Senaste nytt

EuroBonuspoäng med Bangkok Airways

Axelzon

Medlem
Hej & gokväll,

Har just bokat semester biljetter med Bangkok Airways ToR HKG-HKT, via BKK.

Sedan sträckan HKG-BKK-HKG är med TG undrar jag om man får sina Star Alliance
points även om biljetten är bokad med Bangkok Airways.

Någon som vet?

Tackar / Axelzon
 

Dr. Miles

Expert
Är det TG flightnummer på BKK-HKG?
I så fall, om bokningsklassen tillhör intjäning tillåtna bokningsklasser, kommer du att kunna tjäna miles/poäng.
 

Roger J

Medlem
Du ska få poäng även om du bokat med Bangkok Airways flight-nummer. Kan inte hitta något undantag i Eurobonus-reglerna för detta. Och eftersom det aktuella codeshare-samarbetet är så omfattande borde det inte var något problem.
Har tyvärr ingen egen erfarenhet, reser ofta på TG som har Bangkok-prefix, men alltid bokat som SK eller TG prefix.
 

Axelzon

Medlem
PG4827 J DEP HONG KONG INTERNATIONAL(NONSTOP)
OK ARR BANGKOK
TG 629 Operated by THAI AIRWAYS INTL
Departure terminal 2
Meal: Meal (not specified)
Duration: 2:40

PG 277 J DEP BANGKOK (NONSTOP)
OK ARR PHUKET
Meal: Snack or brunch
Duration: 1:25

PG 270 J DEP PHUKET (NONSTOP)
OK ARR BANGKOK
Meal: Snack or brunch
Duration: 1:25

PG4828 J DEP BANGKOK (NONSTOP)
OK ARR HONG KONG INTERNATIONAL
TG 628 Operated by THAI AIRWAYS INTL
Arrival terminal 1
Meal: Meal (not specified)
Duration: 2:50
 
Last edited:

Axelzon

Medlem
AHO, Så här ser biljetten ut. Den har ett Bangkok airways nummer, men TG numret står ju med nedan också?
Mitt EB nummer är registrerat, så det blir väl till att vänta och se hur det blir.... :)

/Axelzon
 
Last edited:

Jacob

Medlem
Det här är de fares som finns med PG från Hong Kong till Phuket. Hur mycket betalade du för din biljett?

Jag vet inte om en bokningsklass på PG översätts till exakt samma bokningsklass på TG.
Men om så är fallet tjänar man med SAS Eurobonus inga poäng på den första (T), 25% poäng på den andra (K) och 100% poäng på den tredje (M).

De sista tre biljetterna är generella IATA-fares (YY).

HKG Hong Kong Intl HK [VHHH]
HKT Phuket Intl TH [VTSP]
R/T Jul 2011 - Jun 2012

Carrier From To Fare Cur AdvanceP Min Max Fare Basis/TD | Travel Period
--------- ------ ---- -------- ---- -------- --- --- -----------------------------
PG HKG HKT 2202 SEK *** 1 3M T3QMB -31 Mar
PG HKG HKT 2455 SEK *** 1 3M K3QMB -31 Mar
PG HKG HKT 2794 SEK *** 1 6M M6QMB -31 Mar
YY HKG HKT 5303 SEK *** Y
YY HKG HKT 10532 SEK *** C
YY HKG HKT 12242 SEK *** F
 

Dr. Miles

Expert
Det ser ut som om det är en Business class biljett(J).

Jag tror dock på den som jag skrev.
Man får ingen poäng/miles om en Star Alliance flight är bokad som icke Star Alliance flightnummer.
 

Jacob

Medlem
Jag tänkte också att det var business class eftersom det står J. Det märkliga är att Bangkok Air inte säljer bokningsklass J.

PG/TG 4827 HKG 14:10 BKK 15:50 772 Y7 M7 K7 T7
-> PG 277 BKK 17:30 HKT 18:55 320 Y7 M7 K7 N7 T7 L7 H7 Q7 V0 G0 B0

PG 270 HKT 07:00 BKK 08:25 320 Y7 M7 K7 N7 T7 L7 H7 Q7 V7 G7 B7
-> PG/TG 4828 BKK 10:40 HKG 14:30 772 Y7 M7 K7 T7

Hur som helst så bara biljetten är bokad i en bokningsklass hos Thai Airways som kvalificerar för poängintjäning så ska det inte vara några som helst problem.
För ett år sedan flög jag Auckland-Tahiti med Air New Zealand. Biljetten bokades som en Air Tahiti Nui flygning (TN xxxx) eftersom det blev något billigare.
Air Tahiti Nui har inget som helst med Star Alliance att göra och är inte partner med SAS, men eftersom flygningen utfördes av Air New Zealand (som är med i Star Alliance) så fick jag poäng för flygningen. Inga konstigheter.
 

Axelzon

Medlem
Konstigt, ringde min resebyrå, i systemet heter det J på TG flighten och M på den ena vägen med PG och Y den andra vägen. Skumt att det är blandade klasser dock?
Biljetten kostade 5700:-
Tack för er hjälp
/Axelzon
 
Toppen