var upplagd för skämt i detta läge.
Några sekunder efter detta var det touch down, helt underbar känsla att vara med om! Efter detta så ”körde” min bror någon touch and go samt lite steep bankings (ca. 45+ graders lutning, helhäftig känsla).
Här är brorsan inför landning och överlämnande av cockpit åt de andra deltagarna.
Här var det vår hovfotografs tur att göra touch and go drill, snacka om att han var stolt efteråt.
Medan resten av gänget gjorde varsina touch and go drills så samlades vi i ”Business loungen” för att vattna våra torra halsar efter förmiddagens bravader.
Ett gäng överlyckliga killar efter en helt underbar halv dag på Oxford Flight Academy ska ni tro, nu väntar Stockholm och andra äventyr vilka inte passar i detta forum å kanske inte för kvinnliga öron heller!
(Ett stort tack skall riktas till min brors kompis ”instruktören” som gjorde allt detta möjligt för oss vanliga tölpar från Åland!)
Blev uppringd av min kollega som undrade om jag kunde komma och jobba för honom en lördag 2 veckor före bröllopet, han skulle på ett ”ärende” till Stockholm sa han. Inget underligt me d tyckte jag och sa ok.
På morgonen då jag skulle på jobb parkerade jag som vanligt bilen på föräldrarnas gård precis nere vid hamnen och traskade ombord, omedveten om det stora ”sveket” jag skulle råka utför av min kollega.
I källaren på föräldrar hemmet pågick redan illavarslande förberedelser inför dagens händelse.
Väl ombord hade vi avlösning i hytten och sedan avgick vi från hamnen, nere i fartyget pågick dock förberedelserna inför dagens händelser med fartygets kryssningschef som ”ceremonimästare”.
Efter avgången dom kryssningschefen upp på bryggan och sade att vi måste hålla ett viktigt möte i konferensen där min närvaro var ett måste, tyckte han var lite väl påstridig då jag ansåg att jag inte riktigt hade tid med ett möte när jag ej hade ätit frukost ännu ens. Han kontrade dock med att det finns kaffe och frallor i konferensen så det är nog ingen fara (inte ens då fattade jag vad som stod på men tyckte nog det var lite konstigt att mötet ej hölls då ordinarie befälhavaren var ombord).
Väl nere i konferensen blev jag varse om vad för slags möte det gällde!!! Utbildningen till pilot startade genast, det var en ”flygvärdinna” som höll i utbildningen påmanad av glada aspiranter.
Utbildningen till PPL/ATPL gick tämligen smärtfritt och efter en int alltför ”smärtfylld” introduktion var man nyexaminerad pilot!
Vidareutbildningen till ME/IR/CPL fortskred nere i Nattklubben där oxå ”tentamen” gjordes inför en nyfiken publik.
Licensen firades med en själsligen lugnande dricka i goda vänners sällskap.
Tiden gick fort och bilturen till Arlanda/Oxford Flight Academy förlöpte utan några större spännings moment.
Vi möttes upp utanför ”Oxford” av min brors gamla skolkamrat (som jobbar som instruktör för ett icke namngivet flygbolag och har sett till att detta kunnat bli av, många tack till honom för det!)från tiden då de läste till CPL i Florida.
Efter att alla hade anlänt och en genomgång att ingen skulle lida av uttorkning så var det dax att gå in och påbörja briefingen inför dagen.
Vi samlades i cafeterian och blev underrättade av instruktören om vad som skulle ske och vad vi skulle få uppleva under förmiddagen...
... sedan intog vi lite till vätska för at ej torka ut under dagens lopp. Därefter gick vi ner för att bekanta oss med simulatorn.
Vi skulle flyga en Boeing 737-700 idag, med avgång Arlanda till Tyskland (ber om ursäkt för att jag ej minns vilket flygfält i Tyskland vi landade på, kan bero på vätskan mot uttorkning).
Väl inne i cockpit gick vi igenom dom viktigaste instrumenten för att få en så verklighets trogen flight som möjlig och tro mej när jag säger att det är som i verkligheten, skulle säga att när man är inne i det så är nog ända skillnaden att man just vet att man sitter i en simulator!
Jag, brorsan, instruktören samt vår hovsfotograf flög först samt längst. Våran flight från Arlanda till Tyskland varade ca. 45 minuter och då ingick taxning ut till runway (man kände när man körde över skarvarna i cementen så verklighets troget var det!!), avfärd, fast forward tills vi kom till Tyskland samt landning på ett flygfält.
Här lyfter vi från Arlanda!
Nu närmar vi oss landning, kolla in bankningen samt rutten i displayen.
Vi närmar oss final approach, snygga vyer med bergen runtom oss.
Final approach, landningsbanan samt instruktören uppenbarar sig!
Runway närmar sig, huga mej...
Final approach sedd utifrån.
Det närmar sig touch down, kan berätta att man ej var upplagd för skämt i detta läge.
Några sekunder efter detta var det touch down, helt underbar känsla att vara med om! Efter detta så ”körde” min bror någon touch and go samt lite steep bankings (ca. 45+ graders lutning, helhäftig känsla).
Här är brorsan inför landning och överlämnande av cockpit åt de andra deltagarna.
Här var det vår hovfotografs tur att göra touch and go drill, snacka om att han var stolt efteråt.
Medan resten av gänget gjorde varsina touch and go drills så samlades vi i ”Business loungen” för att vattna våra torra halsar efter förmiddagens bravader.
Ett gäng överlyckliga killar efter en helt underbar halv dag på Oxford Flight Academy ska ni tro, nu väntar Stockholm och andra äventyr vilka inte passar i detta forum å kanske inte för kvinnliga öron heller!
(Ett stort tack skall riktas till min brors kompis ”instruktören” som gjorde allt detta möjligt för oss vanliga tölpar från Åland!)