Senaste nytt

När din tid är värdeful (i Bangkok)

Dr. Miles

Expert
Det är inte bara gramourösa Business/First class upplevelse som vi skriver här på BusinessClass.se. Det handlar om att vara "medveten" resenär.
Concorde och Jacob levererar högklassiga reserapporter medans jag(AHO) tycker om att skriva om lite udda transportmedel ibland.

Den här är en reserapport om kanalbåt(båtbuss) i Bangkok.

Det finns många kanaler i Bangkok och Bangkok kallas Venedig i Öst, även om det inte är lika vackert.
Saen Saeb kanal går genom Bangkok mellan gamla stan i väst och Bang Kapi i öst.
Khlong Saen Saeb - Wikipedia, the free encyclopedia

För turister är båt på Chao Phraya floden nog mest intressant men kanalbåt på Saen Saeb kanal mellan gamla stan - Pratunam Pier och Pratunam Pier-Thong Lor kan vara nyttiga.

Pratunam Pier kan ni gå genom att korsa gatan från CentralWorld/ZEN/Isetan. Gå till vänster tills du kommer till kanalen.
Kliver ner åt höger innan du korsar över bron. Där hittar du Pratunam Pier mot öst. (om ni vill åka till gamla stan, korsar över bron först sedan gå ner trappan till höger.)

Jag tog en kanalbåt från Pratunam Pier och det kostade 12 THB till Nana Chard Pier.

Folk från östra förort kommer med kanalbåten. Det tar mycket mindre tid under rusningstid än att åka buss.
Bangkok - Saen Saeb 01.jpg

Man boardar från höger sidan av båten vid Pratunam Pier. Här gäller inte internationell regler. (man boardar från vänster sida väl? Det gäller fortfarande och därför boardar man från vänster sida på ett flygplan.)
Bangkok - Saen Saeb 02.jpg

Det är free seating som gäller och inga online bokning, check in osv. Man kan inte betala biljetten med kort heller.
Bangkok - Saen Saeb 05.jpg

Seat pitch är ganska OK. Jag tippar att det är ca 32-33 tum. Stolen är dock gjord av planka, så glöm alla bekvämligheter.
Bangkok - Saen Saeb 03.jpg

Det finns handtag som man drar för att lyfta stänkskyddet. Annars får du en hel del smutsvatten från kanalen.
Bangkok - Saen Saeb 04.jpg

Tjusig utsikt från båten.
Bangkok - Saen Saeb 06.jpg

OK benutrymme. Jag fick en sidplats(fönsterplats och gång samtidigt).
Bangkok - Saen Saeb 07.jpg

Uppdragna stänkskydd.
Buller från motor på båten är olidligt hög. Sittplats bredvid motorn på ett MD-80 plan räknas som ett bibliotek jämfört med detta.
Dessa båtar använder ofta en dieselmotor från en gammal lastbil och utan ljuddämpare.
Bangkok - Saen Saeb 08.jpg

Resan till Nana Chard Pier var ca tre minuter.
Bangkok - Saen Saeb 09.jpg

Jag tog en motorcyckeltaxi som väntade nära kajen till Radisson Suites Bangkok Sukhumvit. Hela resan från Prathunam Pier till hotellet tog bara 6 minuter. Mycket fortare än taxi.
Om ni har carryon med er, rekommenderar jag inte att åka med motorcyckeltaxi. Det blir väldigt knöligt.
Bangkok - Saen Saeb 10.jpg

Russningstid i Bangkok
Bangkok Saen Saeb 11.jpg.jpg

Om ni värderar er tid mycket, prova gärna kanalbåten. Det går mycket fortare under rusningstiden... :)
 
Last edited:
AHO, en sak som jag inte platsar rätt: reser du i jeans shorts(det är mitt sätt att säga fina bilder)? Hur är det med kundmöten, är det samma klädsel som gäller eller kör du Kent Clark tricket? :)
Måste säga att min bild av folk från soluppgångens land är att man är mycket formel och seriös(det bekräftas av mina kollegor som jag tror även sover i BrooksBros kostym) och väldigt noggran till kläder och accessoarer(klockor, bälten, väskor). Och som jag förstått så är affärskulturen i Syd-Ost är mycket förmell och hierarkiskt. Eller är jag ute och cyklar?
 

Dr. Miles

Expert
AHO, en sak som jag inte platsar rätt: reser du i jeans shorts(det är mitt sätt att säga fina bilder)? Hur är det med kundmöten, är det samma klädsel som gäller eller kör du Kent Clark tricket? :)
Måste säga att min bild av folk från soluppgångens land är att man är mycket formel och seriös(det bekräftas av mina kollegor som jag tror även sover i BrooksBros kostym) och väldigt noggran till kläder och accessoarer(klockor, bälten, väskor). Och som jag förstått så är affärskulturen i Syd-Ost är mycket förmell och hierarkiskt. Eller är jag ute och cyklar?

Jag var off duty i Bangkok, därför är min klädsel lite ledigare än vanligt. :)
 

JacobGBG

Medlem
Motorcykeltaxi.... vågat! Skulle aldrig kunna med att sätta mig på en sådan, har sett alldeles för mycket dödsföraktande körning i Bangkok för att ens komma i närheten av en tuk-tuk. Det gör ,mig nervös bara det att de flesta taxin inte har säkerhetsbälte.
 

Dr. Miles

Expert
Motorcykeltaxi.... vågat! Skulle aldrig kunna med att sätta mig på en sådan, har sett alldeles för mycket dödsföraktande körning i Bangkok för att ens komma i närheten av en tuk-tuk. Det gör ,mig nervös bara det att de flesta taxin inte har säkerhetsbälte.

I min mening ska man inte använda motorcyckeltaxi i vanlig trafik som på Sukhumvit, Petchaburi, Silom etc, men på soi(gränd).
Många soi är ganska långa och det blir praktiskt att åka motorcyckeltaxi på sista sträckan. Det kostar oftast 15-30 THB beroende avstånd.
 
Toppen